علائم بیماری پارکینسون در جوانی چیست؟

0
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

پارکینسون در جوانی به ندرت رخ می‌دهد، اما با این حال نمی‌‎توان این بیماری را محدود به سنین خاصی دانست. چراکه تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۱۰٪ -۲۰٪ مبتلایان به این بیماری زیر ۵۰ سالگی هستند و حدود نیمی از آنها کمتر از ۴۰ سال سن دارند. برای آشنایی با علت و علائم بیماری پارکینسون در جوانان با دکتر ساینا همراه شوید.

پارکینسون در جوانی

هنگامی که فردی که بین ۲۱ تا ۵۰ سال سن دارد و به این بیماری مبتلا می‌شود از آن به عنوان بیماری پارکینسون جوانی YOPD  (Young onset parkinson’s disease) یاد می‌شود. البته میزان پیشرفت این بیماری در افراد جوان نسبت به افراد مسن معمولاً بسیار کندتر است.

چگونه پارکینسون در جوانان رخ می دهد؟

بیماری پارکینسون یک بیماری عصبی پیش‌رونده است که علائم آن به شکل مشکلات حرکتی بروز خواهد کرد. این عارضه در دوره سالمندی (بالای ۶۰سال) بیشتر شایع است و با افزایش سن شدت و احتمال بروز آن بیشتر خواهد شد. با این حال شرایط پزشکی و سبک زندگی می‎تواند باعث بروز پارکینسون در جوانان شود. این بیماری از جایی فرد را درگیر خود می‎کند که سلول‎های توده سیاه مغز شروع به مردن می‎کنند. این امر سبب می‎شود تا سطح دوپامین در بدن کاهش یابد. زمانی که سطح آن به میزان ۶۰ تا ۸۰ درصد در بدن کاهش می‎یابد علائم این بیماری شروع به بروز خواهند کرد.

بیماری پارکینسون در جوانان

آیا این بیماری نوجوانان را هم درگیر می‌کند؟

در موارد بسیار نادر ممکن است علائم مشابه این بیماری در کودکان و نوجوانان نیز ظاهر ‎شود. این شکل از این اختلال را پارکینسونیسم نوجوانان می‌نامند که غالباً به دلیل جهش‌های ژنتیکی خاص رخ می‌دهد.

تشخیص دیرهنگام پارکینسون در جوانی

از آنجا که این بیماری در سنین بالا رخ می‎دهد علائم آن در جوانی ممکن است نادیده گرفته شود. به همین دلیل پارکینسون در جوانی اغلب دیر تشخیص داده می‌شود. اما خبر خوب این است که سرعت پیشرفت این بیماری در جوانان بسیار کمتر از دوران سالمندی است. همچنین جوانان به دلیل قوای جسمانی و سلامتی عمومی بدن، بهتر به درمان‎های فیزیوتراپی جواب می‎دهند، این امر در کنترل پارکینسون در جوانان از اهمیت خاصی برخوردار است.

پارکینسون در جوانان

علائم پارکینسون در جوانی چگونه خود را نشان می دهند؟

علائم پارکینسون در جوانان مشابه بروز این بیماری در سنین سالمندی است. با این تفاوت که پیشرفت این بیماری در جوانان بسیار کند تر است. با این حال مدیریت این بیماری از نظر پزشکی، روانشناختی و اجتماعی برای یک فرد جوان و خانواده آنها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

 برای این منظور لازم است تا به طور مرتب با پزشک متخصص در ارتباط باشید. کارشناسان مرکز مشاوره پزشکی دکتر ساینا در مورد نحوه برخورد با پارکینسون در جوانی به شما کمک خواهند کرد. شما می‎توانید سوالات و مشکلات خود را بصورت آنلاین یا تلفنی با متخصصان این مرکز در میان بگذارید تا پاسخی مطمئن و علمی دریافت نمایید.

شایع‌ترین علائم بیماری پارکینسون در جوانان

از شایع ترین علائم بیماری پارکینسون در جوانان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لرزش دست‌ها، بازوها، پاها، فک و صورت
  • سفتی اندام و تنه
  • برادی کینزیا
  • بی‌ثباتی یا اختلال در تعادل و هماهنگی بدن
  • افسردگی
  • اختلالات خواب
  • تغییر در حافظه و تفکر
  • یبوست یا مشکلات ادراری

آیا پارکینسون در جوانی ارثی است؟

محققان به درستی نمی‌‎توانند در مورد علت بروز پارکینسون در جوانان اظهار نظر کنند. با این حال بروز این بیماری در افرادی که یکی از افراد خانواده آنها یا حتی در چندین نسل به این بیماری مبتلا باشند بیشتر است. بنابراین نمی‎توان از تاثیر ژنتیک در بروز این بیماری چشم‎پوشی کرد. پزشکان بر این باور هستند که مجموعه‎ایی از دلایل ژنتیکی و محیطی زمینه را برای بروز این بیماری فراهم خواهند کرد.

علاوه براین، جوانان مبتلا به این بیماری که قصد بچه دار شدن دارند معمولا در مورد انتقال ژنتیکی این بیماری سوالاتی دارند. هرچه سن ابتلا به این بیماری کمتر باشد احتمال انتقال آن از طریق ژنتیک بیشتر خواهد بود. در چنین شرایطی پزشک برای اطمینان آزمایش ژنتیک را پیشنهاد می‌دهد.

علت بیماری پارکینسون در جوانی یا میانسالی

 برخی دانشمندان فکر می‌کنند علاوه‎بر عوامل ژنتیکی و محیطی، ویروس‎ها نیز می‎توانند منجر به بروز این بیماری شوند. آنچه مسلم است مقادیر کم دوپامین و نوراپی‌نفرین ( ماده‎ای که دوپامین را تنظیم می‎کند) با این بیماری در ارتباط هستند. در مغز افراد مبتلا، پروتئین‎های غیرطبیعی به نام اجسام لوئی نیز یافت شده است. دانشمندان تاکنون درک نکرده‎اند که اجسام لوئی چه نقشی در پیشرفت این عارضه دارند.

علائم بیماری پارکینسون جوانی

با اینکه نمی‎توان دلیل خاص و قانع‎کننده‎ایی برای بروز این بیماری در جوانی و سالمندی یافت، اما برخی فاکتورها که در بروز این بیماری موثر هستند عبارتند از:

  • جنسیت: این بیماری در مردان بیش از زنان شایع است.
  • نژاد: سفیدپوستان بیش از سیاهپوستان به این بیماری مبتلا می‎شوند.
  • سن: معمولاً این بیماری بین سنین ۵۰ تا ۶۰ سال دیده می‎شود و در ۵ تا ۱۰ درصد موارد قبل از ۴۰ سالگی رخ خواهد داد.
  • سابقه خانوادگی: افرادی که یکی اعضای نزدیک خانواده آنها به این بیماری مبتلا هستند، شانس بیشتری برای ابتلا به این به دارند.
  • قرار گرفتن در معرض سموم: قرار گرفتن در معرض سموم خاص ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.
  • آسیب دیدگی در سر: افرادی که دچار آسیب‌‏دیدگی در سر هستند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

تشخیص پارکینسون در جوانان

تست آزمایشگاهی خاصی برای تشخیص پارکینسون در جوانی وجود ندارد. تشخیص بیماری براساس سلامت عمومی فرد، معاینه جسمی و عصبی و همچنین بررسی علائم انجام می‎شود. تست‎های تصویربرداری مانند اسکن CAT یا MRI ممکن است برای رد سایر بیماری‎های دیگر استفاده شود. همچنین ممکن است از اسکن انتقال دهنده دوپامین DAT) ) استفاده شود.

پارکینسون در جوانی

آیا پارکینسون در جوانی درمان دارد؟

تا به امروز هیچ روش موثری برای درمان قطعی پارکینسون چه در جوانی و چه در سالمندی ارائه نشده است. حتی علم پزشکی آنقدر پیشرفت نکرده است که بتواند از بروز این بیماری جلوگیری کند. با این حال دانشمندان در این زمینه در حال تحقیق و بررسی هستند و به نتایج قابل توجهی نیز دست یافته‌اند. محققان امیدوارند که با کشف دلایل ژنتیکی، محیطی یا ترکیبی از این دو، اثرات دقیق این بیماری بر عملکرد مغز درک شود.

لوودوپا اصلی‌ترین داروی بیماری پارکینسون در جوانان است. مصرف این دارو تا حد زیادی مشکلات حرکتی غیر ارادی را کاهش می‌دهد. علاوه براین، جوانان به دلیل قوای جسمانی و سلامتی عمومی بدن، بهتر به درمان‎های فیزیوتراپی جواب می‌‎دهند، این امر در کنترل پارکینسون در جوانی از اهمیت خاصی برخوردار است.

کلام آخر دکتر ساینا

پارکینسون در جوانی و در سنین پایین به دلیل علائم و مشکلات کمتری که برای فرد ایجاد می‌کند معمولا نادیده گرفته می‌شود، اما یادتان باشد هرچه این بیماری سریعتر تشخیص داده شود راحت‌تر می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

 به همین دلیل بسیار مهم است که جوانان درصورت مشاهده علائم این بیماری حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند تا با انجام بررسی‌های لازم و شروع درمان به موقع بتوان از عوارض و سرعت پیشرفت بیماری کم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید همین حالا از بهترین متخصص مغز و اعصاب مشاوره دریافت کنید.

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مجله سلامت دکترساینا


دکترساینا