عوارض حمل کوله پشتی سنگین

0
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

استفاده غلط از کوله پشتی عوارض زیادی بر ستون فقرات گذاشته و باعث درد های اسکلتی و عضلانی (مخصوصا در نواحی کمر و شانه)  می شود. همچنین استفاده غیر استاندارد از کوله پشتی باعث اختلال در راه رفتن، بروز تغییرات قلبی و عروقی و اختلال در تنفس می شود. بنابراین نباید این مطلب را ساده انگاشت چرا که می تواند عوارض برگشت ناپذیری به دنبال داشته باشد.

در این مقاله درباره ویژگی های یک کوله پشتی مناسب، نحوه حمل صحیح و عوارض ناشی از حمل نادرست کوله پشتی توضیحاتی ارائه خواهم داد.

استفاده نادرست از کوله پشتی چه عواقبی برای کودکان دارد؟

حدود ۸۰ درصد از دانش اموزان برای حمل کتاب و دیگر وسایل آموزشی خود از کوله پشتی استفاده می کنند. این آمار قابل توجه است پس لازم است شرایط صحیح استفاده از کوله پشتی را بدانیم تا از مبتلا شدن به عوارض جبران ناپذیری که احتمال دارد به وجود آید جلوگیری کنیم؛ به همین خاطر اهمیت طراحی ارگونومیک و استفاده درست از کوله پشتی بسیار مهم است.

در ابتدا لازم می دانم این نکته را مشخص کنم که “اینکه کوله پشتی به چه صورتی باید طراحی شود یک مسئله و اینکه ما چگونه از کوله پشتی درست استفاده کنیم مسئله دیگری است”. قصد دارم نتایج حاصل از چند مطالعه از داخل و خارج از کشور را با شما به اشتراک بگذارم تا تاثیراتی که کوله پشتی و استفاده نادرست بر روی دانش آموزان می گذارد مشخص شود.

عوارض حمل کوله پشتی سنگین

نتایج یک مطالعه در ایران نشان داده که تقریبا ۵۸ درصد از کودکانی که مورد بررسی قرار گرفتند، کیف سنگین حمل می کردند و از این تعداد حدود ۲۶ درصد از کودکان از کمر درد رنج می بردند. نکته مهم در این مطالعه وجود یک رابطه معنادار بین حمل کوله پشتی سنگین و کمردرد بین کودکان (به خصوص کودکانی که کیف سنگین خود را بر روی یک شانه حمل می کردند) بود. پس کوله پشتی سنگین خطر ابتلا به کمر درد را در کودکان افزایش می دهد.

در تکمیل این مطالعه، توجه شما را به پژوهشی در نیوزلند جلب می کنم. پژوهشگران مشاهده کردند که وزن کوله پشتی های دانش آموزان پایه سوم ۱۳.۲ درصد وزن خود آن ها است، این نسبت در پایه ششم برابر ۱۰.۰۳ درصد بود. متاسفانه نتایج این مطالعه نشان داد که حدود ۷۷ دردصد از این دانش آموزان علائم درد اسکلتی-عضلانی در نواحی شانه، گردن و کمر تجربه کرده بودند.
از نتایج این مطالعه به این نتیجه می رسیم که هر مقدار وزن کوله پشتی افزایش یابد، احتمال بروز درد های اسکلتی-عضلانی در نواحی گردن، شانه و کمر نیز بیشتر می شود.

حمل کوله پشتی بر روی یک شانه چه عواقب و ضررهایی دارد؟

در مطالعه دیگر که در یکی از کشورهای خارجی انجام شده است پژوهشگران به این نتیجه رسیده بودند که حمل کوله پشتی بر روی یک شانه باعث به وجود آمدن خمیدگی و وارد کردن فشار و استرس بر ستون فقرات می شود. این فشار و خمیدگی احتمال انحراف در ستون فقرات کودک شما را افزایش می دهد. پس یکی از روش های نادرست حمل کوله پشتی، انداختن فقط یکی از بند ها بر شانه است. اشخاصی که کوله پشتی خود را بر روی دو شانه به صورت درست حمل می کنند در دراز مدت ستون مهره هایشان کمتر دچار انحراف خواهد شد.

در تکمیل این تحقیق، مطالعه دیگری بر روی بزرگسالان انجام شده است. این پژوهش نشان داده است که افرادی که در دوران مدرسه کوله پشتی شان را بر روی یک شانه انداخته بودند در بزرگسالی از انحراف ستون فقرات و کمر درد بیشتری نسبت به اشخاصی که کوله پشتی را بصورت درست حمل می کردند رنج می بردند.

کوله پشتی استاندارد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

در این قسمت از مقاله به تفصیل راجع به ویژگی هایی که یک کوله پشتی استاندارد باید داشته باشد توضیحاتی خواهم داد. برای انتخاب یک کوله پشتی استاندارد باید ویژگی هایی مثل وزن، روش حمل و طراحی را باید مد نظر قرار دهیم.

در پژوهشی مشخص شد که ۷۰ درصد از دانش آموزان در اثر عواملی مثل حمل کوله پشتی سنگین، طراحی بد کوله پشتی و نحوه ی حمل ناصحیح در معرض مشکلات اسکلتی-عضلانی قرار دارند و بسیاری از ناراحتی های ستون فقرات که افراد در بزرگسالی و سالمندی به آن مبتلا هستند در اثر صدماتی است که در دوران کودکی به ستون فقرات مبتلا شده است. در مطالعه ای که توسط پزشکان ارتوپدی انجام شد مشخص شد که ۵۸ درصد از درد های سر شانه و پشت در کودکان به دلیل استفاده از کوله پشتی های سنگین و با طراحی های نامناسب بوده است.

نکاتی که در هنگام خرید کوله پشتی باید حواسمان به آن ها باشد

در این قسمت نکاتی برای خرید یک کوله پشتی استاندارد ذکر میکنم.

  1. وزن کوله پشتی به همراه محتویات درونی نباید بیشتر از ۱۰ درصد از وزن بدن باشد؛ یعنی اگر کودکی حدود ۴۰ کیلوگرم وزن داشته باشد حداکثر وزن کوله پشتی و محتویاتش باید نهایتا ۴ کیلوگرم باشد. پس حواستان به وزن کوله پشتی باشد.
  2. حفظ تقارن یکی از نکات مهم در استفاده از کوله پشتی است. نحوه چیدن وسایل در کوله پشتی باید به صورت متقارن باشد تا توازن وزن در سمت چپ و راست برقرار شود. پس هنگام خرید تقارن در طراحی کوله پشتی را فراموش نکنید.
  3. اکثر ما به بندهای سینه ای و کمری که بر روی کوله پشتی تعبیه شده بی توجهیم. یک کوله پشتی استاندارد هم باید بند های سینه ای و هم بند های کمری داشته باشد. همچنین حتما باید در طراحی این بند ها از اسفنج و بالشتک های مناسبی استفاده شود.
  4. بندهای شانه ای کیف باید پهن باشند. پهن بودن بندها باعث می شود فشار زیادی به شانه شما وارد نشود.
  5. در طراحی کوله پشتی، برای ایمنی و امنیت در ساعات اولیه صبح و تاریکی شب باید از نوار های شب رنگ استفاده شود.
  6. استفاده از کوله پشتی های تک بندی و چرخ دار را پیشنهاد نمیکنم. همانطور که عرض کردم بهترین طراحی برای کیف بند پهن است. کوله پشتی های چرخ دار استاندارد نیستند. وقتی کیف های چرخ دار بر روی شونه ها حمل شود به کمر ضربه وارد کرده پس در صورتی که فرزند شما از این مدل کوله پشتی استفاده میکند چرخ ها را جدا کنید.
  7. کوله پشتی در قسمت بالایی باید دستگیره داشته باشد. گاهی اوقات پیش می آید که برای حمل کیف از بندهای شانه ای استفاده نمیکنیم (مثلا در مسافت های کم و یا برای رفع خستگی) در این صورت با استفاده از این دستگیره میتوانیم به صورت یک دستی کیف را حمل کنیم.

شیوه مناسب و استاندارد حمل کوله پشتی

همانطور که گفتیم وزن کیفی که حمل میکنید باید حداکثر ۱۰% وزن خودتان باشد. همچنین چیدمان وسایل در کیف باید به گونه ای باشد که اشیاء سنگین در قسمت عقب کوله پشتی، نزدیک به کمر و اشیاء سبک، جلوی کوله پشتی و دور از کمر قرار بگیرند.

  • برای برداشتن کوله پشتی نباید مستقیم آن را از زمین برداشته و روی شانه ها بیندازیم، بهتر است ابتدا آن را روی سطح با ارتفاع متناسب با قد قرار داده سپس بند های کوله پشتی را بر شانه ها بیندازیم.
  • اگر کوله پشتی خیلی سنگین است باید بعضی از وسایل آن را خارج کرد و با دست جا به جا کرد. به جای استفاده از کتاب و دفتر هایی که جلد های کلفت و سنگین دارد از دفتر هایی با جلد های کاغذی استفاده کنید.
  • به هیچ وجه در مسیرهایی که پله دارد یا سطح های ناهموار دارد نباید از کوله پشتی های چرخ دار استفاده کرد. کوله پشتی های چرخدار تنها مناسب مسیر های شیب دار هموار است. دوباره تاکیید می کنم، کوله پشتی چرخ دار را بر روی شانه حمل نکنید. برای حمل کیف بر روی شانه باید چرخ ها را جدا کنید. پس کیفی بخرید که قابلیت جدا کردن چرخ ها را داشته باشد.
  • قبل از اینکه احساس درد، سوزش یا خارش در شانه، گردن یا کتف به وجود آید باید کوله پشتی را در آورده و حرکات نرمشی انجام دهید تا به قسمت های مختلف کمر، ستون فقرات، کمربند شانه ای و کمربند لگنی استراحت دهیم. اگر این علائم استمرار داشته و بصورت طولانی مدت ادامه داشته باشد حتما باید به پزشک ارتوپد یا کارشناس بهداشت مدرسه مراجعه شود.
  • حتما باید بند ها شانه ای را بصورت متقارن تنظیم کنیم یعنی یکی شل و یکی سفت نباشد. بند ها باید به گونه ای تنظیم شود که فاصله دو طرف کوله پشتی از دو طرف بدن به یک اندازه باشد. همچنین تقارن در وزن هم باید رعایت شود یعنی میزان وزن دو طرف کیف برابر باشد.

راهکاری برای تحمل وزن کوله پشتی

برای تحمل خستگی حین حمل کوله پشتی میتوانید انگشتان شست خود را زیر بند های کوله پشتی در ناحیه ی بالای سینه و جلوی شانه ها قرار داده و کوله پشتی را به سمت جلو فشار دهید تا کوله پشتی به بدن شما بچسبد این کار را حداقل به مدت ۳۰ ثانیه انجام دهید.

این کار باعث انتقال فشار از قسمت تحتانی ستون فقرات به قسمت های فوقانی شده و منجر به محکم ایستادن کیف و قابل تحمل شدن وزن آن می شود. حتما بعد از مدتی حمل کوله پشتی باید آن را درآورد و استراحت کرد پیشنهاد می کنم برای کاهش تنش حرکات کششی انجام دهید و همچنین بستن بند های سینه ای و کمری را فراموش نکنید.

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مجله سلامت دکترساینا


دکترساینا