پروکائین آمید Procainamide HCL

0
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

آریتمی های بطنی، دهلیزی و جانکشنال نظیر Af,PAC, PVST تاکی کاردی بطنی مقاوم به لیدوکائین و VT به دنبال MI و VF

اشکال دارویی پروکائین آمید Procainamide HCL

Cap : 500 mg
Inj : 1000 mg/10 ml

مصرف در دوران حاملگی پروکائین آمید Procainamide HCL

C – مطالعات کافی درباره مصرف داروی این گروه در حیوانات نشان داده است که این دارو اثرات جانبی دارد ولی مطالعات کافی برای انسان در دسترس نیست. با اینحال منافع استفاده از دارو در زنان حامله ممکن است در مقابل خطرات احتمالی آن بیشتر باشد. یا اینکه هیچ گونه مطالعه ای در حیوانات و یا مطالعات کافی در انسان وجود ندارد

مکانیزم اثر پروکائین آمید Procainamide HCL

جذب: خوراکی، وریدی
دفع: ادرار
مکانیسم اثر: زمان تحریک ناپذیری موثر دهلیزها و دستجات هیس پورکنژ را افزایش می دهد.
نیمه عمر: ۳-۴ ساعت

تداخلات مهم پروکائین آمید Procainamide HCL

موارد منع مصرف پروکائین آمید Procainamide HCL

پروکایین آمید در بیمارانی که نسبت به آن دارو حساسیت یا ایدیوسنکنرازی داشته باشند، در بیمارانی که بلوک کامل یا بلوک قلبی درجه ۲ یا ۳ در غیاب ضربان ساز مصنوعی دارند، برای مبتلایان به میاستنی گراویس یا لوپوس اریتماتوس سیستمیک (SLE) منع مصرف دارد.
برای بیماران مبتلا به نارسایی یا اختلال در هدایت قلبی ( بلوک شاخه ای )، مبتلایان به برادی کاردی سینوسی یا مسمومیت با گلیکوزیدهای قلبی، در نارسایی کبدی یا کلیوی، برای بیمارانی که سابقه دیس کرازی های خونی یا سرکوب مغز استخوان داشته اند، همچنین طی دوره بارداری و شیردهی با احتیاط تجویز شود .
بی خطر بودن این دارو در کودکان ثابت نشده است. هنگام درمان تاکی کاردی همراه با انسداد کرونری بسیار احتیاط شود.از تجویز پروکاریین آمید به بیماران با انقباضات ناقص و بدون علامت بطنی خودداری کنید. مصرف پروکایین آمید به همراه سایر داروهای ضد آریتمی کلاس IA ( همانند کینیدین یا دیسوپیرامید) ممکن است تاخیر در هدایت قلبی یا افت در توانایی انقباضی عضله قلب و هیپوتانسیون را باعث شود. تنها زمانی از داروهای این خانواده با هم استفاده کنید که آریتمی شدید بیمار با هیچ کدام از داروها به تنهایی قابل درمان نباشد و بیمار را تحت نظارت کامل داشته باشید.

مصرف پروکائین آمید Procainamide HCL در دوران شیردهی

پروکایین آمید از جفت عبور می کند، اما معلوم نیست بر جنین یا توانایی باروری مادر تاثیر منفی داشته باشد. در هر حال تنها در صورت نیاز با احتیاط تجویز شود.
پروکایین آمید و متابولیتش، هر دو در شیر مادر ترشح می شود و به وسیله نوزاد جذب می شود.
بهتر است طی دوره شیردهی تجویز نشود.

نکات پزشکی پروکائین آمید Procainamide HCL

در مواردی که آریتمی بیمار به داروهای دیگر غیر از پروکایین آمید جواب نمی دهد ولی با مصرف این دارو عوارض مشابه لوپوس اریتماتوس برای بیمار به وجود می آید، می توان از کورتیکواستروئید ها کمک گرفت.

شرایط نگهداری پروکائین آمید Procainamide HCL

در دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری شود.

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید