۶ راهکار مؤثر جهت افزایش اعتماد به نفس

1
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

اعتماد به نفس بالا باعث می‌شود خودباوری داشته و در کارهای‌تان موفق‌تر باشید. افراد تحت تأثیر عوامل مختلفی ممکن است دچار ضعف اعتماد بنفس باشند. اما نگران نباشید؛ راه‌های بسیاری برای افزایش اعتماد به نفس در دسترس‌اند. در این مقاله ابتدا به تعریف اعتماد به نفس و تفاوت آن با اصطلاحات مشابه می‌پردازیم و سپس با ۶ راهکار افزایش اعتماد به نفس یاد می‌گیریم چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم.

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس نگرش و تصوری است که فرد در مورد توانایی‎ها و مهارت‌های خود دارد. اعتماد بنفس به معنای پذیرش خود، اعتماد به خود و توانایی کنترل زندگی است. فردی که دارای اعتماد به نفس است نقاط قوت و ضعف خود را می‌شناسد و نگرش مثبتی نسبت به خود دارد.

اعتماد بنفس باعث می‌شود فرد از خود انتظارات واقعی داشته باشد و براساس اهداف واقع‌بینانه پیشروی کند. فردی که اعتماد به نفس بالا دارد، به‌درستی ارتباط برقرار می‌کند و انتقادات دیگران را نسبت به خود مدیریت می‌کند.

اعتماد به نفس به معنای شناخت و اعتماد به توانایی‌های خود است؛ بدون اینکه فرد از خود انتظار غیرمنطقی داشته باشد یا خود را بی‌نقص بداند.

تفاوت اعتماد به نفس با اعتماد به نفس کاذب

افرادی که اعتماد به نفس کاذب دارند، در حقیقت توانایی و مهارت‌های خود را باور ندارند و حتی نسبت به خود احساس خوبی نیز ندارند؛ آن‌ها تنها وانمود به داشتن اعتماد به نفس می‌کنند. افرادی که دارای اعتماد به نفس واقعی هستند، نیازی به جعل یا رفتارهای نمایشی ندارند و دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • اعتماد به نفس به معنی دانستن همه چیز نیست.
  • اعتماد به نفس به معنای کامل و بی‌نقص بودن نیست.
  • اعتماد به نفس واقعی باعث تواضع و فروتنی می‌شود.
  • اعتماد به نفس واقعی باعث افزایش مقاومت و ثبات می‌شود.
  • کسی که اعتماد بنفس واقعی دارد به دیگران بدون چشم‎داشت کمک می‌کند.

تفاوت اعتماد به نفس با عزت

اعتماد به نفس و عزت نفس اصطلاحات مشابهی هستندکه ممکن است به‌اشتباه به‌جای یکدیگر استفاده شوند؛ اما این دو واژه مفهاهیمی کاملاً متفاوت را در بر می‌گیرند.

  • اعتماد به نفس به‌معنای احساسات و نگرش مثبت فرد نسبت به خود و جهان هستی است.
  • عزت نفس میزان ارزشی است که فرد برای خود قائل است و در واقع عزت نفس باور و اعتقادی است که فرد درباره‌ی ارزش و اهمیت خود دارد. خودکارآمدی نیز مفهومی است که به توانایی فرد برای انجام کاری اشاره می‎کند.
اعتماد به نفس
اعتماد به نفس با عزت نفس متفاوت است

این دو واژه مفاهیمی متفاوت اما نزدیک به هم دارند. عزت نفس بر احساس فرد نسبت به خودش تأکید دارد. خودکارآمدی به توانایی انجام کار توسط فرد اشاره دارد و اعتماد به نفس نگرش فرد نسبت به خود و جهان پیرامون را شامل می‌شود.

افزایش اعتماد به نفس منجربه افزایش خود‌باوری و موفقیت بیشتر در زندگی فردی و اجتماعی می‌شود.

راهکارهای افزایش و تقویت اعتماد به نفس

اعتماد به نفس برای سلامت روانی و رفاه فرد در زندگی ضروری است. برخورداری از اعتماد به نفس سالم به فرد کمک می‌کند در زندگی فردی و اجتماعی موفق باشد. اگر اعتماد بنفس پایینی دارید نگران نباشید؛ همان‌طورکه عضلات ضعیف بدن با تمرین منظم ورزیده می‌شوند، با استفاده از راه های افزایش اعتماد به نفس می‌توانید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. در ادامه راهکارهایی مؤثر را برای افزایش اعتماد به نفس شرح می‎دهیم.

دست از مقایسه خود با دیگران بردارید

مقایسه خود با دیگران یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش اعتماد به نفس است که مانند یک انگل از انرژی روانی فرد تغذیه می‌کند. مقایسه کردن خود با دیگران چه از نظر شکل ظاهر و زیبایی چه سطح درآمد، ثروت و میزان موفقیت اشتباه است.

نتایج حاصل از یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که ارتباط مستقیمی بین مقایسه کردن خود به دیگران به‌خصوص با افراد در شبکه‌های اجتماعی و احساسی که نسبت به خود دارید وجود دارد. افرادی که دائماً خود را با دیگران مقایسه می‌کنند بیشتر دچار حس حسادت می‌شوند و به دنبال آن احساس بدتری نسبت به خود دارند.[۱]

دریافت مشاوره آنلاین پزشکی از بهترین متخصص

اطراف خود را با افراد مثبت احاطه کنید

به احساسی که دوستان و نزدیکان در شما ایجاد می‌کنند توجه کنید. آیا دوستان‌تان مدام شما را قضاوت می‌کنند یا اعتماد به نفس شما را می‌کشند یا شما را همان‌گونه که هستید می‌پذیرند؟

افرادی که با آن‌ها وقت می‌گذرانید بیشتر از آن‌چه که فکر می‌کنید بر افکار و نگرش‌های شما تأثیر می‌گذارند. بنابراین اگر بعد از ملاقات با کسی احساس ناخوشایندی به شما دست می‌دهد، زمان آن رسیده است که به ارتباط خود پایان دهید؛ چراکه اعتماد به نفس شما ارزشمند است.

افزایش اعتماد به نفس
فعالیت ورزشی منظم به افزایش اعتماد به نفس کمک میکند

از بدن خود مراقبت کنید

داشتن اعتماد به نفس زمانی که با بدن خود به‌درستی رفتار نمی‌کنید کار دشواری است. درصورتی‌که اگر مراقبت از خود را تمرین کنید اثرات مثبتی بر روی جسم، روح و ذهن شما می‌گذارد و به دنبال آن اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنید.

به‌عنوان مثال پیروی از یک رژیم غذایی سالم باعث افزایش توان جسمی و بهبود اعتماد به نفس در فرد می‌شود. نتایج پژوهشی در سال ۲۰۱۶ نشان می‎دهد که فعالیت ورزشی منظم به بهبود تصویر ذهنی افراد از خود کمک بسیاری می‌کند و باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود.[۲]

با خودت مهربان باش

مهربانی با خود مستلزم آن است که خطا و شکست را بپذیرید و هنگامی‌که اشتباه می‎کنید با خود مهربان باشید. مطالعات نشان می‌دهد که رفتار دلسوزانه و مهربانی با خود، باعث افزایش و تقویت اعتماد به نفس می‌شود. بنابراین دفعه‌ی بعدی که با یک چالش یا تجربه‌ی پیچیده مواجه شدید سعی کنید با خودتان مهربانانه‌تر برخورد کنید.[۳]

برای بالا بردن اعتماد به نفس مثبت فکر کنید، با ترس‌های خود مواجه شوید و دست از مقایسه‌ی خود با دیگران بردارید.

گفتگوی درونی مثبت را تمرین کنید

استفاده از کلام مثبت باعث تقویت احساس مهربانی و شفقت نسبت به خود می‌شود و شک و تردید را از بین می‌برد و شما را در رویارویی با چالش‌های بزرگ‌تر یاری می‌کند. استفاده از کلام منفی نسبت به خود منجربه محدود شدن توانایی و کاهش اعتماد به نفس می‌شود. در زمان هجوم افکار منفی به خودتان یادآوری کنید که افکار شما لزوماً درست و دقیق نیستند و شما توانایی‌های بسیاری دارید.[۴]

با ترسهای خود مواجه شوید

اگر دائماً اهداف خود را تا رسیدن به سطح مناسب اعتماد به نفس به تعویق می‌اندازید کاملاً در اشتباه‌اید. بهترین راه برای تقویت اعتماد به نفس، مواجه و رویارویی با ترس‌هایتان است. بهتر است یک‌بار هم که شده با ترس خود روبرو شوید و به خودتان بگویید این فقط یک آزمایش است و بعد نتیجه را مشاهده کنید.

در رویارویی با ترس‌ها یاد می‌گیرید که خطا کردن یا داشتن استرس خیلی هم بد نیست؛ بلکه باعث قدم برداشتن شما به سمت هدف‌تان می‌شود. شما در هر بار حرکت به جلو اعتماد به نفس بیشتری بدست می‌آورید. [۵]

کلام آخر دکترساینا

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس متعددند. ما در اینجا به رایج‌ترین روش‌ها اشاره کردیم. چنانچه انجام این کارها برای‌تان دشوار است یا احساس می‌کنید این تکنیک‌ها کمکی به شما نمی‌کنند، حتماً از یک روان‌شناس کمک بگیرید. به‌خاطر داشته باشید که اعتماد به نفس مشکلی نیست که قابل حل نباشد. شما می‌توانید در سامانه دکترساینا از مجرب‌ترین متخصصان روان‌شناسی مشاوره آنلاین روان‌شناسی دریافت کنید.

مشاوره با پزشک

برای صحبت با پزشک نیاز به مراجعه حضوری نیست! در سامانه‌ی دکتر ساینا می‌توانید در هر زمان و هر کجا از بیش از ۲۵۰۰ پزشک و روان‌شناس متخصص مشاوره فوری متنی، صوتی یا ویدیویی دریافت کنید.

شاید بپسندید
دیدگاه 1
  1. جعفری مقدم

    بادرود وسپاس فراوان
    ممنون که به زنان توجه می فرمایید
    خواهشمندم به نه گفتن اعتماد به نفس زنان توجه کنید
    زنان ایران نجات دهید

نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مجله سلامت دکترساینا


دکترساینا