آیا ماساژ سیاتیک به تسکین درد کمک می‌کند؟

0
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

حتما شما هم شنیده‌اید که ماساژ سیاتیک راهی موثر برای تسکین درد سیاتیک و جایگزین مناسبی برای مسکن‌ها است. اما کدام نوع از ماساژ مفید است و اصلا آیا ماساژ به درمان قطعی این عارضه کمک می‌کند؟ با دکتر ساینا همراه شوید تا اطلاعات کاملی در خصوص مزایای احتمالی ماساژ سیاتیک و نحوه انجام آن کسب کنید.

ماساژ سیاتیک و کاهش درد

درد ناشی از سیاتیک می‌تواند در فعالیتهای روزمره شما تداخل ایجاد کرده و ایستادن، راه رفتن و حتی نشستن را دشوار کند.(برای آشنایی بیشتر با علائم سیاتیک کلیک کنید)

ماساژ روشی مؤثر برای تسکین درد عصب سیاتیک است. وقتی عضلات تنش دارند فشار بیشتری به اعصاب بدن -از جمله عصب سیاتیک- وارد می‌کنند. ماساژ دادن این عضلات تنش را کاهش داده و به تسکین درد سیاتیک کمک می‎کند. البته باید بدانید که ماساژ به درمان قطعی این عارضه کمک نمی‌کند، اما نقش موثری در تسکین درد و بهبود کیفیت زندگی شما دارد.

ماساژ سیاتیک چگونه به کاهش درد کمک می‌کند؟

عصب سیاتیک از ناحیه‌ی لگن شروع شده و تا پا ادامه ادامه دارد. به همین دلیل فرد درد را در ناحیه‌ی پا نیز حس می‌کند. ماساژ دادن عضلات این نواحی، تنش را کاهش داده و به تسکین درد سیاتیک کمک می‌کند.

درمان سیاتیک با ماساژ

برای ماساژ سیاتیک تکنیک‎ های مختلفی وجود دارد که همگی آن‌ها می‎توانند باعث کاهش درد شوند. در هیچ‌یک از تحقیقات علمی به برتری یک روش به روش دیگر اشاره نشده است. نکته‌ی مهم مراجعه به درمانگر متخصص و آشنا به علم ماساژ است.

متخصص ماساژ درمانی درک درستی از عضلات دارد و با استفاده از تکنیک‌های مختلفی سعی می‌کند عضلات و سایر بافت‌های نرم بدن را فشار داده، مالش ‌دهد یا با دست وضعیت قرارگیری آن‌ها را تغییر ‌دهد.

مزایای ماساژ سیاتیک

وقتی عضلات شما تنش دارند می‌توانند فشار بیشتری به اعصاب از جمله عصب سیاتیک شما وارد کنند. مهمترین مزیت ماساژ سیاتیک کاهش درد و آرامش عضلات است. در حقیقت ماساژ دادن عضلات گرفته ممکن است به کاهش فشار بر روی عصب سیاتیک کمک کند.

از طرف دیگر، ماساژ عضلات ممکن است با تحریک ترشح هورمون اندروفین  به افزایش آستانه درد نیز کمک ‌کند.

ماساژ سیاتیک به درمان قطعی شما کمک نمی‌کند، اما نقش موثری در تسکین درد و بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند.

آیا ماساژ سیاتیک برای همه افراد مناسب است؟

قبل از انجام ماساژ سیاتیک حتما باید درباره سایر مشکلات و سایر بیماری‌های خود با پزشک متخصص مشورت کنید، چرا که ماساژ درمانی برای همه افراد مناسب نیست.

به‌طور کلی اگر:

  •  به هر دلیل با مشکل لخته شدن خون درگیر هستید
  • شیمی‌درمانی انجام داده‌‌‎اید یا به‌تازگی تحت عمل جراحی بوده‌اید
  • داروی خاصی مصرف می‌‎کنید

 حتماً قبل از گرفتن ماساژ با پزشک و متخصص مشورت نمایید. چنانچه به پوکی استخوان نیز مبتلا هستید باید این موضوع را به درمانگر اطلاع دهید تا از ایجاد فشار مضاعف پرهیز نماید.

انواع ماساژ سیاتیک

انواع ماساژ سیاتیک

ماساژ درمانی انواع مختلفی دارد. البته شواهد زیادی وجود ندارد که نشان دهد یک نوع برای درد سیاتیک بیشتر از نوع دیگر مفید است. در اینجا نگاهی به برخی از رایج‌ترین انواع ماساژ سیاتیک می‌اندازیم:

۱. ماساژ دیپ تیشو

یکی از انواع ماساژ سیاتیک، ماساژ عمقی بافت یا دیپ تیشو  (Deep tissue massage) نام دارد. در این روش از ضربه ‎های آرام و فشارهای درونی استفاده می‌شود. این فشارها اغلب با استفاده از انگشت بر روی عضله اعمال می‎گردند.

تحقیقات نشان داده است که ۳۰ دقیقه ماساژ سیاتیک عمقی تأثیرات مثبتی بر درد بیماران خواهد گذاشت. برای این منظور لازم است در هر هفته، پنج روز از این روش استفاده شود. این روش درمان معمولا دو هفته به طول خواهد انجامید. استفاده از این تکنیک برای درمان دردهای مزمن مؤثر است. علاوه ‎بر این، ماساژ سیاتیک سبب می‌شود که اضطراب و تنش‎های روزانه از بدن فرد خارج شود. این امر سبب آرامش جسمی و روانی بیمار خواهد شد.  

آموزش ماساژ رگ سیاتیک

فواید ماساژ دیپ تیشو

  • بهبود درد در ناحیه‌ی مهره‎ های کمری
  • درمان آن دسته از افرادی که محدودیت حرکتی هستند
  • بهبود درد سیاتیک
  • کمک به تسکین دردهای مهره‎های گردن
  • رفع تنش در ناحیه‌ی عضلات پشت پا یا همسترینگ 
  • کمک به درمان سندرم تونل کارپ

آیا ماساژ دیپ تیشو دردآور است؟

هدف از این ماساژ سیاتیک رفع انقباض در عمق عضلات و بافت‎های بدن است. به همین دلیل احتمال بروز درد حین آن وجود دارد. البته درد به‎گونه‎ای نیست که خارج از تحمل باشد. برای درک این موضوع بهتر است یک‌بار ماساژ را امتحان کنید و میزان درد آن را بسنجید. 

می‏‌توان گفت که این ماساژ در حین ایجاد درد، لذت‌‏بخش نیز است؛ درست شبیه به دردی است که پس از یک فعالیت بدنی ورزشی در عضلات خود با آن مواجه می‌شوید. هنگام گرفتن ماساژ دیپ تیشو، چنین حسی خواهید داشت. چنانچه توانایی تحمل درد را نداشته باشید متخصص میزان فشار را کمترخواهد کرد.

توجه: ماساژ سیاتیک دیپ تیشو برای آن دسته از افرادی که به بیماری تیروئید مبتلا هستند مناسب نیست و می‎تواند عوارضی به دنبال داشته باشد.

۲. ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی (Swedish massage) به اندازه‌ی ماساژ دیپ تیشو عمقی نیست. این تکنیک به آزادسازی گرفتگی و انقباض عمومی و ایجاد آرامش کلی بدن کمک می‌کند؛ در واقع می‎توان از آن به‌عنوان یک روش مدیتیشن نام برد. در این روش برای ماساژ سیاتیک از فشار، ضربه، اصطکاک و لرزش استفاده می‌شود. مدت زمان این ماساژ بیشتر از تکنیک دیپ تیشو است. این امر سبب می‏‌شود تا خون از سطح اکسیژن کافی برخوردار شود. در نتیجه باعث جریان بهتر خون در بدن خواهد شد.

جریان خون بهتر به معنای اکسیژن‎رسانی بهتر به عضلات و اعضای بدن است. همچنین ماساژ سوئدی باعث انعطاف‎پذیری بیشتر در بدن نیز می‌شود. با استفاده از این تکنیک، سموم به‌طور قابل‌توجهی از بدن خارج می‌شوند. افرادی که تحت این ماساژ قرار می‎گیرند همواره احساس آرامش و رضایت دارند.

چنانچه جلسه‌ی ماساژ سوئدی یک ساعت به طول بینجامد، تأثیرات مثبتی در تنظیم انسولین و کلسترول خون نیز خواهد داشت. همچنین در این روش، اسید لاکتیک موجود در عضلات خارج شده و ماهیچه ‎ها از یک آرامش عمومی برخوردار خواهند شد. 

نحوه ماساژ سیاتیک

فواید ماساژ سوئدی

از فواید ماساژ سوئدی می‌‏توان به این موارد اشاره کرد:

  • تسکین دردهای ناشی از آرتروز و سیاتیک
  • تسکین دردهای ورزشی و مزمن
  • کاهش اضطراب و افسردگی
  • آرامش عمومی بدن
آیا ماساژ سیاتیک موثر است؟

۳. ماساژ سنگ داغ

ماساژ سیاتیک به روش سنگ داغ (Hot stone massage) برای تقویت آرامش ذهن و آرامش عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش سنگ‌های گرم‌شده در قسمت‌های خاصی از بدن شما قرار می‌گیرند.

درمان سیاتیک با ماساژ

کلام آخر دکتر ساینا

دقت داشته باشید که ماساژ درمانی سیاتیک باید توسط متخصص ماساژ درمانی یا فیزیوتراپیست صورت بگیرد. همچنین لازم است قبل از شروع ماساژ در مورد شرایط خود با پزشک متخصص صحبت کنید تا مطمئن شوید این روش درمانی برای شما بی‌خطر است. برای دریافت راهنمایی بیشتر در این زمینه می‌توانید با بهترین متخصص ارتوپدی در ارتباط باشید.

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مجله سلامت دکترساینا


دکترساینا