با شیوه‌ های درمان تب و لرز آشنا شوید

0
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

درمان تب و لرز به خودی خود کار پیچیده‌‎ای نیست. بسیاری از افراد تب و لرز را مرتبط با سرماخوردگی می‌دانند، اما این عارضه می‎تواند علامتی جدی از یک بیماری خاص باشد. از جمله این بیماری‎ ها می‎توان به مننژیت، عفونت ریه، عفونت دستگاه گوارشی، سنگ کلیه و عفونت مجاری ادراری اشاره کرد. در این مطلب با روش‌های درمان تب و لرز آشنا خواهید شد.

اقدامات اولیه برای درمان تب و لرز

استراحت و نوشیدن مایعات معمولاً برای درمان تب و لرز در بزرگسالان و نوزادان بالای ۲ سال کافی است، مگر این که تب به بالاتر از ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸.۹ درجه سانتی‌گراد) برسد. این روش درمانی همچنین در مورد نوزادان ۳ تا ۶ ماهه اعمال می‎شود، مگر این که بیماری بیش از یک روز ادامه داشته باشد. گاهی اوقات استراحت و مصرف مایعات برای درمان تب و لرز کافی نیستند. در این حالت ممکن است پزشک داروهایی مانند استامینوفن و یا ایبوپروفن را تجویز کند.

درمان تب و لرز با چند راهکار ساده

در تب پایین و متوسط، درجه حرارت بدن به ۳۷.۵ تا ۳۸.۳ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید. این عدد برای تب بالا، ۳۹.۴ درجه سانتی‌گراد است.

برای درمان تب و لرز خفیف تا متوسط می‎توانید از راهکارهای زیر استفاده نمایید:

  • استراحت کنید. برای استراحت بهتر است به جای استفاده از یک پتوی سنگین، از یک ملحفه‌ی سبک استفاده نمایید.
  • برای درمان تب و لرز بهتر است برای پوشش از یک سوئیشرت استفاده نمایید. چنانچه با پوشیدن لباس بیش‌تر احساس گرما به شما دست داد، بهتر است آن را از تن خارج نمایید.
  • دمای اتاق را در حد متعادل نگه دارید. درجه حرارت بالا و یا پایین باعث تعریق، احساس گرگرفتگی و سرما خواهد شد.
  • استفاده از پاشویه و یا حوله‌ی مرطوب بر روی پیشانی نیز می‎تواند مؤثر باشد؛ البته در این مورد نباید از آب بسیار سرد استفاده کنید.

درمان تب و لرز با شیاف

یکی از راه‎های درمان تب و لرز در کودکان، استفاده از شیاف است. تب بالا می‎تواند باعث بروز مشکلات جدی در بیمار شود. از جمله این عوارض می‎توان به تشنج اشاره کرد. در این گونه مواقع برای کاهش سریع تب از شیاف استفاده می‎شود. استفاده از آن از راه مقعد بیمار صورت می‎گیرد. پس از این که شیاف درون مقعد جای می‌گیرد، به سرعت جذب بدن می‌شود. به همین دلیل درجه حرارت بدن در کوتاه‎ترین زمان افت خواهد کرد. استفاده از شیاف باید با توجه به دوز دارو انجام شود. به همین دلیل توصیه می‎شود که جهت مصرف آن برای کودکان، حتماً با پزشک مشورت داشته باشید.

آیا استفاده از شیاف عوارض دارد؟

معمولاً استفاده از شیاف برای درمان تب و لرز عارضه‌ی خاصی به دنبال ندارد. تنها موردی که باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده از دوز مناسب دارو است. به طور کلی برای کودکان، از شیاف بیش از سه روز استفاده نمی‎شود. استفاده از این دارو در بزرگسالان نیز بیش از ۱۰ روز و در نوجوانان بیش از ۵ روز توصیه نمی‎شود. در صورتی که تب و لرز با این شیوه درمان نشود، حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید. همچنین توجه داشته باشید که شیاف از طریق دهان مورد استفاده قرار نمی‎گیرد. چنانچه این دارو بلعیده شود، ممکن است با علائم زیر نیز مواجه شوید:

  • حالت تهوع
  • درد شدید شکمی
  • تعریق زیاد
  • زردی پوست و چشم
  • تغییر رنگ ادرار
  • کاهش اشتها

درمان تب و لرز در کودکان

درمان تب و لرز در کودکان حتماً باید تحت نظر پزشک انجان گیرد. این درمان به سن، شدت تب و وجود علائم دیگر بستگی دارد. برای این منظور می‌توان از استامینوفن استفاده کرد. این دارو به صورت قرص، شربت و شیاف عرضه می‎شود.

درمان در طب سنتی

در طب سنتی برای درمان تب و لرز از گیاهان دارویی استفاده می‎شود. از جمله این گیاهان می‎توان به زنجبیل اشاره کرد. این گیاه طبعی خشک و گرم دارد. ترکیبات این گیاه دارای خاصیت ضد باکتریایی و عفونت است و به تقویت گردش خون در بدن کمک می‎کند. شما می‎توانید از آن به صورت خشک و یا تازه استفاده نمایید. این گیاه طعمی تند و گزنده دارد. برای مصرف راحت‎تر، می‎توانید دم‌کرده آن را با مقداری عسل ترکیب کرده و استفاده نمایید.

برای درمان تب و لرز توصیه می‎شود که به سراغ نوشیدن آب و آبمیوه ‎های طبیعی بروید. از جمله این میوه‎ ها می‎توان هویج و سیب اشاره کرد. نوشیدن آن‌ها میزان ادرار را افزایش می‌دهد و به این طریق، عامل بیماری ‎زا از طریق ادرار دفع می‎شود.

ریحان از دیگر گیاهانی است که در درمان تب و لرز مورد استفاده قرار می‎گیرد. از جوشانده‌ی سرد این گیاه به عنوان تب‎بر استفاده می‎شود. همچنین می‎توانید مقداری از آن را با زنجبیل ترکیب کرده و یک جوشانده تهیه نمایید. سپس مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید. این ترکیب می‌تواند در برطرف کردن تب مفید باشد.

درمان با استفاده از روش‌های خانگی

برخی از روش‎های سنتی و قدیمی نیز می‌تواند در درمان تب و لرز مورد استفاده قرار گیرد. فراموش نکنید که این روش‎ها برای درمان تب و لرزهای معمول و شایع کاربرد دارند.

از جمله روش‌های خانگی برای کنترل تب و لرز می‎توان به حمام سرکه اشاره کرد. برای این منظور لازم است مقداری سرکه را در وان حمام ریخته و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درون آن قرار بگیرید. با استفاده از این ترفند سنتی و قدیمی، تب کاهش پیدا خواهد کرد.

همچنین مصرف چای پونه‌ی کوهی می‌تواند در درمان این عارضه مفید باشد. برای این منظور می‎توانید این گیاه خوش‌بو را با گیاهی به نام مرزنجوش ترکیب کنید. سپس آن را مانند چای سبز با مقداری آب گرم دم بیاورید. می‎توانید این نوشیدنی را همراه با چای نیز مصرف نمایید.

 چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت بروز شرایط زیر، لازم است برای درمان تب و لرز به پزشک مراجعه کنید:

  • عدم قطع تب و لرز پس از گذشت ۴۸ ساعت
  • بروز علائمی مانند تنگی نفس، درد در ناحیه‌ی شکم، احساس تهوع، سفتی عضلات گردن، سرفه‎های شدید، خس خس سینه، سستی و بی‎حالی
  • همچنین در مورد تب شیرخواران زیر ۳ ماه حتما به پزشک مراجعه کنید.

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید