فلوس ( خرنوب هندی )

1
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

فهرست آنچه می‌خوانید:

درباره

فلوس (خرنوب هندی)
فلوس درختی است به ارتفاع ۱۰-۱۵ متر که به حالت خودرو در بشتر نقاط گرمسیر دنیا مانند آفریقا ، هند و جنوب می روید . فلوس در بعضی از نواحی ایران به نام خرنوب هندی و خیار شنبر نیز معروف است .
میوه فلوس یه طول ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر و به قطر ۳-۲ سانتیمتر است . اگر فلوس درقسمت طول آن شکافته شود تیغه های متعدد در آن دیده می شود که فلوس را به خانه های متعدد گاهی تا ۱۰۰ خانه تقسیم می کند
در داخل این خانه ها مایع چسبنده تیره رنگی وجود دارد که عسل خیار شنبر نامیده می شود . طعم این مایع کمی شیرین ولی نامطبوع است . برای استفاده از فلوس غلاف آنرا کمی روی آتش گرم می کنند تا عسل خارج شود . معمولا این عسل با روغن بادام مخلوط شده و به عنوان مسهل استفاده می شود، البته می توان مغز فلوس را با قند یا شکر مخلوط کرده و در درجه حرارت معتدلی پخت که به آن فلوس پخته می گویند .
صور دارویی فلوس
جوشانده فلوس : ۱۰ گرم عسل فلوس را با یک لیتر آب جوش مخلوط کرده و آنرا صاف می کنند و به مریض می دهند . این جوشانده مسهل خوبی است . مقدر عسل فلوس را می تواندر مورد یبوستهای سخت تا ۶۰ گرم نی افزایش داد . البته برای بهتر کردن طعم آن می توان مقدری شربت گیلاس یاانجیربه آن اضافه کرد .
مربای فلوس :‌5 گرم عسل فلوس را با همان مقدر آب مقطر مخلوط کرده و سپس مقدر ۱۲۵ گرم قند کوبیده را به آن اضافه کنید بعد آنرا حرارت دهید تا به آرامی آب آن بخار شود و وزن آن به ۱۰۰ گرم برسد و غلیظ شود . این مربا نیز مسهل بسیار خوبی است مقدر مصرف آن ۵۰-۱۰۰ گرم در روز است .
 

فواید

۱. طبع خرنوب سرد و خشک است.
۲. میوه خرنوب ادرار آور است.
۳. برای درد سینه مفید می باشد.
۴. تقویت کننده معده است.
۵. بهترین دارو برای سرفه‌های مزمن و کهنه می‌باشد.
۶. دانه خرنوب چاق کننده است.
۷. کسانی که زگیل دارند از ضماد خرنوب استفاده کنند.
۸. برای ضرب‌خوردگی‌ها از ضماد خرنوب استفاده کنند.
۹. جهت بواسیر از خرنوب استفاده شود.
۱۰. مالیدن پودر خرنوب به دندان‌ها باعث محکم شدن آنها می‌شود.
۱۱. برای بیماری یرقان مفید است.
۱۲. برای کسانی که سل ریوی دارند مفید است.
۱۳. پودر خرنوب برای درمان اسهال بسیار مناسب است به این دلیل که سرشار از پکتین است.
۱۴-ادرار آور – درد سینه – تقویت کننده معده – سرفه‌های مزمن و کهنه – چاق کننده – زگیل – ضرب‌خوردگی‌ها- بواسیر – محکم شدن دندان‌ها – یرقان – اسهال – سل ریوی و…

طبیعت

فلوس از نظر طب قدیم ایران کمی گرم و تر است.

شاید بپسندید
دیدگاه 1
  1. طوبی

    سلام.بالاخره طبع فلوس گرم و تر هست یاسرد و خشک؟

نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید