درمان گیاهی پروستاتیت | درمان گیاهی و خانگی پروستات خوش خیم

4
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

از گذشته در انواع طب جایگزین مانند طب چینی و حتی طب ایرانی مطالب زیادی درباره درمان گیاهی بزرگی خوش ­خیم پروستات ذکر شده است. امروزه تحقیقات مختلفی روی برخی از این درمان‌های گیاهی صورت گرفته؛ ثابت شده علاوه بر درمان­‌های دارویی و جراحی، برخی از درمان‌های خانگی بیماری پروستات می‌­تواند موثر باشد- البته چنانچه تحت نظر پزشک متخصص به‌کار گرفته شود.

 دکتر ساینا در این مقاله مجموعه‌ای از این درمان‌ها را به شما معرفی می‌کند. هرجا تحقیقات علمی این درمان‌ها را تایید کرده، منبع تحقیق را برای شما و محققان ذکر می‌کنیم. 

برای مطالعه بخش موردنظر خود می‌توانید بر تیتر آن در فهرست کلیک کنید. اگر در موبایل می‌خوانید تیتر را لمس کنید.

چالش درمان‌ گیاهی بیماری پروستات چیست؟

مکانیزم عملکرد برخی از روش‌های درمان‌ گیاهی پروستاتیت در طب‌های سنتی و جایگزین برای علم امروز تقریباً مشخص است و تاثیرگذاری و بی‌خطر بودن بعضی دیگر از این درمان‌های خانگی هنوز مشخص نیست.

از طرفی، همه مردم به خطرات بالقوه‌ی درمان‌های گیاهی و خانگی واقف نیستند؛ گاهی بدون آگاهی از وضعیت فیزیکی خود، امکان تداخلات دارویی و اثرات جانبی گیاهان دست به خوددرمانی می‌زنند. از آن بدتر، گاهی از اقدام برای مراجعه به پزشک متخصص طب مدرن خودداری می‌کنند.

درمان خانگی پروستات با تمرین­‌های کگل

ورزش­‌های تقویت‌کننده عضلات کف لگن یا کگل می‌توانند برای تسکین بعضی از علائم پروستات بزرگ‌شده مفید باشند؛ زیرا با سفت و جمع کردن بعضی از عضلات لگن به کنترل جریان ادرار کمک می‌­کنند. برای انجام این تمرین­‌ها باید ابتدا مثانه خود را خالی کنید. سپس با زانوهای خم‌شده و دور از هم روی زمین دراز بکشید. بعد ۵ ثانیه عضلات کف لگن را منقبض و ۵ ثانیه آن­ها را رها کنید.

درمان خانگی پروستات
ورزش­‌های کگل برای تسکین بعضی از علائم بزرگی خوش خیم پروستات مفید هستند

توجه داشته باشید که تمرین کگل برای آقایانی که از مشکل پروستاتیت (التهاب پروستات) مزمن یا سندروم درد مزمن لگن رنج می‌­برند مناسب نیست. به همین دلیل بهتر است قبل از انجام تمرینات کگل با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر مشکلات مزمنی مثل دیسک کمر یا مشکلاتی از این قبیل دارید، حتماً از مشاور ارتوپد مشورت بگیرید.

تنها پزشک است که می‌تواند دارو یا طب مکمل مورد نیاز شما را تجویز کند. دکتر ساینا توصیه می‌کند که بدون مشورت با پزشک متخصص، دست به خوددرمانی و به‌کارگیری درمان‌های خانگی بیماری پروستات نزنید.

درمان خانگی بزرگی پروستات با مواد خوراکی حاوی لیکوپن

لیکوپن رنگدانه‌ای است که به طور طبیعی در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد. در تحقیقات گسترده مشخص شده است[۱]که این ماده در کوچک کردن پروستات موثر خواهد بود. به طور عمده هرچه میوه یا سبزی رنگ صورتی یا قرمز تیره‌تری داشته باشد، میزان لیکوپن در آن بیشتر است.

بهترین داروی گیاهی برای پروستات
مصرف مواد غذایی حاوی لیکوپن به درمان بزرگی خوش خیم پروستات کمک میکند.

منابع خوراکی حاوی لیکوپن شامل موارد زیر است:

  • گوجه فرنگی یکی از منابع غنی لیکوپن
  • پاپایا
  • گریپ فروت
  • هندوانه
  • گواوا
  • هویج
  • فلفل‌ دلمه‌ای قرمز
  • زردآلو
  • کلم بنفش

همچنین مطالعات نشان داده است که مصرف گیاهان حاوی گلوکوزینولات‌ها مثل کلم، بروکلی، خردل برای مردان مفید است. [۲]

خواص زردچوبه برای پروستات
زردچوبه خاصیت ضدالتهابی دارد و به کاهش علائم بزرگی خوش خیم پروستات کمک می‌کند

درمان گیاهی بزرگی پروستات با زردچوبه

کورکومین، ماده اصلی زردچوبه، ادویه‌ای نارنجی رنگ است که در بسیاری از آشپزخانه‌­ها یافت می‌­شود. زردچوبه، که در آسیا استفاده گسترده‌­ای دارد، در ابتدا به دلیل خواص ضدالتهابی معروف شد.

هرچند التهاب نقش مهمی در محافظت بدن ما از باکتری­‌ها دارد، التهاب طولانی‌­مدت تأثیر مخربی بر سلامتی می‌­گذارد.

  • امروزه تصور می­‌شود التهاب خفیف و طولانی­‌مدت تقریباً در همه بیماری­‌های مزمن نقش اساسی دارد، از جمله بیماری­های قلبی، سرطان­، سندروم متابولیک، آلزایمر و بسیاری از بیماری­‌هایی که باعث تحلیل بدن می‌شوند.
  • کورکومین سلاح قدرتمندی در برابر التهاب است و اثربخشی داروهای ضدالتهاب شناخته­‌شده‌­ای مانند ایبوپروفن، آسپیرین، تاموکسیفن، سولینداک و ناپروکسن را دارد بدون این که عوارض جانبی آن­ها را داشته باشد. تحقیقات نشان می­‌دهد زردچوبه احتمالاً اثرات ضدسرطان هم دارد. [۳] 
  •  مؤسسه ملی سلامت آمریکا کورکومین را ماده­‌ای ضدسرطان می­‌داند. [۴] اثرات مفید آن در بیش از ۴۵ تحقیق بررسی شده است. کورکومین برای درمان گیاهی بزرگی پروستات هم مفید است.
درمان پروستات گیاهی
تخمه کدوتنبل در کاهش تورم غده پروستات مؤثر است.

درمانی گیاهی پروستاتیت با تخمه کدوتنبل

تخمه کدو تنبل (کوکوربیتا پپو) منبع طبیعی روی و لینولئیک اسید (ویتامین اف) است. این دانه خوراکی مدر است و ادعا می‌شود که تورم غده پروستات و باقی ماندن ادرار در مثانه را بهبود می­‌بخشد. 

مقدار دقیقی برای میزان مصرف این خوراکی مشخص نشده، اما خوب است روزانه یک مشت مصرف شود. [۵]

سرکه سیب

سرکه سیب خام تصفیه‌نشده دارای خواص قابض‌کنندگی است و به جمع و کوچک شدن غده پروستات متورم کمک می­کند. همچنین باعث کاهش وزن می­شود و از عوارض بعدی بزرگی پروستات از جمله عفونت دستگاه ادراری جلوگیری می­‌کند. برای درمان گیاهی بزرگی خوش خیم پروستات با استفاده از سرکه سیب ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب خام تصفیه‌نشده را با ۱ قاشق غذاخوری عسل در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و حداقل ۲ بار در روز بخورید. همچنین می­‌توانید یک فنجان سرکه سیب را به یک وان آب سرد اضافه کنید و ۱۰ دقیقه در آب بنشینید.

درمان گیاهی بزگری پروستات با سرکه سیب
سرکه سیب از گزینه‌های مفید در درمان خانگی بزرگی پروستات است.

هرچند سرکه سیب از درمان‌های سنتی پروستات بزرگ‌شده محسوب می‌شود، ما نتوانستیم تحقیقات معتبری بیابیم که اثربخشی سرکه سیب برای پروستات را تایید کند. در صورت ابتلا به هرگونه بیماری خاص، خصوصاً بیماری‌های گوارشی، قبل استفاده از سرکه سیب از پزشک متخصص خود مشورت بگیرید.

درمان گیاهی پروستات با سویا

سویا به حفظ سلامت پروستات و جلوگیری از بزرگ شدن آن کمک می­ کند. اضافه کردن این گیاه به رژیم غذایی نقش می‌تواند مؤثری در درمان خانگی مشکلات پروستات دارد.

درباره سویا و اثربخشی آن بر بیماری‌های مثل سرطان سینه یا پروستات گفته‌های ضد و نقیضی وجود دارد. (دکتر ساینا به‌زودی مقاله جامعی در این باره منتشر می‌کند)

اما تاثیر سویا بر بهبودی سرطان پروستات در  تحقیقی تایید شده است.[۶]در مطالعه‌ای قدیمی‌تر اثربخشی مثبت سویا بر بزرگ شدن پروستات نیز تایید شده است.[۷]

درمان خانگی التهاب پروستات با سیر
قبل از مصرف هرگونه داروی گیاهی حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

درمان گیاهی پروستاتیت با سیر

نام‌­های دیگر سیر، الیوم ستیووم، رز بدبو، روستیسیز و پورمنز تریکل است. سیر اثر تقویت‌کننده، محرک، پایین‌آورنده فشار خون، ضداسپاسم و ضدمیکروبی دارد. ادعا شده که به درمان عفونت‌­ها و انگل‌های بدن کمک می­‌کند. برای انقباض و گرفتگی­ ­عضله‌ها مفید است. ترکیب آن با اکیناسه و گل مهرطلا (گلدن سیل) برای درمان فعالیت میکروبی مؤثر است. سیر حاوی آلین است ولی برای خارج شدن خواص آنتی‌بیوتیکی آلین باید حتماً جویده یا خرد شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که سیر و پیاز ممکن است اثر مثبتی بر کاهش خطر ابتلا به بزرگی پرستات دارد. 

دوز پیشنهادی برای درمان خانگی پروستاتیت:

  • ۳ حبه سیر را ۲ تا ۴ بار در روز بجوید.
  • یک قاشق غذاخوری ۳ بار در روز
  • کپسول آن هم موجود است. برای یافتن میزان مصرف کپسول از راهنمای دارو و پزشک متخصص خود کمک بگیرید.[۸]

هیچ گیاهی به خودی خود نمی‌تواند بیماری‌های جدی را درمان کند. حتی گاهی به دلیل سایر  شرایط فیزیکی شما استفاده از برخی گیاهان به‌صلاح نیست؛ بنابراین لازم است قبل از درمان‌های گیاهی حتماً با پزشک متخصص خود گفتگو کنید.

تخم هندوانه

تخم هندوانه ادرارآور است و خاصیت آنتی اکسیدانی هم دارد. همچنین به نظر می‌رسد این دانه خوارکی از تولید ادرار زیاد به دلیل التهاب پروستات و بزرگی خوش­‌خیم پروستات جلوگیری می‌­کند. مصرف تخم هندوانه همراه با اووا اورسی (انگور خرس) و بوکو تأثیر بهتری دارد.

توجه: تخم هندوانه ممکن است در فروشگاه­‌های مواد غذایی سالم به تنهایی یا همراه با این دو گیاه پیدا شود.[۹]

دوز پیشنهادی

  • دم‌کرده: تخم­‌های خردشده را در آب داغ بخیسانید. می‌توانید تا ۲ فنجان در روز از آن مصرف کنید.
  • کپسول/قرص: با توجه به راهنمای مصرف. توجه: دیورتیک­‌ها می­‌توانند ذخایر پتاسیم بدن را، که یک ماده غذایی مهم است، تخلیه کنند. کسی که دیورتیک گیاهی یا شیمیایی مصرف می‌­کند باید مواد غذایی غنی از پتاسیم مانند موز و سبزیجات تازه بخورد.
درمان پروستات با زنجبیل
برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف زنجبیل برای درمان بزرگی پروستات مفید است.

زنجبیل

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زنجبیل مانع پیشرفت سلول‌های سرطانی پروستات می‌شود. (منابعی مثل healthline و medicalnewstoday زنجبیل را جز مواد غذایی موثر بر بزرگی پروستات در نظر گرفته‌اند.)[۱۰]

سایر درمان‌های گیاهی پروستاتیت

در ادامه با برخی دیگر از روش‌های درمان گیاهی پروستات آشنا خواهید شد:

گزنه

برگ‌های گزنه می‌توانند دردی تیز و شدید ایجاد کنند، اما عصاره‌اش برای درمان گیاهی بزرگی خوش خیم پروستات مفید است. ریشه گزنه حاوی مواد فیتوشیمیایی زیست‌فعالی است که کمک می‌کند بافت پروستات جمع شود. گزنه ادرارآوری طبیعی است و با افزیش جریان ادرار کمک می­‌کند مواد زائد التهابی دفع شوند. اگر خواهان درمان گیاهی پروستات هستید، می‌توانید گزنه را به‌صورت دم­نوش مصرف کنید، به این صورت که یک قاشق برگ خشک گزنه را در آب داغ بریزید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و سپس آن را صاف کنید و بخورید. این نوشیدنی را روزی ۲ تا ۳ بار می­‌توانید بخورید.

اثربخشی گزنه به عنوان درمان گیاهی بزرگی پروستات در برخی از تحقیقات تایید شده است. [۱۱] اما بهتر است قبل از مصرف هرگونه داروی مکمل برای اطمینان از دوز مناسب با توجه به شرایط خود با پزشک مشورت کنید.

درمان گیاهی عفونت پروستات

جینسنگ سیبری (الوتروکوکوس سنتیکوکوس)

این گیاه جینسنگ واقعی نیست، اما در همان گروه جای می‌­گیرد و اثرات مشابهی دارد. می‌توان جینسنگ و جینسنگ سیبری را به جای یکدیگر مصرف کرد. قسمت مورد استفاده: ریشه. گفته می‌شود که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، به سیستم دفاعی بدن برای مقاومت در برابر بیماری‌ها کمک می­‌کند، جریان خون را افزایش می­‌دهد، فشار خون را تنظیم می­کند و انرژی بدن را بالا می‌­برد. می‌توان از آن به عنوان تقویت‌کننده باروری و پروستات استفاده کرد.

جینسنگ سیبری در درمان گیاهی بزرگی پروستات به عنوان قابض استفاده می‌­شود. [۱۲] استرس ناشی از ناتوانی جنسی را کم می­‌کند و جریان خون آلت تناسلی را بهبود می‌­بخشد. برای اطلاع از دوز صحیح مصرف به برگه راهنمای دارو توجه کنید.

بابونه

نام­‌های دیگر آن ماتریکاریا کامومیلا، آنتمیس نوبیلیس، کامومایل، ماتریکاریا و آنتمیس است. قسمت‌­های مورد استفاده: گل. بابونه خاصیت ضداسپاسم (گرفتگی عضلات) ، ضدعفونی‌کننده، ضدالتهاب و مسکن دارد. همچنین به عنوان آرام‌بخشی ملایم استفاده می‌شود و برای افراد بالغ، کودکان و افراد مسن مؤثر است. [۱۳]دم­‌کرده یا چای آن هم برای تسکین گرفتگی یا علائم دردناک سیستم ادراری‌تناسلی مفید است. ترکیب آن با سنبل­‌الطیب و گل ختمی هم بسیار مؤثر است.

دوز مناسب برای درمان گیاهی بیماری­‌های پروستات: دم‌کرده: یک فنجان سه بار در روز. تنتور: ۲۰ تا ۵۰ قطره ۳ بار در روز.

کرنبری (قره‌­قات)

قسمت مورد استفاده: شیره میوه. گفته می‌شود به جلوگیری از عفونت‌های مجاری ادرار یا درمان آن کمک می‌کند. همچنین مصرف آن در بی‌­اختیاری ادرار هم توصیه می‌شود، چون ادعا شده که بوی بد ادرار را از بین می‌برد. دوز پیشنهادی برای درمان گیاهی بیماری­‌های پروستات: یک هشتم گالن (۱ پینت) در روز.[۱۴]

درمان گیاهی پروستاتیت مزمن

قاشقک (اسکوتلاریا لاتریفولیا)

قاشقک یا قاشقک ویرجینیایی، کوئکر بونت، هودورت و هلمت فلاور. بخش مورد مصرف: برگ. قابض، آرام‌­بخش، تقویت‌کننده، خواب‌­آور و ضداسپاسم است. برای درمان گیاهی بیماری­‌های پروستات مفید است.[۱۵]

ادعا می‌شود که اضطراب، فشارهای روانی، سردردهای عصبی، دردهای عصبی (نورالژی)، بی­‌خوابی و بی­قراری را تسکین می‌دهد. برای درمان اضطراب و تنش­های عصبی ترکیبش با سنبل­‌الطیب و برای بی­قراری و بی­خوابی ترکیبش با بابونه کارآمد است.

 توجه:

برای حفظ خواص دارویی نباید جوشانده شود. نگهداری طولانی‌مدت آن خواص دارویی‌اش را از بین می‌برد.

دوز پیشنهادی: جوشانده: یک فنجان ۳ بار در روز. تنتور: ۱۵ تا ۴۰ قطره ۳ بار در روز (بهتر است برای تولید تنتور از قاشقک تازه استفاده شود).

