اچ دی Contraceptive HD

0
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

این دارو عمدتاً به منظور جلوگیری از بارداری به کار می رود، ولی برای پیشگیری از بروز سرطان تخمدان یا آندومتر، کاهش کیست های تخمدانی، بیماری خوش خیم فیبروکیستیک پستان، منظم ساختن دوره قاعدگی، کاهش فشارهای روحی قبل از قاعدگی و کاهش تعداد دفعات قاعدگی دردناک نیز مفید می باشد.

مکانیزم اثر اچ دی Contraceptive HD

1. در صورت مصرف همزمان داروهایی که متابولیسم این دارو را تسریع می نمایند مصرف این دارو نسبت به سایر قرص های خوراکی ضدبارداری ارجحیت دارد.
2. مصرف دارو در هنگام شب و قبل از خواب، از عوارض گوارشی دارو می کاهد.
3. قرص ها باید هر روز، در ساعت معین مصرف شوند. در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف، به محض به خاطر آوردن مصرف شود. در غیر این صورت در نوبت بعدی 2 قرص مصرف گردد. در صورت فراموش نمودن مصرف قرص ها در 2 روز متوالی، باید در 2 روز بعدی، هر روز 2 قرص و از روز سوم، طبق روال عادی مصرف شود. در صورت فراموش شدن مصرف قرص ها، بیش از 3 روز متوالی، باید از سایر روش های جلوگیری از بارداری استفاده کرد تا در دوره قاعدگی بعدی، مصرف قرص ها مجدداً به طور منظم شروع شود.
4. در صورت انجام اعمال جراحی در افرادی که از این دارو استفاده می نمایند، بایستی بیمار را از نظر تغییرات میزان انعقاد خون تحت کنترل قرار داد.
5. درصورت نیاز به تغییر این قرص ها به انواع دیگر قرص های جدید بلافاصله پس از مصرف آخرین قرص سری قبل، شروع شود.
6. در صورت نیاز، به جایگزینی این قرص ها، با فرآورده هایی که حاوی پروژستین تنها هستند، مصرف این دارو باید از اولین روز خونریزی دوره ماهیانه شروع شود.

تداخلات مهم اچ دی Contraceptive HD

موارد منع مصرف اچ دی Contraceptive HD

مصرف این دارو در حاملگی اکیدا ممنوع است و جزء داروهای گروه X است. ممکن است منجر به مرگ یا نقص عضو جنین شود.

این دارو در صورت وجود یا سابقه بیماری های ترومبوآمبلیک، بیماری های عروقی مغز، سکته قلبی، بیماری شریان کرونر، بالا بودن مادرزادی چربی های خون، سرطان پستان شناخته شده یا قابل پیش بینی، سرطان دستگاه تناسلی زنانه و یا سایر سرطان های وابسته به هورمون، خونریزی مهبلی تشخیص داده نشده یا غیر عادی، تومورهای کبدی و نارسایی عملکرد کبد نباید مصرف شود.

عوارض جانبی اچ دی Contraceptive HD

بروز ترومبوآمبولیسم وریدی، زیادی فشار خون، بروز لکه های قهوه ای یا بیرنگ در پوست بدن، ورم ، افزایش حساسیت پستانها، افزایش شیوع بیماری های صفراوی و تشکیل سنگ کیسه صفرا، تهوع، استفراغ، سردرد ملایم یا سردردهای میگرنی شدید، افزایش وزن، خونریزی های نامنظم طی دوره قاعدگی، آکنه و پرمویی از عوارض جانبی این دارو هستند.

نکات پزشکی اچ دی Contraceptive HD

1. در مواردی مانند سردردهای میگرنی، زیادی فشار خون، دیابت، سابقه یرقان انسدادی در دوران بارداری یا در هنگام مصرف قبلی این داروها و بیماریهای صفراوی و نیز خانمهای جوان زیر 20 سال و یا کسانی که می خواهند به مدت طولانی قبل از نخستین بارداری از این دارو استفاده کنند، مصرف این دارو توصیه نمی شود.
2. مصرف این فرآورده به مدت طولانی در سنین زیر 45 سال، احتمالاً خطر بروز سرطان پستان را افزایش می دهد.
3. با مصرف این فرآورده، احتمال خطر بروز زیادی فشار خون وجود دارد.
4. استفاده از این دارو، ممکن است آزمون تحمل گلوکز را تغییر دهد.
5. این دارو ممکن است نتایج آزمایشگاهی مربوط به ارزیابی هورمون های تیروئید، گلوکوکورتیکوئیدها و هورمون های جنسی را دچار تغییر سازد.
6. در صورت نیاز به جراحی به دلیل امکان بروز ترومبوآمبولیسم پس از جراحی، بهتر است مصرف این فرآورده چند هفته یا چند ماه قبل از جراحی قطع شود.
7. در افراد با سابقه ابتلاء به دیابت ناشی از حاملگی و یا فیبروئیدهای رحمی با احتیاط مصرف شود.
8. در صورت استفراغ یا اسهال شدید به دلیل کاهش جذب گوارشی دارو و احتمال کاهش اثربخشی آن بهتر است درطول مدت بیماری و تا یک هفته پس از قطع آن، از یک روش دیگر جلوگیری از بارداری نیز استفاده شود.

شرایط نگهداری اچ دی Contraceptive HD

اشکال دارویی اچ دی Contraceptive HD

Contraceptive HD

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مجله سلامت دکترساینا


دکترساینا