آیا لیزر موهای زائد در بارداری خطرناک است؟

0
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

یکی از راه های از بین بردن موهای زائد، لیزر است. این روش بین بانوان ایرانی بسیار محبوب و شایع شده است. سوال مشترکی برای بسیاری از خانم های باردار وجود دارد این است که آیا لیزر موهای زائد در بارداری خطرناک است؟ و آیا در زمان بارداری می‌توان لیزر درمانی کرد؟ برای دریافت پاسخ به این سوالات با دکتر ساینا همراه شوید.

لیزر چگونه موهای زائد را بر میدارد؟

پرتوی لیزر به ناحیه ای که می خواهید تحت درمان قرار بگیرد، تابانده می شود. لیزر رنگدانه تیره هر مو را هدف قرار می دهد و حرارت را به ساقه مو و فولیکول آن می فرستد. اگر حرارت فولیکول را کامل تخریب کند، مو دیگر رشد نخواهد کرد ولی اگر فولیکول از بین نرود و تنها صدمه ببیند بعدا ممکن است دوباره مو در آن رشد کند اما احتمالا ریزتر و روشنتر از قبل خواهد بود.

آیا رشد موها در دوران بارداری زیاد می شود؟

هنگامی که باردار هستید، بدنتان لبریز از هورمون ها می شود و هر چه میزان استروژن و اندروژن در بدنتان بالاتر باشد، بیشتر باعث رشد مو در جا هایی که قبلا مو نداشته است می شود. این اتفاق در سه ماهه سوم بارداری شدت بیشتری پیدا می کند.

ممکن است ناگهان متوجه شوید روی شکم، صورت، گردن، سینه و بازوهایتان مو روییده است. خوشبختانه رشد مو در دوران بارداری کاملا طبیعی است و معمولا پس از زایمان، خود به خود از بین می رود.

هورمون های بارداری نه تنها بر محل رشد ناگهانی مو و میزان رویش موهای زاید تاثیر می گذارد بلکه چرخه رشد مو ها را نیز تغییر می دهد.

مو های سر و بدن یک مرحله رشد فعال به نام آناژن دارند. هنگامی که مو کامل رشد می کند وارد مرحله استراحت می شود که تلوژن نام دارد. پس از آن، مو می ریزد.

هورمون های بارداری مرحله ریزش موها را به تاخیر می اندازند. به همین علت است که ممکن است در دوران بارداری موها پر پشت تر و ضخیم تر به نظر برسند. بدن در این دوران نمی گذارد مثل همیشه ریزش مو طبیعی داشته باشید.

حدود سه تا شش ماه پس از به دنیا آوردن فرزند، هورمون هایتان به سطح طبیعی برمی گردند و موهای اضافی می ریزند. پس از این مرحله ممکن است ریزش موی ناگهانی را تجربه کنید که به آن تلوژن افلوویم (Telogen Effluvium) می‌گویند.

آیا در دوران بارداری میشه لیزر کرد؟

رشد موی ناشی از استروژن علاوه بر سخت تر شدن دسترسی به بعضی از بخش های بدن در دورانی که شکم در حال بزرگ شدن و سنگین شدن است، ممکن است باعث شود ترجیح بدهید برای رهایی از شر موهای زاید، لیزر درمانی را در پیش بگیرید و خود را از ژیلت، موم، پودرها و کرم های موبر و اپیلیدی خلاص کنید.

آیا لیزر در بارداری خطرناک است؟

بر اساس گزارش یک پژوهش بازبینی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، چنین بیان شد که اگر چه لیزر برای درمان مشکلات پزشکی مثل سنگ کلیه و زگیل تناسلی در زنان باردار استفاده شده است و این روش بی خطر بوده است اما هیچ شواهد مطمئنی وجود ندارد که استفاده از لیزر برای درمان های زیبایی مثل حذف مو های زائد را تایید کند.

این خلا پژوهشی احتمالا به زودی جبران نخواهد شد، چرا که دانشمندان نمی خواهند سلامت مادران و کودکان داخل شکمشان را با قرار دادن در معرض چیزی که امکان دارد مضر باشد، به خطر بیندازند تا بر اساس آن نتایج مطمئنی به دست بیاورند.

اگر چه از بین بردن مو های زاید با لیزر به طور کلی درمانی بی خطر محسوب می شود اما متخصصان پوست و پزشکان دیگر معمولا توصیه می کنند زنان باردار از درمان های زیبایی با لیزر خودداری کنند چرا که تحقیقاتی برای اثبات بی خطر بودن آن ها برای مادران و کودکانشان، وجود ندارد.

یکی از شایع ترین تغییراتی که در دوران بارداری برای مادران اتفاق می افتد، تیره شدن پوست است که به آن افزایش رنگدانه (hyperpigmentation) گفته می شود.

به گفته پزشکان از بین بردن مو های زاید با لیزر زمانی بیشترین تاثیر را دارد که بین رنگ پوست و رنگ مو تمایز وجود داشته باشد. اگر افزایش رنگدانه و در نتیجه تیره شدن پوست در دوران بارداری باعث شود رنگ پوست به رنگ مو نزدیک شود، لیرز درمانی ممکن است کارایی کمتری داشته باشد.

تعداد جلسان لیزر در بارداری

در بارداری چرخه رشد مو ها تغییر می کند. بیشترین میزان تاثیر لیزر، شش جلسه درمان است. در حالت ایده آل باید این جلسات درمانی را در مرحله رشد فعال مو انجام دهید اما چون در بارداری، طول مدت مراحل رشد مو تغییر می کند ممکن است جلسات لیزر درمانی در مرحله نامناسبی از رشد مو، قرار بگیرد و  تاثیر زیادی نداشته باشد.

در بارداری خون رسانی به سرتاسر بدن افزایش می یابد. همچنین پوست در ناحیه شکم و سینه کشیده می شود. درمان های از بین بردن موهای زاید در شرایطی که پوست کشیده شده است ممکن است درد بیشتری داشته باشد.

آیا از بین بردن موهای زاید با لیزر بر توانایی بارداری تاثیر میگذارد؟

شواهدی وجود ندارد که چنین چیزی را نشان دهد. اگر می خواهید باردار شوید پیش از لیزر کردن با از یک پزشک متخصص مشاوره بگیرید.

برای بیشتر افراد، کاهش موفقیت آمیز مو های زائد طی چند جلسه درمانی انجام می شود که در یک دوره نه ماهه برنامه ریزی می شود. این امکان وجود دارد که پیش از این که بفهمید باردار هستید، لیزر درمانی کرده باشید. عوارض احتمالی این درمان عبارتند از:

  • تحریک پوست
  • تغییر رنگ پوست
  • تاول زدن
  • اسکار (جای زخم)
  • رشد مجدد و زیاد مو (در موارد نادری این اتفاق می افتد)

چه مدت پس از زایمان میتوانم لیزر درمانی کنم؟

باید مدت زیادی را برای مراقبت های پس از زایمان در نظر بگیرید. در چند ماه اول پس از زایمان، باید مرتبا با پزشک خود در ارتباط باشید و در مورد تغییرات بدن خود با او صحبت کنید و اطلاعات کافی دریافت کنید. دکتر بهترین کسی است که می تواند مشخص کند چه زمانی هورمون هایتان به حد طبیعی خود برگشته و پوستتان آماده لیزر کردن است. بنابراین پیش از تصمیم گیری برای لیزر کردن پوست، توسط دکتر زنان باید ارزیابی شوید به خصوص اگر  زخم سزارین یا برش واژن (اپیزیوتومی) دارید.

آیا بارداری تکنسینی که لیزر درمانی انجام میدهد، خطری ندارد؟

شواهدی وجود ندارد که نشان دهد تکنسین مجرب و ماهر لیزر درمانی اگر باردار باشد در معرض خطر قرار می گیرد. اگر نگران این موضوع هستید، با پزشک مشورت کنید.

کلام آخر دکتر ساینا

بارداری دوران حساسی است و هرگونه اقدام در این دوران باید زیر نظر پزشک متخصص انجام گیرد. برای دریافت مشاوره آنلاین یا تلفنی از متخصصین پوست دکتر ساینا راجع به لیزر پوست از طریق گزینه دریافت مشاوره اقدام کنید. در حین مشاوره آنلاین شما می توانید مدارک، عکس های خود را برای پزشک ارسال کنید.

برای مشاوره بهتر می توانید از لیست سوال های زیر استفاده کنید: 

  • دارو مصرف میکنم، آیا میتونم لیزر کنم؟
  • زخم سزارینم گوشت اضافه آورده آیا میتونم لیزر کنم؟
  • به کودکم شیر میدم آیا لیزر کردن ضرری نداره؟
  • تکنیسین لیزر درمانی هستم و در حال حاضر حامله هستم آیا میتونم کار کنم؟
  • بعد از لیزر روی پوستم التهابات و ضایعاتی به وجود اومده، طبیعیه؟
  • و دیگر سوال و دغدغه هایی که راجع به لیزر و سلامت پوست خود دارید.

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مجله سلامت دکترساینا


دکترساینا