اکیناسه یا سرخارگل

0
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

درباره

سرخارگل گیاهی علفی و چند ساله از تیره ی کاسنی می باشد که ارتفاع آن حداکثر به ۱ تا ۱.۵ متر می رسد. برگ های پایین ساقه تخم مرغی تا نیزه ای شکل هستند که حداکثر ۳۰ سانتی متر طول و ۲۰ سانتی متر عرض دارند. ساقه از انشعابات فراوانی برخوردار بوده و دارای پرزهای زبر و خشن است. گلها معمولاً به رنگ ارغوانی، صورتی، قرمز ارغوانی، زرد و نارنجی دیده می شوند و دیسک مرکز آنها (گلهای لوله ای) سبز تیره، قهوه ای تیره و سیاهرنگ می باشد. 
 

فواید

۱- هر روز ۲ قاشق مریاخوری نیمکوب شده آن را در یک و نیم لیوان آب جوش بریزید و روی حرارت ملایم ۱۵ دقیقه بجوشانید بعد آب آن را صاف نموده و ۳ قسمت کنید و صبح و ظهر و شب هربار یک قسمت از آن را بنوشید. خون را تصویه می کند، ضد سرطان است، آرتروز و روماتیسم را درمان می کند، برای تحریک و کمک به سیستم دفاعی بدن و مبارزه با عفونت ها موثر است، تریاق موثری در درمان مارگزیدگی به خصوص مار زنگی می باشد، برای درمان سرماخوردگی و انفلوانزا و عفونت های مثانه و ورم لوزه ها ، آبله، سرخک ها، جوش ها، کرک ها ، و گوش درد موثر است، عفونت های قارچی دستگاه تناسلی خانم ها را برطرف می کند.
۲- با آب جوشانده آن دهان شویه نمایید. برای کاهش درد دندان و ضد عفونی کردن دهان و رفع ناراحتی های لثه نافع است.
۳- ضماد آن برای التیام زخم ها، بریدگی ها، پزوریازیس و اگزما ونیش حشرات، مارگزیدگی، گاز جانوران سمی و هرپس های آلات تناسلی و التهاب ها مفید است.

مضرات

کیناسه داروی بسیار بی خطری در اکثر افرادی است که به طور کوتاه مدت آن را مصرف کرده اند. اطلاعات کافی در مورد بی ضرری آن در طولانی مدت وجود ندارد. بعضی عوارض جانبی مثل تب، تهوع، استفراغ، طعم نامطبوع، درد معده، اسهال، گلودرد، خشکی دهان، سردرد، بی حسی زبان، گیجی، بی خوابی، سردرگمی و دردهای مفصلی و ماهیچه ای و عوارض کبدی (عمدتاً با مقدار زیاد مصرف) گزارش شده اند. ۱ مورد از لکوپنی (کمبود گلبول¬های سفید خون) گزارش شده است که احتمالاً به دلیل مصرف طولانی مدت بوده است.

اکیناسه احتمالاً در کودکان بی خطر است. به نظر می رسد در اکثر کودکان بین ۲ تا ۱۱ سال ایمن باشد. به هر حال، ۷% این کودکان ممکن است بثوراتی را تجربه کنند که می تواند ناشی از واکنش حساسیت زا باشد. بعضی نگرانی ها وجود دارد که واکنش های حساسیت زا به اکیناسه می تواند در بعضی کودکان بسیار شدید تر باشد. به همین دلیل، بعضی نهادهای ناظر توصیه می کنند اکیناسه به کودکان زیر ۱۲ سال هم تجویز نشود.

واکنش های حساسیت زایی نادر (مانند خارش، التهاب، نقاط قرمز روی پوست و ادم موضعی) هم وجود دارد. معمولاً این واکنش های حساسیت زا در کودکان و بزرگسالانی دیده می شود که به چای مکزیکی (ragweed)، همیشه بهار، گل مینا حساسیت دارند. اگر حساسیت دارید، یا اگر پس از مصرف دچار حساسیت شدید با پزشک خود مشورت کنید.
مصرف اکیناسه بر روی پوست هم می تواند موجب قرمزی، خارش و بثورات شود.

طرز استفاده

سرخارگل برای درمان آنفلوانزا
به صورت دمنوش: یک قاشق چای‌خوری ریشه‌ی سرخارگل را در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. هر روز قبل از سه وعده‌ی غذایی (صبح، ظهر، شب) یک فنجان از این محلول صاف شده را نوش جان کنید. این دوره را ۷ تا ۱۰ روز ادامه دهید.
گیاه سرخارگل برای مقابله با سرماخوردگی
شهرت اصلی این گیاه برای مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی است.
روش مصرف
به مدت یک هفته هر روز چهار فنجان دمنوش سرخارگل مصرف کنید. همچنین می‌توانید ۳۰ قطره از تنتور این گیاه را در یک لیوان آب بچکانید و هر روز ۳ مرتبه میل کنید.
برای تهیه‌ی دمنوش نیز نصف قاشق چای‌خوری ریشه‌ی گیاه سرخارگل را با ۱۵۰ میلی‌لیتر آب به مدت ۱۵ دقیقه دم کنید.
اگر دچار برونشیت شده‌اید
این گیاه برای مقابله با بیماری‌های تنفسی فوق‌العاده است برای همین در رفع برونشیت هم موثر عمل می‌کند. با مصرف سرخارگل خواهید دید که خیلی زود بدنتان جان می‌گیرد و تقویت می‌شود.
روش مصرف
مانند زمان‌هایی که سرماخورده‌اید به مدت یک هفته هر روز چهار فنجان دمنوش سرخارگل مصرف کنید. همچنین می‌توانید ۳۰ قطره از تنتور این گیاه را در یک لیوان آب بچکانید و هر روز ۳ مرتبه میل کنید. برای تهیه‌ی دمنوش نیز نصف قاشق چای‌خوری ریشه‌ی گیاه سرخارگل را با ۱۵۰ میلی‌لیتر آب به مدت ۱۵ دقیقه دم کنید.
سرخارگل برای مقابله با التهاب مثانه
اگر دچار التهاب مثانه شده‌اید نیز می‌توانید به گیاه سرخارگل اعتماد کنید. این گیاه حاوی «آلکامیدهایی» است که برای مقابله با باکتری‌ها و قارچ‌ها موثر است.
روش مصرف
به مدت یک هفته هر روز چهار فنجان دمنوش سرخارگل مصرف کنید. همچنین می‌توانید ۳۰ قطره از تنتور این گیاه را در یک لیوان آب بچکانید و هر روز ۳ مرتبه میل کنید. برای تهیه‌ی دمنوش نیز نصف قاشق چای‌خوری ریشه‌ی گیاه سرخارگل را با ۱۵۰ میلی‌لیتر آب به مدت ۱۵ دقیقه دم کنید.
سرخارگل برای پیشگیری از آنفلوانزا
این گیاه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و سدی در برابر ویروس‌ها می‌سازد.
روش مصرف
برای پیشگیری نصف قاشق چای‌خوری ریشه‌ی سرخارگل را با ۱ فنجان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کرده و صاف کنید. به مدت ۱۰ روز در ماه، قبل از غذا یک فنجان از این دمنوش را میل کنید. می‌توانید این کار را از ۳ ماه مانده به زمستان شروع کنید و تا اواخر اسفند نیز ادامه دهید. افراد سالمندی که بیشتر دچار آنفلوانزا می‌شوند می‌توانند به جای واکسن آنفولانزا از این گیاه برای پیشگیری استفاده کنند.

ترکیبات

تمام پیکر این گیاه اعم از ریشه و پیکر رویشی حاوی مواد ارزشمندی از قبیل ترکیبات آلکیل آمیدی، ایزوبوتیل آمید، اسید شیکوریک و … است. همچنین دارای اسانس هم می باشد که مهمترین ترکیبات تشکیل دهنده اسانس سرخارگل را هومولن، کاریوفیلن و اکسید کاریوفیلن تشکیل می دهند.

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید