درمان خانگی انحراف چشم با چند تمرین ساده

35
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

درمان خانگی انحراف چشم درواقع چند تمرین ساده است که به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را در منزل انجام دهید. البته فراموش نکنید که برای نتیجه گرفتن از درمان‌های خانگی به صبر و مداومت نیاز دارید.

عدم‎ هماهنگی بین چشم‌ها را انحراف چشم می‌نامند. در چنین شرایطی برای هماهنگ کردن چشم‌ها معمولا از روش‌هایی نظیر جراحی، استفاده از عینک و لنز استفاده می‌شود. بعضی از تمرینات ورزشی نیز وجود دارند که می‌توانند در روند درمان این بیماری تأثیر مثبتی داشته باشند. در این مقاله از مجله سلامت دکتر ساینا با موثرترین تمرینات خانگی و انواع تمرینات ورزشی برای درمان انحراف چشم آشنا خواهید شد. 

چشم‌بند: ساده‌ترین راه درمان خانگی انحراف چشم

ساده‎ترین روش برای درمان خانگی انحراف چشم استفاده از چشم‌بندها است. کافی است چشم سالم را با یک چشم‎بند تمیز ببندید؛ در این‌صورت چشم منحرف مجبور می‌شود که عضلات ضعیف خود را برای دید بهتر قوی سازد. برای نتیجه‌گرفتن از این شیوه باید چند ساعت در روز از این چشم‌‏بندها استفاده نمایید.

مدت‌زمان استفاده از چشم‌بند بستگی به میزان انحراف چشم دارد. در مواردی که انحراف شدید نیست سه تا چهار ساعت استفاده از چشم‌بند می‎تواند کافی باشد. در موارد شدیدتر، این زمان به شش ساعت در روز نیز افزایش خواهد یافت. استفاده از این شیوه می‌تواند هم برای کودکان و هم بزرگسالان مفید باشد. طول درمان نیز با نظر چشم‌پزشک تعیین می‌شود و می‌تواند چندین ماه و حتی چندین سال به‌طول بینجامد.

مزایای چشم بند

درمان خانگی انحراف چشم با چشم بند هزینه‌ی زیادی را به خانواده تحمیل نمی‌کند و برای انجام آن نیاز به دانش و مهارت خاصی نیست. علاوه‌براین پچ (چشم‎بند) همه‌جا در دسترس و در هر زمان و مکانی قابل استفاده است. در صورتی‌که استفاده از چشم‌بند تداوم داشته باشد تا حدود زیادی به بهبود این عارضه کمک خواهد کرد.

معایب چشم‌بند

درمان خانگی انحراف چشم کودکان با استفاده از چشم‌بند‌ برای کودکان کمی دشوار است، چرا که معمولاً از نوع چسبی آن استفاده می‌شود. باوجودی‌که این چسب‌ها از مواد غیر حساسیت‎زا تهیه می‌شوند، اما بازهم کودک از ایجاد خارش شکایت می‌کند. البته انواع بنددار این چشم‌بندها نیز موجود هستند که استفاده از آن‌ها برای کودکان بسیار راحت‎تر است. 

درمان انحراف چشم کودکان

از دیگر معایب چشم‌بند برای کودکان این است که با بستن چشم‎بند دچار استرس می‌شوند و از حضور در جمع خجالت می‌کشند. این چشم‌بندها معمولاً مانع از بازی و فعالیت کودکان می‌شوند. بنابراین کودک منتظر کوچک‌ترین غفلت شما است تا چشم‎بند را بردارد. علاوه براین، استفاده از این چشم‌بندها در تابستان به‌دلیل ایجاد گرما و تعریق برای کودک آزاردهنده است و بچه‌ها تمایلی به استفاده از آن ندارند.

شما والدین عزیز می‌توانید برای دریافت مشاوره تخصصی درباره راه‌های درمان مشکلات چشم کودک خود از طریق سامانه مشاوره پزشکی دکتر ساینا با بهترین فوق تخصص چشم کودکان در ارتباط باشید.

نقش ورزش برای درمان خانگی انحراف چشم

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم درمان انحراف چشم شامل موارد زیادی است که در بین این روش‌ها، جراحی و استفاده از عینک یا لنز برای هماهنگ کردن چشم‌های بیش‌ترین کاربرد را دارند. اما این احتمال وجود دارد که انجام بعضی از ورزش‌ها در درمان خانگی انحراف چشم تأثیر داشته باشند.

تمرین‌های عضلانی ماهیچه‌ای چشم درست مثل سایر تمرینات‌ ورزشی عمل کرده و باعث قوی‌تر شدن عضله‌ی چشم می‌شوند. علاوه براین عضلات چشم‌ها در اثر انجام این ورزش‌ها قوی تر شده و در برابر آسیب‌ها مقاومت بالاتری پیدا می‌کنند.

درمان خانگی انحراف چشم با ورزش

البته به گفته‌ی پزشکان و متخصصین چشم به‌دلیل این که علت بروز بیماری انحراف چشم در هر فردی متفاوت است استفاده از ورزش به تنهایی نمی‌تواند یک درمان صد درصدی برای تمامی بیماران باشد. به‌همین دلیل از تمرینات ورزشی چشم می‌توان به‌عنوان درمان کمکی استفاده می‌شود. 

در ادامه با چند ورزش برای درمان انحراف چشم آشنا خواهید شد. یادتان باشد که در مورد نحوه‌ی انجام این فعالیت‌ها باید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

تمرین مداد برای درمان خانگی انحراف چشم

یکی از روش‎های مؤثر در درمان خانگی انحراف چشم انجام تمرین مداد است. برای این منظور لازم است در محیطی قرار بگیرید که در پیرامون آن چیزی وجود نداشته باشد. می‎توانید روبرو‌ی یک در و یا دیوار بایستید. یک مداد ساده انتخاب کنید و آن را در فاصله‌ی حدود ۴۰ سانتی‌متری خود نگه دارید؛ طوری مداد را جلوی صورت بگیرید که در راستای بینی شما قرار گیرد. توجه و نگاه شما باید به مداد باشد. حال بدون آن که چشم از آن بردارید مداد را خیلی آرام به‌سمت خود حرکت دهید.

تمرین مداد برای درمان خانگی انحراف چشم

سعی کنید با چشمانتان بر روی نوک مداد تمرکز کرده و حرکت مداد را تعقیب کنید. به‌محض این‌که دچار دوبینی شدید حرکت را متوقف کرده و با تمرکز فقط به نوک مداد نگاه کنید. شما باید سعی کنید نوک مداد را یکی ببینید. این تمرین ساده را می‎توانید دو بار در روز انجام دهید. با تمرین و تمرکز در فواصل کم‌تری دچار دوبینی خواهید شد.

این تمرین ساده به تقویت ماهیچه‌های ضعیف چشم کمک می‌کند و استفاده از آن برای بزرگسالان به‌راحتی قابل انجام است.

مزایای و معایب تکنیک مداد

این روش به‌طور مؤثری ماهیچه‎های چشمی را درگیر کرده و همگرایی چشم را افزایش می‌دهد. تکنیک مداد در عین ساده بودن، کاربردی است و برای استفاده از آن نیاز به ابزار خاصی نیست. این کار در هر مکان و زمانی قابل اجرا است. در واقع این شیوه نوعی ویژن‌تراپی (Vision therapy) به شمار می‌آید. البته استفاده از این روش برای کودکان دشوار است و نمی‎توان دید و تمرکز آن‌ها را کنترل نمود.

تکنیک طناب بروک برای درمان خانگی انحراف چشم

تکنیک طناب بروک برای تقویت حرکت چشم‌ها موثر است. این تمرین علاوه بر درمان خانگی انحراف چشم برای درمان تنبلی چشم نیز توصیه می‌شود. در انجام این تمرین نیز مانند سایر تمرینات باید صبر و مداومت داشته باشید.

در این شیوه‌ی درمان خانگی انحراف چشم به یک طناب و سه توپ یا گوی با رنگ‌های متفاوت نیاز دارید. طنابی با طول تقریبی ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر را آماده کنید و سپس سه گوی رنگی را با فاصله از طناب عبور دهید. یک سر طناب را به مکانی ثابت ببندید و سر دیگر را در دست بگیرید. طناب باید در راستای بینی نگه داشته شود.

درمان انحراف چشم با طب سنتی

حالا سعی کنید فقط به توپ (گوی) اول نگاه کنید. نگاه شما باید کاملاً خیره باشد. سپس بدون این که نگاه خود را متوجه محیط اطراف خود نمایید طول نخ را دنبال کرده و تا به گوی دوم برسید. با رسیدن به هرگوی مدت زمانی کوتاه بر روی آن تمرکز داشته باشید. سپس با همین تکنیک به سراغ گوی سوم بروید. توجه داشته باشید که چشم‌ها در هر مرحله‎ باید فقط گوی مورد نظر را ببینند.

این تمرین برای کودکان بسیار مناسب است، چراکه می‌توان آن را در قالب یک بازی به‌کار برد.

درمان خانگی انحراف چشم با تکنیک استوانه‌های رنگی و کارت

برای انجام این ورزش باید سه استوانه به رنگ قرمز را در سایزهای مختلف روی طول یک کارت یا مقوا بکشید. در سمت دیگر این کارت یا مقوا نیز سه استوانه در سایز‌های مختلف، اما این بار به رنگ سبز بکشید.

درمان گیاهی و غیر جراحی انحراف چشم

حال کارت را به‌صورت عمودی و به درازا مقابل بینی خود بگیرید. به استوانه‌ی بزرگ‌تر (که در یک سمت کارت است و فاصله‌ی بیش‌تری با چشم شما دارد) خیره شوید تا زمانی‌که استوانه‌های هر دو سمت کاغذ را ببینید. نگاه خود را برای ۵ ثانیه روی استوانه ثابت کنید. سپس همین کار را روی استوانه کوچک که در سمت دیگر کارت است انجام دهید.

درمان خانگی انحراف چشم با تمرین چرخش چشم

چرخش چشم نیز می‎تواند به‌عنوان شیوه‎ای برای درمان خانگی انحراف چشم مورد استفاده قرار گیرد. برای این منظور بر روی صندلی بنشینید. چشمان خود را ببندید و نوک سه انگشت خود را بر روی چشم‌ها قرار دهید. حال سعی کنید که چشم‌هایتان را به‌صورت ساعتگرد و پاد ساعتگرد بچرخانید. این حرکت را در هر جهت ۵۰ بار را تکرار کنید و سپس جهت را تغییر دهید.

تمرین ورزش چشم برای درمان خانگی انحراف چشم

این تمرین را در هر هفته سه تا پنج بار تکرار کنید. البته میزان انجام تمرینات باید با توجه به آسیب چشم و توصیه‌ی پزشک متخصص انجام شود. با انجام این تمرین حرکت ماهیچه‌های چشمی را به‌وضوح حس خواهید کرد. انجام این شیوه مانند تکنیک مداد، ساده، اما کاربردی و مفید است و عارضه‌ی خاصی به همراه ندارد.

علاوه براین چند ورزش مفید و مؤثر برای درمان انحراف چشم می‌توانید سایر ورزش‌های بینایی که برای تقویت عضلات و ماهیچه‌های چشمی هستند (مانند تنفس عمیق، چرخش گردن، چشمک زدن منظم و حرکت چشم ‌بسته در جهات چهارگانه) را به‌مدت دو دقیقه انجام دهید.

درمان غیر جراحی استرابیسم انحراف چشم

درمان خانگی انحراف چشم با استفاده از نرم‌افزارها

یکی دیگر از شیوه‎های مؤثر درمان خانگی انحراف چشم استفاده از نرم‎افزارهایی که است که در این رابطه طراحی شده‎اند. این نرم‎افزارها شامل بازی و تمرینات متنوعی هستند که استفاده از آن‌ها می‌‌تواند برای درمان انحراف چشم (خصوصا در کودکان) مفید باشد. این نرم‌افزارها بر روی گوشی و سیستم خانگی قابل نصب و اجرا هستند.

علاوه بر تمریناتی که بیان شد راه‌های دیگری هم برای درمان این عارضه وجود دارد که می‌توان از طریق مشاوره با چشم پزشک از آن‌ها مطلع شد.

شاید بپسندید
35 دیدگاه‌ها
  1. فرهاد

    سلام،من در سن ۴سالگی انحراف شدیدی داشتم و عمل کردم و تا حد خیلی خوبی انحراف برطرف شد، تصمیم گرفتم برای در سن ۲۰سالگی برای اون مقدار باقی مونده انحراف توسط همون دکتر قبلی عمل دیگه ای انجام بدم، اما برخلاف گفته دکتر به نظرم اصلا عمل موفقیت آمیزی نبود و چشم ها در مواقعی دچار انحراف به خارج میشن در حالی که این مشکل تا قبل از عمل دوم به هیچ عنوان وجود نداشت.
    حالا به نظرتون این مشکل رو با چه راه حلی میشه برطرف کرد؟

    1. مریم حسینی - کارشناس علمی دکتر ساینا

      سلام. دقت کنید که روش‌های درمان انحراف چشم از جمله جراحی ممکنه باعث حذف کامل مشکل نشه، بلکه فقط شدت مشکل شما رو کاهش بده. برای موردی که فرموید، نیازه که توسط چشم‌پزشک معاینه بشید و سوابق پزشکی‌تون بررسی بشه.

  2. نادیا

    سلام.
    من ۱۶ سال دارم و زیاد از تلفن استفاده میکنم و ۳.۴ ماهی میشه که انحراف چشم چپ درست کردم میشه راه حل بدید

    1. الهام جلدی ـ کارشناس علمی دکترساینا

      سلام وقت بخیر
      به پزشک مراجعه کنید تا اگر انحراف چشمتون تایید شد در صورت لزوم برای دریافت درمان مناسب شما رو به چشم پزشک ارجاع بده.

  3. حسنزاده

    سلام
    من ۴۳ سالمه و انحراف چشم دارم اگه عمل کنم درست میشه؟

    1. الهام جلدی ـ کارشناس علمی دکترساینا

      سلام وقت بخیر
      اول لازمه علت انحراف چشمتون پیدا بشه و بعد براساس سایر شرایطتون درمورد عمل جراحی تصمیم گرفته بشه‌. این مسئله تخصصیه و لازمه در این باره با چشم‌پزشک مشورت کنید. می‌تونید از متخصص‌های چشم دکتر ساینا کمک بگیرید.

  4. Mohsen

    سلام ببخشید من ۱۴ سالمه تقریبا دو سالی هست که انحراف چشم دارم توصیه میکنید کدوم روش رو شروع کنم برای درمان انحراف چشم؟

    1. الهام جلدی ـ کارشناس علمی دکترساینا

      سلام وقت بخیر
      توصیه می‌کنیم به متخصص چشم مراجعه کنید تا در قدم اول علت انحراف چشم مشخص بشه و در قدم بعدی درمان مناسب رو باتوجه به شرایطتون دریافت کنید. می‌تونید از متخصص‌های چشم دکتر ساینا کمک بگیرید.

    2. نظام الدین امیری

      سلام و خسته نباشید من ۲۸ سالمه انحراف چشم دارم مادرزاده هستش آیا امکان درست شدن دارد با تشکر

      1. مریم حسینی - کارشناس علمی دکتر ساینا

        سلام. روش‌های درمانی مختلفی برای انحراف چشم مادرزادی وجود داره، مثل استفاده از چشم‌بند، بوتاکس و جراحی. نوع درمان پس از معاینه شما و با توجه به شدت علائم مشخص میشه. البته دقت کنید که ممکنه این روش‌های منجر به درمان کامل نشه و فقط شدت انحراف رو کاهش بده. توصیه می‌کنیم با یک چشم‌پزشک مشورت کنید.

  5. -امیر حسین

    سلام من ۱۳ سالمه من تقریبا یک ساله انحراف رو به بیرون دارم رفتم دکتر عینک تجویض کرد یک ساله عینک میزنم خانوادم میگن از وقتی عینک زدم انحرافم بهتر شده میشه بگید چه کنم

    1. الهام جلدی ـ کارشناس علمی دکترساینا

      سلام وقت بخیر
      توصیه می‌کنیم طبق توصیه پزشک معالجتون درمان رو ادامه بدید.

      1. -امیر حسین

        پزشک فقط بهم بهم گفته که سعی کنم گوشی رو بزارم کنار

        1. الهام جلدی ـ کارشناس علمی دکترساینا

          این هم می‌تونه کمک‌‌کننده باشه

  6. Mary

    سلام و عرض ادب
    ببخشید انحراف چشم ممکنه ک در بزرگسالی و جوانی ایجاد بشه؟من ۲۹ سالمه و جدیدا متوجه شدم چشم چپم ی انحراف کوچیکی داره.علتش چی میتونه باشه؟و درمانش چیه؟

    1. الهام جلدی ـ کارشناس علمی دکترساینا

      سلام انحراف چشم اغلب در بالغین از دوره کودکی شروع شده، با این حال ممکنه مواردی مثل دیابت، پرکاری تروئید، جراحی یا جراحت زمینه‌ساز انحراف چشم در بزرگسالی بشن. از طرفی ممکنه مسئله‌ای که شما باهاش مواجه شدید اصلا انحراف چشم نباشه و مشکل دیگه‌ای باشه. برای همین برای بررسی بهتر پیشنهاد میکنیم به متخصص چشم مراجعه کنید. میتونید از متخصصین چشم دکتر ساینا کمک بگیرید.

  7. Fh

    سلام یکسالی هست ک قرنیه چشمم ب سمت داخل انحراف پیدا کرده تنبلی چشم ندارم درست میبینم ولی قرنیه چشمم کج شده ب داخل خودم فک میکنم بخاطر زیاد نگاه کردن ب گوشی هست برا درمانش چیکار میتونم کنم باید برم دکتر ؟

  8. Fh

    سلام یکسالی هست ک قرنیه چشمم ب سمت داخل انحراف پیدا کرده تنبلی چشم ندارم درست میبینم ولی قرنیه چشمم کج شده ب داخل خودم فک میکنم بخاطر زیاد نگاه کردن ب گوشی هست برا درمانش چیکار میتونم کنم باید برم دکتر ؟

    1. الهام جلدی ـ کارشناس علمی دکترساینا

      سلام وقت بخیر بله پیشنهاد میکنیم برای بررسی دقیق‌تر به متخصص چشم مراجعه کنید. میتونید از متخصصین چشم دکتر ساینا کمک بگیرید

  9. Masoud

    سلام دخترم شش ماه ونیم سن داره از سه سالگی تنبلی و انحراف چشم چپ رو به داخل داره و تحت نظر دکتر بوده و عینک میزده شماره عینک ۳ بوده تقریبا خوب شده بود که اصلا دیگه انحراف نداشت حتی بدون عینک ولی تا دو ماه پیش که آنفلوآنزا گرفت دوباره انحراف شدید برگشته حتی میگه دو تا می‌بینم .پیش متخصص مغز و اعصاب بردم( ام ار ای) گرفت و آب نخاعی خدا رو شکر گفت هیچ موردی نداره.الان چکار کنیم؟

  10. مسعود

    سلام دخترم شش ماه ونیم سن داره از سه سالگی تنبلی و انحراف چشم چپ رو به داخل داره و تحت نظر دکتر بوده و عینک میزده شماره عینک ۳ بوده تقریبا خوب شده بود که اصلا دیگه انحراف نداشت حتی بدون عینک ولی تا دو ماه پیش که آنفلوآنزا گرفت دوباره انحراف شدید برگشته حتی میگه دو تا می‌بینم .پیش متخصص مغز و اعصاب بردم( ام ار ای) گرفت و آب نخاعی خدا رو شکر گفت هیچ موردی نداره.الان چکار کنیم؟

    1. الهام جلدی- کارشناس علمی دکتر ساینا

      سلام وقت بخیر توصیه میکنیم به متخصص چشم مراجعه کنید میتونید از متخصصین چشم دکتر ساینا کمک بگیرید

  11. مینا ۱

    سلام یک چشمم از بچگی انحراف داشته همراه با دوربینی و آستیگمات.. الان میخوام عمل فمتو لیزیک رو برای اصلاح دید انجام‌ بدم.. به نظر شما انحرافم ممکنه خوب بشه یا بدتر بشه؟ بع. اگه بدتر بشه راه اصلاحش چیه؟ عینک یا لنز یا جراحی؟

  12. مینا

    سلام یک چشمم از بچگی انحراف داشته همراه با دوربینی و آستیگمات.. الان میخوام عمل فمتو لیزیک رو برای اصلاح دید انجام‌ بدم.. به نظر شما انحرافم ممکنه خوب بشه یا بدتر بشه؟ بع. اگه بدتر بشه راه اصلاحش چیه؟ عینک یا لنز یا جراحی؟

  13. Nila

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر من مادر زادی مشکل انحراف چشم داشتم به سمت داخل و در کودکی ۳ بار جراحی شدم و خب هر سه بار انحراف برگشت اما به سمت بیرون پارسال شهریور ماه عمل کردم تا الان خوب بود یعنی تا الان ۹ ماه شده اما الان دوباره برگشته چیکار کنم ؟ ۱۴ سالم هست

  14. moayedi

    سلام یکی از چشمام به تازگی دچار انحراف روبه بیرون شده و زیاد مشخص نیست خیلی دقت میخواد ک متوجه انحرف بشی راه درمانش چیه؟

    1. تیم محتوای دکترساینا

      سلام. بسته به شرایط شما و میزان انحراف درمان‌های مختلفی وجود داره. با یک چشم پزشک مشورت کنید.

  15. نرگس حسینی

    سلام دکتر بهم گفته تنبلی چشم دارم بدلیل استفاده نکردن از عینک ولی نگفت انحراف دارم و اومدم خونه متوجه شدم
    شماره عینکمم تغییر کرده این روش هایی که کفتید رو انجام بدم ؟ یا که با دکتر دوباره حرف بزنمو بهش بگم؟ انحراف به سمت داخل و کمه

    1. تیم محتوای دکترساینا

      سلام. بله حتماً قبلش با چشم‌پزشک مشورت کنید.

  16. پاکزاد

    سلام من پارسال اذر ماه عمل انحراف روبه بیرون رو انجام دادم و الان حس میکنم انحرافش داره برمیگرده بنظر شما چه اقدامی کنم؟

    1. تیم محتوای دکترساینا

      سلام. در برخی موارد انحراف چشم می‌تونه پس از جراحی دوباره برگرده. در این حالت باید دوباره جراحی انجام بشه. با یک جراح چشم در این زمینه مشورت کنید تا بهتر راهنمایی‌تون کنند.

  17. مینا

    سلام من مادرزادی چشم چپم انحراف و تنبل هست در کودکی عمل کردم خوب شدم ولی با مطالعه و فعالیت چشمی- استرس گریه و ناراحتی دوباره برگشت خانم ۳۸ ساله هستم می خواستم بدونم میشه از چشم بند استفاده کنم چ شرایطی داره روزانه چند ساعت در طول چند وقت
    گفتن جراحی نمیشه کرد چون نمیدونیم پزشک قبلی پیچ چشم رو تا چ شماره ای بسته از جراحی سی سال گذشته من هم اطلاعی از پزشک ندارم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. تیم محتوای دکترساینا

      سلام. درمان تنبلی چشم در بزرگسالی کمی پیچیده‌تر هست اما روش‌های درمانی مختلفی وجود داره مثل استفاده از چشم‌بند، لنز‌های اصلاحی و … توصیه می‌کنیم با یک چشم‌پزشک مشورت کنید تا با توجه به شرایط شما درمان مناسب رو تجویز کنند.

  18. بختیار

    سلام برادرزاده من از بچگی یه چشمش انحراف به داخل کم داشته بعد دکتر براش عینک تجویز کرد استفاده میکنه الان ۱۱ سالش هست تو این مدت یه بار نمره عینکش تغییر کرده بتازگی هم احساس میکنیم که دیکه انحراف نداره و مدت ۴ سال هست که نمره عینکش تغییر نکرده اما دکتر میگه عمل شه میشه شما هم راهنمایی کنید

    1. تیم محتوای دکترساینا

      سلام. تصمیم‌گیری در این مورد نیاز به معاینه و بررسی سوابق پزشکی ایشون داره. می‌تونید از متخصصان چشم‌پزشک دکترساینا مشاوره انلاین بگیرید تا با شنیدن نظر یک متخصص دیگه، بتونید بهتر تصمیم بگیرید.

نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مجله سلامت دکترساینا


دکترساینا