ارتباط بین کافئین و سردرد | آیا قهوه برای سردرد خوب است؟

4
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

اکثر ما، هر روز، غذا ها و نوشیدنی هایی که کافئین (caffeine) دارند را مصرف می کنیم. تا به حال فکر کرده اید که آیا ارتباطی بین قهوه و سردرد وجود دارد یا نه؟ کافئین هم باعث سردرد می شود و هم آن را درمان می کند. در این مقاله راجع به ارتباط کافئین با سردرد توضیح خواهیم داد.

چگونه کافئین به درمان کمک می کند؟

کافئین می تواند به تسکین درد یا تنش ناشی از سردرد کمک کند. به همین دلیل این ماده در بیشتر داروهای تسکین دهنده درد وجود دارد. کافئین می تواند تا ۴۰% بیشتر موثر باشد. گاهی اوقات می توانید با مصرف کافئین به تنهایی، درد را متوقف کنید.

کافئین به کاهش التهاب کمک کرده و می تواند آن را تسکین دهد. همچنین باعث تقویت داروهای سردرد معمولی می شود. زمانی که آسپرین، ایبوپروفن یا استامینوفن با کافئین ترکیب شوند، درد را سریع تر و برای مدت طولانی تری مهار می کنند.

یک بیماری بسیار نادر، به نام سردرد هیپنیک (سردرد های اولیه خوش خیم هستند که بر روی افراد سالخورده تاثیر می گذارد و افراد مبتلا را شب ها با درد شدیدی، از خواب بیدار می کند.) با کافئین مهار می شود. پزشکان معمولا به افراد مبتلا، یک لیوان قهوه قبل از خواب را پیشنهاد می کنند.

چگونه کافئین یا قهوه می تواند سردرد را بدتر می کند؟

شاید عجیب باشد که کافئین به همان دلیلی که در تسکین درد مؤثر است می تواند باعث سردرد هم شود

از آنجا که کافئین رگ های خونی مغز را تنگ می کند، زمانی که مصرف کافئین را قطع کنید، عروق مجدداً باز می شوند و این موضوع می تواند منجر به ایجاد درد شود.

  • واکنش عقب نشینی: بدن به آسانی به اثرات کافئین عادت می کند و در صورت قطع مصرف کافئین، سردرد می گیرید. این موضوع زمانی می تواند اتفاق بیافتد که شما به طور مرتب کافئین، حتی به اندازه یک فنجان قهوه در روز، مصرف کنید.
  • سو مصرف دارو: کافئین می تواند یکی از عوامل موثر در درمان سو مصرف دارو یا سردرد مجدد باشد. این امر ممکن است، زمانی اتفاق بیفتد که بیش از حد دارو تسکین دهنده درد مصرف کنید. وقتی اثر دارو از بین برود، درد بدتر از قبل برمی گردد. موقعی که کافئین را با داروهای تسکین دهنده درد ترکیب کنید، وضعیت بدتر می شود.

برای جلوگیری از سردرد باید چکار کنیم؟

از چگونگی تأثیر کافئین بر بدن خود آگاه باشید و دقت کنید که چه مقدار از آن را مصرف می کنید. اگر میگرن دارید، یا اگر به طور مکرر سردرد می گیرید، ممکن است بخواهید که مصرف کافئین را کاهش دهید یا آن را به طور کامل کنار بگذارید. بهتر است این کار را به تدریج انجام دهیم. به عنوان مثال، اگر در صبح به طور معمول دو فنجان قهوه می نوشید، آن را به یک فنجان کاهش دهید. اگر کافئین را به طور ناگهانی ترک کنید، یک هفته طول می کشد تا عوارض بعد از ترک کافئین را پشت سر بگذارید.

حتما بخوانید : راهکارهای ساده و موثر برای درمان خانگی سردرد

کلام آخر دکتر ساینا

سردرد و عوامل کمکی را پیگیری کنید. میزان خواب خوبی داشته باشید و آب زیاد بنوشید. رژیم غذایی مناسب و ورزش مرتب می توانند کمک کنند. سعی کنید استرس خود را مدیریت کنید. به جای استفاده از دارو یا کافئین، با تکنیک های آرامش بخش، مدیتیشن و یا ماساژ، می توانید بر سردرد غلبه کنید.

برای دریافت راجع به سردرد از طریق کلیک بر روی گزینه دریافت مشاوره اقدام کنید. در حین مشاوره آنلاین می توانید مدارک پزشکی خود مثل عکس را برای پزشک ارسال کنید.

برای مشاوره بهتر می توانید از لیست های سوال های زیر استفاده کنید:

  • پدرم بعد از نوشیدن قهوه سردرد شدید گرفته، چکار کنم؟
  • مادرم مسن هست و سردرد هیپنیک گرفته، چکار کنم؟
  • همسرم زیاد قهوه مصرف میکنه، چکار کنم دچار سردرد نشود؟
  • به دارو های مسکن حساسیت دارم، چکار کنم سردردم خوب شود؟

و دیگر دغدغه ها و سوال هایی که برای شما ایجاد می شود.

شاید بپسندید
4 دیدگاه‌ها
  1. Ali

    سلام خسته نباشید
    من بعد از مصرف قهوه ابرو سمت چپ ام درد میکنه دلیلش چیه

  2. هادی ایزدیار

    با سلام و احترام
    من مصرف دائم قهواه ندارم اما هر وقت قهوه از هر نوع یا کافی میکس میخورم فرداش سردرد و احساس تهوع میگیرم و با مسکن کنترلش میکنم. علت یا درمانش رو بفرمایید ممنون میشم.
    ضمنا توجه بفرمایید که من صفرا ندارم. کیسه صفرام سالها پیش خارج شده

    1. تیم محتوای دکترساینا

      سلام. دوست گرامی، کافئین موجود در قهوه و چای می‌تونه در کسانی که کیسه صفرا رو خارج کرده‌اند باعث ناراحتی گوارشی مثل نفخ یا درد شکم بشه. بهتره مصرف کافئین رو کاهش بدید.

    2. خدابخش

      اگر خانم هستین، قهوه در خانم ها باعث ایجاد مشکلات گوارشی میشه و رافع یبوست و در آقایون برعکس

نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید