ترک پورن و نکاتی که درخصوص آن باید بدانید

25
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

ترک پورن جزو دغدغه‌هایی است که به دلیل حساسیتش کمتر به آن پرداخته شده است. بسیاری از افرادی در خفا اعتیاد به پورنو دارند و از ابراز آن نگران‌اند. ممکن است این افراد از تماشای پورن احساس شرمساری کنند و تمایل به ترک پورن داشته باشند؛ اما راه آن را نمی‌دانند. برای ترک پورن ابتدا باید دلایل اعتیاد به پورنوگرافی را دانست. در این مقاله از مجله سلامت دکتر ساینا به بررسی علت‌های اعتیاد به پورن و روش‌های ترک پورن می‌پردازیم.

اعتیاد به پورنوگرافی چیست؟

اعتیاد به پورن یا پورنوگرافی به زبان ساده به حالتی اطلاق می‌شود که پورن بر زندگی فرد اثر منفی داشته باشد. برای مثال ممکن است فرد نتواند با وسوسه‌ی دیدن فیلم‌های پورن مقابله کند و مشاهده‌ی چنین فیلم‌هایی به زندگی حرفه‌ای یا زندگی مشترک او لطمه وارد کند.

اعتیاد به پورنوگرافی یکی از شایع‌ترین اعتیادهای جنسی است و با توجه به آسان شدن دسترسی به فیلم‌های پورنو از طریق فضای مجازی، آمار مبتلایان به این اعتیاد پیوسته در حال افزایش است. ترک پورن نیز به همین دلیل کاری دشوار است؛ زیرا افراد با کمترین تلاش می‌توانند به پورنوگرافی دسترسی داشته باشند.

پورنوگرافی با مغز شما چکار می‌کند؟

در مقاله‌ای[i] که در سال 2015 و در مجله‌ی علوم رفتاری به چاپ رسید، نوار مغزی افراد مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر و مبتلا به پورنوگرافی مقایسه شد. طبق این مقاله واکنش مغز در برخورد با هر دوی این موارد نسبتاً یکسان است که نشان می‌دهد اعتیاد به پورنوگرافی علاوه بر اثرات روانی، بر فیزیولوژی مغز و اعصاب افراد نیز اثر منفی می‌گذارد.

چگونه فیلم های بد را ترک کنیم

گیرنده‌های مغز در برخورد با مخدرها و مواد اعتیادآور دستخوش تغییر شده و عملکرد مغز مختل می‌شود. درنتیجه حساسیت مغز به دوپامین کاهش پیدا می‌کند. دوپامین از اصلی‌ترین انتقال‌دهنده‌های عصبی است و ارتباط مستقیمی با سطح شادی و نشاط افراد دارد. کاهش حساسیت به دوپامین یعنی کاهش رضایت فرد از زندگی و محیط و افزایش احتمال ابتلا به افسردگی. ترک پورن می‌تواند باعث بهبود این مشکلات شود.

آثار پورنوگرافی در زندگی زناشویی (اگر همسرمان پورن می‌بیند چه کنیم؟)

علل متعددی وجود دارد که ممکن است افراد را به سمت تماشای پورنوگرافی سوق بدهد. اگر متوجه شده‌اید که همسر شما پورن می‌بینید سعی کنید پیش از درخواست ترک پورن در ابتدا دلیل و علت این تمایل را پیدا کنید.

ممکن است همسرتان از روی کنجکاوی جذب پورنوگرافی شده باشد.

علت دیگر تمایل به پورنو مشکلات روابط جنسی و زناشویی است؛ سعی کنید با همسرتان در فضایی آرام و دوستانه در مورد روابطتان صحبت کنید و اگر مشکلی وجود دارد آن را شناسایی کنید. همچنین مراجعه به مشاوران نیز می‌تواند مفید باشد.

دلیل دیگر چنین تمایلاتی مشکلات شخصی افراد است. ممکن است همسر شما افسرده باشد یا از مشکلات زندگی به پورنوگرافی پناه برده باشد. صحبت کردن با یکدیگر و مراجعه به متخصصان خانواده بهترین راه برای پیدا کردن و حل چنین مشکلاتی و درنهایت ترک پورن است.

پورنوگرافی در نوجوانان (اگر فرزندمان پورن می‌بیند چه کنیم؟)

تمایل به فیلم‌های پورن در نوجوانان موضوعی مهم و نسبتاً شایع است. کنجکاوی نوجوانان در کنار سهولت دسترسی به فیلم‌های نامناسب در فضای مجازی اصلی‌ترین علل افزایش آمار تماشای پورن در نوجوانان هستند.

پورن اثرات نامطلوب بی‌شماری بر نوجوانان می‌گذارد که برخی از آن‌ها در صورت اصلاح نشدن می‌توانند آسیب‌های درازمدتی به همراه داشته باشند. دیدن پورن در نوجوانان می‌تواند سبب ایجاد و تقویت ذهنیت و افکار نامناسب نسبت به رابطه‌ی جنسی، شکل‌گیری باورهای غلط و ناسالم و همچنین افزایش خشونت خصوصاً خشونت جنسی شود.

اگر متوجه شده‌اید که فرزندتان به پورنوگرافی دسترسی و به تماشای آن علاقه دارد، برای تشویق او به ترک پورن باید سنجیده و آگاهانه عمل کنید. مهم‌ترین نکته این است که بدانید نوجوانان کنجکاوی بی‌حدواندازه‌ای دارند و سرکوب این کنجکاوی به‌هیچ‌عنوان رویه‌ی مناسبی نیست؛ بلکه باید این حس کنجکاوی را با ارائه‌ی اطلاعات به‌جا و مناسب به نوجوانان ارضا کرد.

برای تشویق فرزندتان به ترک پورن فضای گفتگوی مناسبی با فرزندتان ایجاد کنید؛ فضایی آرام و بدون تنش و پیش‌داوری که فرزندتان آزادانه سؤال‌ها و مشکلات خود را با شما در میان بگذارد. سعی کنید بدون جبهه‌گیری و با آرامش به سؤال‌های او جواب بدهید و در پایان خطرات و عوارض نامطلوب پورنوگرافی را برای او توضیح بدهید تا تمایل به ترک پورن پیدا کند.

در مورد فیزیولوژی بدن زن و مرد و ذات رابطه‌ی جنسی سالم برای فرزندتان شفاف‌سازی کنید. بیماری‌ها و خطرات رابطه‌ی جنسی پرخطر را برای فرزندان توضیح بدهید و سؤالات او را با آرامش پاسخ دهید.

اعتیاد به پورن چطور اتفاق می‌افتد؟

ازآنجایی‌که اعتیاد به پورنوگرافی موضوعی بحث‌انگیز است و اکثر افراد دچار اعتیاد به پورن مشکل خود را با متخصصان در میان نمی‌گذارند، اطلاعات کامل و قطعی در رابطه با اعتیاد به پورنوگرافی و دلایل به وجود آمدن آن در دست نیست.

بااین‌حال محققان چند دلیل اصلی وابستگی و اعتیاد افراد را به پورن این‌گونه بیان می‌کنند:

اعتیاد به پورن به‌دلیل بیماری‌های زمینه‌ای روحی-روانی

 یکی از دلایل اعتیاد به پورنوگرافی این است که افراد برای فرار از مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب یا غم به آن پناه می‌برند و چون لذت را تجربه می‌کنند علاقمند می‌شوند این تجربه را تکرار کنند. تکرار این کار به‌مرور به وابستگی و اعتیاد منجر می‌شود.

اعتیاد به پورن به‌دلیل مشکلات در زندگی مشترک و روابط زناشویی

از نظر بسیاری از افراد پورنوگرافی راحت‌ترین راه برای دور زدن مشکلات جنسی در رابطه‌ی زناشویی است؛ غافل از این‌که روی آوردن به فیلم‌های پورن پاک کردن صورت‌مسئله است.

