آیا مصرف الکل باعث تشکیل سنگ کلیه میشود؟

2
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

ارتباط الکل و سنگ کلیه چیست؟ آیا الکل می تواند خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش دهد؟ سوء استعمال الکل به مدت طولانی، به کلیه آسیب وارد می کند و خطر بیماری های کلیوی را افزایش می دهد.

انواع سنگ کلیه

سنگ های کلیه در واقع بلور هایی هستند که از برخی مواد موجود در ادرار، رسوب می کنند. سنگ کلیه زمانی تشکیل می شود که در بدن خود مواد زائد زیاد و کمبود مایعات، دارید در این صورت عناصر موجود در ادرار به یکدیگر می پیوندند و بلور هایی تشکیل می دهند که به آن سنگ کلیه می گوییم.

چهار نوع سنگ کلیه عبارتند از:

  1. سنگ کلیه اگزالات کلسیم: شایعترین نوع سنگ کلیه که اغلب نتیجه کمبود کلسیم یا کم آبی بدن است.
  2. سنگ کلیه اسید اوریک: نوع دیگر سنگ کلیه اسید اوریک است که معمولا در نتیجه مصرف زیاد پورین (از عناصر اصلی سازنده بازهای آلی) رخ می دهد.
  3. سنگ کلیه سیستین: نوع نادر سنگ کلیه بوده و اغلب ارثی است.
  4. سنگ کلیه استروویت: این نوع سنگ کلیه شیوع کمتری دارد که در اثر عفونت ایجاد می شود.

ارتباط الکل و سنگ کلیه

اگر چه هیچ رابطه علی معلولی مستقیم بین نوشیدن الکل و تشکیل سنگ کلیه دیده نشده است اما الکل می تواند خطر تشکیل سنگ کلیه را به طرق مختلفی، افزایش دهد. الکل جو و غلات، پورین بالایی دارند. پورین ها ترکیبات شیمیایی هستند که منجر به تشکیل سنگ کلیه اسید اوریک می شوند. اسید اوریک معمولا از طریق ادرار دفع می شود اما وجود پورین زیاد در بدن منجر به تجمع آن و در نهایت تشکیل سنگ کلیه می شود.

خشکی و کم آبی بدن نیز در تشکیل سنگ کلیه نقش دارد. در نتیجه کم آبی بدن سنگ های اگزالات کلسیم ممکن است تشکیل شوند و الکل نیز به کم آب کردن بدن شهرت دارد چرا که به عنوان یک دیورتیک (ادرارآور) عمل می کند. بنابراین هر چه ادرار غلیظ تر باشد، احتمال متبلور شدن موادی از ادرار بیشتر می شود.

به نقل از دانشگاه جان هاپکینز، اضافه وزن (خواه کم باشد یا زیاد) تاثیر چشمگیری بر احتمال تشکیل سنگ کلیه می گذارد. مصرف الکل می تواند به اضافه وزن منجر شده و مسیر چاقی را برای فرد هموار سازد و به این ترتیب احتمال تشکیل سنگ کلیه را باز هم بیشتر کند.

از کجا بفهمیم سنگ کلیه داریم؟

برای این که بدانید سنگ کلیه دارید، باید با علائم و نشانه های سنگ کلیه آشنا باشید. حتی یک سنگ کلیه در اندازه یک دانه شن نیز می تواند درد شدیدی ایجاد کند و علائم بسیار قابل توجهی داشته باشد که اغلب پس از تشکیل سنگ شروع می شود. به محض ایجاد انسداد یا تحریک توسط سنگ (از هر نوعی که باشد)، علائم زیر ممکن است شروع شوند:

  • خون در ادرار  (تغییر رنگ در ادرار)
  • تب
  • حالت تهوع
  • درد شدید پایین کمر
  • درد شدید شکم
  • بوی بد ادرار
  • کدر بودن ادرار
  • لرز

اگر هر یک از این علائم را دارید فورا با پزشک مشورت کنید. دکتر ممکن است چند آزمایش برای شما تجویز کند تا بتواند نوع سنگ کلیه را شناسایی کند. هر چه زودتر سنگ کلیه تشخیص داده شود، بهتر است. اگر سنگ کلیه درمان نشود خطر بیماری مزمن کلیه وجود دارد.

شاید بپسندید
2 دیدگاه‌ها
  1. یاسر

    یعنی به طور مستقیم الکل باعث سنگ کلیه نمیشه ولی باعث کم آبی و چاقی میشه که عوامل سنگ کلیه هستند ولی آیا باعث دفع سنگ کلیه میشه یا نه

    1. الهام جلدی ـ کارشناس علمی دکترساینا

      سلام وقت بخیر
      خیر تاثیری نداره

نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید