کنتراسپتیو تری فازیک Contraceptive Triphasic

0
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

این ترکیب بخوبی از راه خوراکی جذب شده، ترکیبات استروژنی و پروژستینی موجود در آن عمدتاً در کبد متابولیزه و از طریق ادرار دفع می گردند. نیمه عمر لوونورژسترول حدود 16 ساعت و در مورد اتینیل استرادیول 27-13 ساعت می باشد.

مکانیزم اثر کنتراسپتیو تری فازیک Contraceptive Triphasic

ترکیبات استروژنی(اتینیل استرادیول) و پروژستینی(لوونورژسترل) موجود در این فرآورده با مهار ترشحLH و FSH و حذف پیک LH در میانه سیکل، سطوح استروئیدهای آندوژن را کاهش داده و مانع رها شدن تخمک می گردند. درضمن مانع لانه گزینی تخمک و انتقال تخمک بارور شده در لوله های رحمی می گردند. در عین حال با تغییر ضخامت مخاط گردن رحم، عبور اسپرم را ناممکن می سازند.

تداخلات مهم کنتراسپتیو تری فازیک Contraceptive Triphasic

موارد منع مصرف کنتراسپتیو تری فازیک Contraceptive Triphasic

این دارو در صورت وجود یا سابقه بیماری های ترومبوآمبلیک، بیماری های عروقی مغز، سکته قلبی، بیماری شریان کرونر، بالا بودن مادرزادی چربی های خون، سرطان پستان شناخته شده یا قابل پیش بینی، سرطان دستگاه تناسلی زنانه و یا سایر سرطان های وابسته به هورمون، خونریزی مهبلی تشخیص داده نشده یا غیر عادی، تومورهای کبدی و نارسایی عملکرد کبد نباید مصرف شود.

عوارض جانبی کنتراسپتیو تری فازیک Contraceptive Triphasic

بروز ترومبوآمبولیسم وریدی، افزایش شیوع بیماری های صفراوی و تشکیل سنگ کیسه صفرا، تهوع، استفراغ، سردرد ملایم یا سردردهای میگرنی شدید، خونریزی های نامنظم طی دوره قاعدگی، افزایش وزن، آکنه و پرمویی از عوارض جانبی این دارو هستند.

نکات پزشکی کنتراسپتیو تری فازیک Contraceptive Triphasic

1. در زنان جوان زیر سن 20 سال و طی دوران قبل از نخستین بارداری و نیز زنان چاق و مسن، این دارو برسایر داروهای ضدبارداری ارجحیت دارد.
2. در صورت مصرف همزمان داروهایی که متابولیسم این دارو را تسریع می نمایند باید در طول درمان و یا حداقل یک هفته پس از اتمام دوره درمان از یک روش دیگر جلوگیری از بارداری نیز استفاده شود و در صورت عدم امکان، از فرآورده نوع HD استفاده گردد.
3. مصرف دارو در هنگام شب و قبل از خواب، از عوارض گوارشی دارو می کاهد.
4. قرص ها باید هر روز، در ساعت معین مصرف شوند. در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف، به محض به خاطر آوردن مصرف شود. در غیر این صورت در نوبت بعدی 2 قرص مصرف گردد. در صورت فراموش نمودن مصرف قرص ها در 2 روز متوالی، باید در 2 روز بعدی، هر روز 2 قرص و از روز سوم، طبق روال عادی مصرف شود. در صورت فراموش شدن مصرف قرص ها، بیش از 3 روز متوالی، باید از سایر روش های جلوگیری از بارداری استفاده کرد تا در دوره بعدی سیکل، مصرف قرص ها مجدداً به طور منظم شروع شود.
5. در صورت انجام اعمال جراحی در افرادی که از این دارو استفاده می نمایند، باید بیمار را از نظر تغییرات میزان انعقاد خون تحت کنترل قرار داد.
6. درصورت نیاز به تغییر این قرص ها به انواع دیگر قرص های ضد بارداری، بایستی مصرف قرص های جدید بلافاصله پس از مصرف آخرین قرص سری قبل، شروع شود.
7. در صورت نیاز، به جایگزینی این قرص ها، با فرآورده هایی که حاوی پروژستین تنها هستند، مصرف این دارو باید از اولین روز خونریزی دوره ماهیانه شروع شود.

شرایط نگهداری کنتراسپتیو تری فازیک Contraceptive Triphasic

اشکال دارویی کنتراسپتیو تری فازیک Contraceptive Triphasic

Contraceptive Triphasic

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مجله سلامت دکترساینا


دکترساینا