اعتیاد به پورن به‌دلیل هنجارهای فرهنگی ناسالم

 جامعه و بسیاری از دوستان و نزدیکان ممکن است باورهای غلطی نسبت به چگونگی رابطه‌ی جنسی یا ایده‌آل‌ترین بدن برای زن و مرد را در ناخودآگاه افراد ایجاد کنند. افراد با این باورهای نادرست در زندگی دچار ناامیدی می‌شوند و برای پیدا کردن ایده‌آل‌های دست‌نیافتنی خود به پورنوگرافی مراجعه می‌کنند.

اعتیاد به پورن به‌دلیل مسائل بیولوژیکی

 انواع مختلفی از اعتیاد تا حدی بر اثر ژنتیک یا برخی فاکتورهای بیولوژیکی و بیوشیمیایی به وجود می‌آیند. در بعضی افراد اعتیاد به پورنوگرافی از این دسته از اعتیادها قرار می‌گیرد.

آیا من معتاد به پورنوگرافی هستم؟

تشخیص اعتیاد به پورن بحث‌برانگیز است و هرچند مطالعات نشان داده‌اند اثر اعتیاد به پورن بر مغز مشابه مواد مخدر است، برخی از روان‌شناسان آن را نوعی وسواس عملی می‌دانند.

برای تشخیص اینکه آیا به پورنوگرافی اعتیاد پیدا کرده‌اید و وابستگی به پورنوگرافی تبدیل به یک مشکل شده است نشانه‌های بسیاری وجود دارند؛ ازجمله:

  • برای دیدن پورنوگرافی و اختصاص زمان به آن بعضی از مسئولیت‌هایتان را پشت گوش می‌اندازید.
  • تمایل شما به پورنوگرافی به‌مرور شدیدتر شده و تلاش می‌کنید ویدیوهای جدیدتری پیدا کنید.
  • بعد از دیدن فیلم‌های پورن احساس شرمندگی یا ناامیدی می‌کنید؛ بااین‌وجود همچنان به دیدن فیلم‌های پورن ادامه می‌دهید.
  • تمایل به ترک پورن دارید، ولی قادر به انجام آن نیستید.
  • هزینه و زمان زیادی را به پورنوگرافی اختصاص می‌دهید.
  • پورنوگرافی را به‌عنوان راهی برای مقابله با افسردگی، انزوا، اضطراب، غم یا سایر بیماری‌های روحی استفاده می‌کنید.
  • حتی زمانی که در حال مشاهده‌ی پورنوگرافی نیستید هم افکار و فانتزی‌های جنسی دارید.
  • با استفاده از تلفن همراهتان در مکان‌های عمومی یا محل‌هایی که ممکن است کسی مچ شما را بگیرد (مثلاً محل کار) پورنوگرافی تماشا می‌کنید.
  • با آگاهی از آثار تخریبی پورنوگرافی بر کار، زندگی شخصی یا زندگی مشترک و زناشویی باز هم به دیدن آن ادامه می‌دهید.
  • لذت جنسی شما از رابطه با همسرتان به‌مرور کاهش یافته است.
  • پورنوگرافی را از همسر خود پنهان می‌کنید.
  • اگر کسی از شما بخواهید کمتر پورن نگاه کنید پرخاشگر و عصبی می‌شوید.
  • وقتی‌که پورنوگرافی نگاه می‌کنید زمان را گم می‌کنید.
  • نسبت به دیدن پورنوگرافی احساس «نیاز» می‌کنید و پورنوگرافی شما را به «اوج لذت» می‌رساند.
  • دوست دارید همسرتان در رابطه‌ی جنسی مانند بازیگران فیلم‌های پورن رفتار کند.

چگونه پورن را ترک کنیم؟

متأسفانه هنوز داروی مشخصی برای درمان اعتیاد و وابستگی به پورنوگرافی و ترک پورن ساخته نشده است و درمان‌های موجود اغلب در دسته‌ی درمان‌های روان‌شناختی و حمایتی قرار می‌گیرند؛ ولی ممکن است پزشک داروهای ضدافسردگی یا ضدوسواس برای شما تجویز کند.

راه های ترک پورن

در ادامه به مؤثرترین  راه های ترک فیلم پورن می‌پردازیم:

مراجعه به روان‌شناس

قطعاً شناخته‌شده‌ترین درمان روان‌شناختی، مشاوره با روانشناس متخصص و مجرب است. اگر پورنوگرافی به جنبه‌های مختلف زندگی شما لطمه وارد کرده است، پزشک متخصص این آسیب‌ها را شناسایی کرده و پس از ارزیابی شخصیت شما بهترین رویه را برای ترک پورن پیش می‌گیرد.

ترک عادت‌های غلط برای هیچ‌کس راحت نیست؛ ولی مراجعه به پزشک حس مسئولیت و تعهد به افراد می‌بخشد و آن‌ها را مجاب می‌کند ترک پورن را جدی‌تر گرفته و اعتیاد به پورنوگرافی را راحت‌تر کنار بگذارند.

استمرار و تکرار مشاوره مهم‌ترین نکته در درمان‌های روان‌شناختی است؛ پس اگر پروسه‌ی درمان طولانی‌تر از حد انتظارتان شد آن را نیمه‌کاره رها نکنید و درمان خود را برای ترک پورن کامل کنید.

مراجعه به مشاوران ازدواج و رابطه

مشاوران سلامت جنسی یا سکس ‌تراپیست‌ و مشاوران خانواده می‌توانند به شما کمک کنند رابطه‌ی خود را با همسرتان بهبود ببخشید و آسیب‌های ناشی از پورنوگرافی را جبران کنید.

تغییر سبک زندگی

برای ترک پورن ابتدا باید دلیل و ریشه‌ی آن را پیدا کنید. بسیاری از افراد به دلایلی مانند کمبودهای عاطفی یا بیماری‌هایی مانند افسردگی به پورن روی می‌آورند. اگر شما نیز از این دسته افراد هستید، تغییر سبک زندگی و کنار گذاشتن عادات مخرب می‌تواند کمک شگرفی برای ترک پورن به شما کند.

گروه‌های حمایتی

شما تنها کسی نیستید که با این وابستگی دست‌وپنجه نرم می‌کند. انواع مختلف وابستگی و اعتیاد همواره مردم را از اقشار و سنین مختلف درگیر خود می‌کند. گروه‌های پشتیبانی به شما کمک می‌کنند با کسانی که مشکلاتی مانند شما دارند آشنا شوید، متوجه شوید که تنها نیستید و از تجربه‌های دیگران برای ترک پورن کمک بگیرید تا بتوانید درنهایت این وابستگی را کنار بگذارید.

آیا برای ترک اعتیاد به پورنوگرافی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اعتیاد به پورن علاوه بر بُعد روانی اثرات منفی بر جسم نیز بر جای می‌گذارد. افراد در صورت داشتن علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنند:

  • هنگام برقراری رابطه‌ی جنسی با همسر در رسیدن به ارگاسم به مشکل برمی‌خورند.
  • آقایانی که از مشکلاتی نظیر اختلال نعوظ و خانم‌هایی که از خشکی واژن رنج می‌برند.
  • رابطه‌ جنسی دردناک دارند.
  • علاوه بر اعتیاد به پورنوگرافی اعتیاد دیگری داشته یا اخیراً پیدا کرده‌اند.
  • علائمی نظیر افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی و دیگر مشکلات روحی روانی را تجربه می‌کنید.

پورنوگرافی در زندگی شخصی و زناشویی شما نیز ایجاد اختلال خواهد کرد؛ اگر با مشکلات زیر مواجه شده‌اید حتماً به متخصص مراجعه کنید:

  • در رابطه با همسرتان به مشکل خورده‌اید.
  • در مورد دیدن فیلم‌های پورن احساس گناه، عذاب وجدان و شرمندگی دارید.
  • تلاش شما برای ترک پورن به شکست خورده است.

اگر اعتیاد به پورن درمان نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

اکثر وسواس‌های عملی و انواع اعتیادها در صورت درمان نشدن جنبه‌های مختلف زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و به‌تدریج زندگی آن‌ها را به نابودی می‌کشانند. اعتیاد به پورن نیز از این قاعده مستثنا نیست.

عدم درمان اعتیاد به پورنوگرافی می‌تواند باعث شود:

  • کیفیت رابطه و زندگی زناشویی افت شدید کرده یا حتی به طلاق یا طلاق عاطفی منجر شود.
  • سبب بروز مشکلات و اختلالات جنسی نظیر اختلال نعوظ، خشکی واژن یا انواع عفونت‌ها شود.
  • اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس کاهش پیدا کرده و فرد در زندگی اجتماعی و کاری خود احساس شکست می‌کند.

کلام آخر دکتر ساینا

ترک پورن مانند هر اعتیاد دیگری پروسه‌ای طولانی است و نیاز به ممارست دارد. به یاد داشته باشید شما تنها کسی نیستید که با این مسئله درگیر است. اعتیاد به پورن مشکلات زیادی را به همراه می‌آورد. از عوارض اعتیاد به پورن آگاه باشید. ممکن است ترک پورن به‌تنهایی برای شما سخت باشد. برای ترک پورن از مشاوران کمک بگیرید.

سؤالات متداول

همراهان مجله سلامت دکتر ساینا، شما عزیزان نیز می‌توانید سوالات خود را در رابطه با موضوع این مقاله در بخش نظرات بنویسید. متخصصان ما در تلاش هستند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پرسش‌های شما پاسخ دهند.

شاید بپسندید
25 دیدگاه‌ها
  1. محمد رضا

    سلام.. یه سوال.. آیا ترک پورن و خودارضایی باعث از بین رفتن عوارضشون میشه یا نه؟ یعنی اگه من پورن و خودارضایی رو ترک کنم اون عوارض جسمی و روحی که بهم وارد کرده رو از بین میبره یا نه؟

  2. فرهاد

    با تماشای پورن به محض تحریک به بینگ که مدار انرژی جنسی سالم که با فشار در مدار خود جریان دارد و با نظم خاص و دقیقی فعالییت میکند ضربه وارد میشود و نظم این مدار را بر هم میزند و اگر تحریک ادامه پیدا کند بینگ پاره میشود که انرژی از مدار خود خارج میشود و نظم ذهن و جسم و سلامتی ما از هم پاشیده می‌شود و مارا به سمت استمنا می‌کشاند و میبرد و حتی اگر در این حالت رابطه جنسی هم صورت گیرد چون فقط تحریک اولیه توسط ذهن بوده استمنا محسوب میشود و ما دچار عارضه استمنا خواهیم شد تنها راه ممنوع کردن و تحریک نشدن هیچوقت از طریق ذهن و تماشایی پورن هست نباید حس شود. مدار بینگ یعنی مدار سلامتی و انرژی فراوان که با نظم خاص در مدار جریان دارد خیلی باید حواسمون باشه چون این ذهن ما با تمایل شدیدی که دارد و چون ذهن ما درواقع جسم ما هم هست پس خودمان بی اختیار به سمت آن کشیده میشویم تنها راه دوره نگه داشتن ذهن از کوچکترین تحریک ها هست چون همین تحریک های کوچک آغاز ضربه ها مستمر به بینگ هست که زلزله ای بزرگ را به وجود آورد خیلی خیلی باید مواظب باشیم…در مدار سلامت باشین

  3. M

    سلام وقتتون ن بخیر من دختر ۲۰‌ساله هستم و حدود ۳ یا ۴ساله پورن نگا میکردم
    الان حدود ۵ماهه وارد رابطه شدم و دیگه پورن تماشا نکردم‌تو این مدت
    ولی اصلا ارضا نمیشم و تحریک نمیشم و فقط با فیلما تحریک میشم و به ارضا میرسم
    و فک میکنم شرطی شدم
    چیکار باید کنم که حالا به اون تحریک و ارضا با پارتنرم‌برسم؟

    1. الهام جلدی ـ کارشناس علمی دکترساینا

      سلام وقت بخیر
      توصیه می‌کنیم با روانشناس یا روانپزشک در این زمینه مشورت کنید

  4. محمدرضا

    سلام چطور میشه آثار پورن رو از بین برد؟

    1. الهام جلدی ـ کارشناس علمی دکترساینا

      سلام
      سوالتون رو واضح‌تر بپرسید لطفا

  5. آبتین

    بهتر است بجای تماشا پورن حواس خود را به فعالیت های مفید گذاشت دیدن زیاد آن هم با گوشی باعث فشار به چشم میشود
    تا زمانی که بشر تماشا کند پورن هم وجود خواهد داشت به نظر من عدم تماشا پورن بهتر است چون اگه اعتیادآور باشد با مشکل روبه رو میشوی زمان های قدیم دسترسی کم تر بوده و اعتیاد به موارد دیگر بیشتر بوده

    1. الهام جلدی ـ کارشناس علمی دکترساینا

      سلام وقت بخیر
      خیلی ممنون از به اشتراک گذاری نظرتون

  6. شروین

    سلام من قبلا اعتیاد شدید به پورن داشتم و به یکباره اونو قطع کردم و دیگه تماشا نکردم. الان حس میکنم با کمبود دوپامین مواجه شدم و سلامت روان در زندگیم گم شده… آیا مسئله ای هست؟

    1. الهام جلدی ـ کارشناس علمی دکترساینا

      سلام وقت بخیر
      منظورتون از اینکه حس میکنید با کمبود دوپامین مواجه شدید چیه دقیقا؟

  7. میران

    سلام من 19 سالمه و از 15 سالگی خودارضایی و شروع کردم و اعتیاد به پورن دارم و هر وقت که تصمیم میگیرم تا ترکش کنم بعد نهایتاً دو هفته با وسوسه میرم سراغش حتا اهدافم از یادم می ره و کلا به یکباره انگیزه و امیدمو از دست میدم. و بازم میفتم تو باتلاق. کلا از خودم احساس نا امیدی می‌کنم و هیچ انگیزه یا هدفی برام تو زندگی نمونده.

    1. الهام جلدی ـ کارشناس علمی دکترساینا

      کاربر عزیز سلام و وقت بخیر
      قبل از هر چیز سعی کنید آرامش خودتون رو حفظ کنید و خودتون رو سرزنش نکنید و بدونید خیلی از افراد در سن شما ممکنه بخاطر کنجکاوی یا دلایل دیگه به دیدن این فیلم‌ها رو بیارن. درمورد احساس ناامیدی، بی‌انگیزگی و پوچی حتماً لازمه با یک فرد متخصص مثل روانشناس یا روانپزشک مشورت کنید.

  8. H.o.s

    سلام من پسرم کلاس دهم هستم من تقریبا از هفتم هفته ای ۳الی ۴ بار با پورن خود ارضایی میکنم اما الان دو هفته هست که دارم ترک میکنم و خیلی در طول روز تحریک میشم حتی خواب های مبتضل هم میبینم چیکار کنم که تحریک نشم و این کارو ترک کنم

    1. الهام جلدی ـ کارشناس علمی دکترساینا

      سلام وقت بخیر
      قدم اول اینه که آرامش خودتون رو حفظ کنید و بدونید که ممکنه به‌هرحال در این مورد کنجکاوی‌هایی در سن شما اتفاق بیفته. بهترین کار اینه در آغاز با یک آدم امن در این باره مشورت کنید و نگرانی‌هاتون رو به اشتراک بذارید. اگر فکر می‌کنید پدر و مادرتون دراین‌باره پذیرایی گفت‌وگو رو دارند، خوبه با اون‌ها در یک فضای صمیمانه مشورت کنید و نگرانی و تمایل‌تون رو به دیدن فیلم با اون‌ها به اشتراک بذارید. اما اگر راحت نیستید که با خونواد مشورت کنید ما توصیه می‌کنیم که با روانشناس مشورت کنید. می‌تونید از روانشناس‌های دکتر ساینا کمک بگیرید و حتا مشاوره آنلاین دریافت کنید‌.
      مشورت با دوستان و همسالانتون در این زمینه توصیه نمیشه.

  9. سارا

    سلام من ساراهستم نزدیک به ۲ماهه پورن نگاه نمیکردم اما تامیومیدتوذهنم سریع خودمومشغول میکردم اما دیروز نتونستم ودیدم وباعث شدخودارضایی کنم چیکارکنم تادیگه تکرارنشه برای همیشه ازش خلاص بشم خودارضایی عوارضش چندروز طول میکشه تاازبین بره ممنون

    1. تیم محتوای دکترساینا

      سلام. انجام خودارضایی اگر تبدیل به اعتیاد بشه مشکل‌زاست.

  10. Sorosh

    سلام من خیلی وقته که پورن ندیدم ولی اسم پورن خودارضایی یا اصلا بحث جنسی که میشه یادش می افتم اون مطالبی که راجب به اعتیاد به پورن گفتید رو ندارم.
    ممنون از وقت و اطلاعات مهم و مفیدتون

  11. محمد

    هرچند درمان ترک پورن ازدواج نیست ، اما یکی از علت های رو اوری جوانان به پورن و بعدا به روابط نامشروع ، فرهنگ اشتباه تاخیر ازدواج هستش ، وقتی پسر جوان در ۱۳ سالگی بالغ شده ولی جامعه بهش میگه تو باید تا ۱۳ سال دیگر ازدواج نکنی و رابطه نامشروع هم نداشته باشی ، واقعا سخت میشه دوری از این مسائل.

    اگر به هرجوانی یاد بدن که زود به فکر یادگرفتن شغلی باشه و زود ازدواج کنه شاید بهتر میبود

  12. R

    کاش یکی پیدا می‌شد بدون گرفتن هزینه هم مشاوره بده و ب چنین کسایی کمک کنه خیلیا شاید مشکل هزینه نداشته باشن ولی سنشون ب اندازه ای نباشه ک بتونن مستقل این پولو بدن و متاسفانه به والدین هم چیزی نمیگن و این مشکل تا سال ها باهاشون همراه میشه

    1. فاطمه

      سلام من دوماهه پورن رو ترک کردم ولی هرروز تحریک میشم باعث نمیشه که درمان نشم؟

      1. تیم محتوای دکترساینا

        سلام. اعتیاد به پورن می‌تونه مخرب باشه؛ داشتن میل جنسی طبیعیه و جای نگرانی نداره. اما اگر این مسئله باعث میشه تمرکزتون رو از دست بدید و روی کیفیت زندگی و کارهای روزمره‌تون اثر منفی می‌گذاره توصیه می‌کنیم با یک روان‌شناس مشورت کنید.

  13. مجیک ماشروم

    وقتی طرف تو این شرایط اقتصادی نزدیک چهل سالش میشه و هنوز نمیتونه زندگی تشکیل بده خوب نتیجش میشه همین دیگه!

    1. رضا

      دقیقا افرین

  14. ابوالفضل

    ببخشید من بچه هستم و خجالت می‌کشم به پدر و مادرم یا به دکتر ها بگم. باید چه کار کنم؟

    1. تیم محتوای دکترساینا

      دوست عزیز، یه پزشک یا روان‌شناس خوب باید به دقت به حرفهای شما گوش بده و بدون اینکه شما رو قضاوت کنه بهتون کمک کنه. پس نیازی نیست از پزشک خجالت بکشید. برای اینکه راحت‌تر باشید می‌تونید از مشاوره آنلاین به صورت متنی یا تلفنی بگیرید. اگه دوست داشتید می‌تونید از خدمات مشاوره آنلاین دکترساینا هم استفاده کنید.

نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مجله سلامت دکترساینا


دکترساینا