پیکنوژنول

از عصاره پوست درخت کاج دریایی فرانسوی و پوست دانه انگور تهیه می­‌شود. به نظر می‌رسد آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی باشد، قوی­تر از ویتامین سی، ‌ای و بتاکاروتن. [۱۶]دوز پیشنهادی: با توجه به راهنمای مصرف.

پیجیوم

تصور می‌شود پیجیوم یک مکمل عالی برای داشتن پروستات سالم است. این ماده از عصاره یک نوع درخت همیشه‌سبز بزرگ آفریقایی تهیه می­‌شود. دوز پیشنهادی: از راهنمای دارو کمک بگیرید. توجه: گیاه‌شناسان معتقدند ویتامین آ برای دستگاه تناسلی مردانه و تولید اسپرم ضروری است. مشخص شده که این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان است.

امروزه اطلاعات زیادی درباره فواید آنتی اکسیدان‌ها در از بین بردن رادیکال­‌های آزاد در دست است، اما درست مشخص نیست که توانایی آنتی‌اکسیدان‌ها در نابود کردن رادیکال‌های آزاد چطور می‌تواند بر درمان گیاهی پروستات اثر بگذارد. [۱۷] درنتیجه توجه داشته باشید که درمان گیاهی بیماری­‌های پروستات را بادقت انتخاب کنید.

سایر درمان‌های گیاهی پروستات خوش‌خیم

در برخی از طب‌های مکمل این گیاهان نیز برای پروستات خوش‌خیم پیشنهاد شده‌اند: سرنیلتون، باباسو، مارچوبه، بوکو، دونگ کوای، اکیناسه (سرخارگل)، مهر طلا، صنوبر، ریش بز (ارمک)، نخل اره‌ای، سنبل‌الطیب، کامفری، بیدگیاه، بداغ جنگلی، سرو کوهی (جونیپر)، گل ختمی، گرده زنبور عسل.

 دکتر ساینا نمی‌تواند از لحاظ علمی اثربخشی این گیاهان را برای پروستات تایید کند. قبل از استفاده از هر داروی گیاهی حتماً با پزشک خود مشورت کنید. 

داروهای گیاهی پروستات
تغذیه سالم بهترین راهکار برای پیشگیری از مشکلات پروستات است.

نقش تغذیه در سلامت پروستات

تغییر سبک زندگی و تغذیه ساده‌ترین راهکار برای پیشگیری از مشکلات پروستات است.

نقش روی در سلامت مردان  (zink)

به گفته محققان کمبود شدید روی با هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات همراه خواهد بود. به همین خاطر برای کاهش مشکلات ادراری ناشی از بزرگی پروستات، مصرف مکمل‌های روی و غذاهای حاوی روی توصیه می‌شود. مواد خوراکی سرشار از روی عبارتند از:

  • جگر گوساله
  • گوشت گاو
  • نان تهیه ‌شده از گندم کامل
  • عدس
  • زرده‌ی تخم‌مرغ
  • جوی دوسر
  • اسفناج
  • سیر
  • ماهی
  • کدو تنبل

کاهش مصرف چربی‌ها

به منظور مشخص شدن تاثیر رژیم غذایی بر ریسک سرطان پروستات، بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۲، مطالعات گسترده ای در ۱۲ شهر چین و بین ۱۳۳ مورد از بیماران پروستات صورت گرفت. این تحقیقات نشان داد که مصرف بیش از حد چربی‌ها – چه اشباع شده چه اشباع نشده – خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان افزایش می‌دهد.

مصرف انواع توت و انار به‌دلیل وجود الاژیک اسید

الاژیک اسید نوعی آنتی­‌اکسیدان طبیعی است که در ۴۶ نوع میوه مختلف از جمله انواع توت و انار یافت می­‌شود. بسیاری از مطالعات بالینی توانایی الاژیک اسید در مقابله با سرطان را تأیید کرده­ است. [۱۸]

تحقیقات مؤسسه سرطان هولینگز نشان داده است که الاژیک اسید طی ۷۲ ساعت باعث اپوپتوز (مرگ) سلول‌های سرطانی پروستات می­‌شود.( معمولاً سلول­‌های سالم عمری حدود ۱۲۰ روز دارند، اما سلول­‌های سرطانی نه‌تنها نمی‌­میرند، بلکه تکثیر هم می­‌شوند)

مصرف ماهی

برخی مطالعات نشان داده است که درصد مرگ ناشی از سرطان پروستات در مردانی که در هفته پنج بار ماهی مصرف می‌کنند،۴۸ درصد خطر کمتر از مردانی است که یکبار در هفته ماهی می‌خورند.[۱۹]

جلوگیری از کمبود ماده معدنی بور

  • شواهد محکمی در دست است که نشان می­‌دهد ماده معدنی «بور» نقش مهمی در حفاظت از مردان در برابر ابتلا به سرطان پروستات دارد.[۲۰]
  • ثابت شده این ماده معدنی قدرتمند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است خطر سرطان پروستات و سطح آنتی­ژن اخصاصی پروستات (PSA) را پایین می‌­آورد.[۲۱] 

سیب منبع خوبی از بور است، اما برای این که در روز حداقل ۳ میلی­گرم بور دریافت کنید باید روزانه ۲.۴ پوند (معادل یک کیلوگرم) سیب بخورید. درنتیجه بسیاری از مردان دچار کمبود بور هستند و به‌طور بالقوه خطر ابتلای آن‌ها به بیماری‌های پروستات بیشتر است.

درمان گیاهی پروستات
قبل از هرگونه خوددرمانی با پزشک خود مشورت کنید،

نکاتی برای التیام مشکلات پروستات

جدا از بحث درمان خانگی پروستات، چهار مرحله ساده برای تسکین بعضی از علائم بیماری پروستات عبارتند از:

  • مردانی که عصبی و پراسترس هستند به دفعات بیشتر ادرار می‌کنند. استرس خود را با ورزش منظم و تمرین تکنیک­‌های آرامش‌­بخشی چون مدیتیشن کم کنید.
  • وقتی به حمام می­‌روید وقت کافی بگذارید تا مثانه خود را کاملاً خالی کنید. این کار کمک می­‌کند کمتر به دستشویی نیاز پیدا کنید.
  • درباره همه داروهایی که مصرف کنید، چه داروهای تجویزی و چه بدون نسخه، با پزشک خود مشورت کنید چون ممکن است بعضی از این داروها به مشکلتان دامن بزنند. شاید پزشک دوز مصرفی یا زمان مصرف داروها را تغییر دهد یا داروهای دیگری تجویز کند که مشکلات ادراری کمتری ایجاد کنند.
  • از عصر به‌بعد از مصرف مایعات، به‌خصوص مایعات دارای کافئین و نوشیدنی‌­های الکلی، اجتناب کنید. این مایعات تون (میزان انقباض) عضلات مثانه را تغییر می‌­دهند و کلیه را تحریک به ساختن ادرار می­‌کنند. درنتیجه شب­‌ها نیاز به ادرار پیدا می­‌کنید.

با این نکات می‌توانید این بیماری را کنترل کنید. در صورت شدت یافتن این مشکل لازم است که با متخصص اورولوژی صحبت کنید.

کلام آخر دکتر ساینا

 امروزه با تحقیقات علمی و آزمایشگاهی ثابت شده که بعضی از روش‌های درمان‌­ خانگی مشکلات پروستات در کاهش علائم و پیشگیری از بیماری مؤثرند. اما توجه داشته باشید که برای درمان خانگی بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید، زیرا داروهای گیاهی هم مانند سایر داروها دوز مشخصی دارند و اگر بیش از حد استفاده شوند می­‌توانند عوارض خطرناکی داشته باشند که بعضی از آن­ها هنوز ناشناخته‌­اند.

پیشنهاد همیشگی دکتر ساینا این است که قبل از هرگونه خوددرمانی با پزشک خود مشورت کنید، شاید راه بهتری برای بهبود مشکل شما موجود است که از آن خبر ندارید. تنها کسی که می تواند به شما کمک کند پزشک متخصص است.

شاید بپسندید
4 دیدگاه‌ها
  1. فرشته

    قرص مناسب برای ادرار خونی بر اثر عفوپت پروستات چیست

    1. تیم محتوای دکترساینا

      سلام. دوست گرامی برای درمان عفونت حتماً از متخصص ارولوژی مشورت بگیرید و به هیچ عنوان خوددرمانی نکنید.

  2. خیراندیش

    با سلام و خسته نباشید. درمان بی اشتهایی بر اثر بزرگ شدن پروستات چی هست؟ سپاس از شما

    1. تیم محتوای دکترساینا

      این مشکل می‌تونه در اثر تغییراتی باشه که در بدنتون رخ داده، ناشی از نگرانی باشه یا حتی ناشی داروهاتون باشه. توصیه می کنیم با پزشک مشورت کنید.

نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید