برای جلوگیری از سقط جنین چی بخوریم و چی نخوریم؟

12
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

بدون شک بارداری یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دوره‌های زندگی بانوان است. در این دوران ممکن است برخی مشکلات سلامت مادر یا جنین را تهدید کنند. هرچند مشکلات ژنتیکی مهم‌ترین نقش را دارند؛ اما تغذیه مناسب برای جلوگیری از سقط جنین نیز می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. برخی مواد غذایی به سلامت مادر و جنین کمک می‌کنند؛ ازسوی‌دیگر برخی مواد غذایی خطر سقط را افزایش می‌دهند. در ادامه‌ی این مطلب مشخص می‌کنیم که برای جلوگیری از سقط جنین چه بخوریم و از چه خوراکی‌هایی پرهیز کنیم.

نقش تغذیه برای جلوگیری از سقط جنین

مشکلات ژنتیکی تصادفی که در طول رشد رویان یا جنین ایجاد می‌شوند، مهم‌ترین عامل سقط جنین ناخواسته است؛ ولی قطعاً چیزی که می‌خوریم نیز نقش پررنگی در این زمینه دارند. زنان در سه ماهه اول بارداری بیشتر از هر زمان دیگری در معرض خطر سقط جنین هستند؛ پس رعایت برخی نکات و همچنین تغذیه مادران قبل از اقدام به بارداری و تغذیه مادران در طول دوره‌ی بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد.

بسیاری از موارد سقط ناخواسته جنین قابل پیشگیری نیستند؛ اما می‌توان از سقط ناشی از برخی بیماری‌ها، مصرف برخی داروها و همچنین سقط ناشی از تغذیه‌ی نامناسب پیشگیری کرد. اگر می‌خواهید خطر سقط جنین در بارداری را کاهش دهید، باید بدانید که چه غذاها و نوشیدنی‌هایی به سلامت جنین لطمه می‌زند و از مصرف آن‌ها خودداری کنید. همچنین وجود برخی مواد غذایی در رژیم مادران باردار مهم است و نباید از آن‌ها غافل شوید.

به گفته Very Well Family:

داشتن یک رژیم غذایی مقوی در طی دوران بارداری بسیار مهم است؛ بااین‌حال برخی خوراکی‌های خاص ممکن است برای شما خطرناک باشند و بهتر است از مصرف آن‌ها اجتناب کنید؛ اما به‌خاطر داشته‌ باشید اگر تصادفاً خوراکی‌های ممنوعه را مصرف کردید، نیازی نیست وحشت‌زده شوید؛ ممنوعیت برخی خوراکی‌ها به این معنا نیست که با مصرف آن‌ها حتماً مشکلی برای‌تان پیش می‌آید؛ بلکه این خوراکی‌ها برای شما ممنوع شده‌اند تا خطر بروز مشکل را کاهش دهند. پس آرامش خود را حفظ کنید و با پزشک‌تان تماس بگیرید.

چه غذاهایی برای جلوگیری از سقط جنین خوب است؟

همان‌طورکه گفتیم بعضی از مواد غذایی حاوی ترکیباتی‌اند که برای بدن مادران باردار ضروری‌اند و مصرف آن‌ها می‌تواند احتمال بروز سقط را کاهش دهد:

برای جلوگیری از سقط جنین میوه بخورید

همه ما از فواید بی‌شمار میوه‌ها آگاهیم؛ ولی میوه‌ها تنها برای سلامت عمومی بدن مفید نیستند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۱ انجام شد نشان داد دوبار میوه خوردن در روز می‌تواند احتمال بروز سقط جنین را کاهش دهد. البته دقت کنید که حتماً آن‌ها را به‌خوبی بشویید؛ چراکه میوه‌ها و سبزی‌ها در اثر برخورد با خاک می‌توانند آلوده به باکتری‌ها و انگل‌های خطرناک شوند.

تاثیر کمبود ویتامین‌ها و سقط جنین

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، مکمل‌های غذایی نقش پررنگی در جلوگیری از سقط جنین دارند. به نظر می‌رسد مصرف مولتی‌ویتامین علاوه بر قرص آهن و فولیک اسید خطر مرده‌زایی و سقط جنین را کاهش دهد.

در نظر داشته باشید که مکمل‌های غذایی مصرفی هر فرد با توجه به نیاز بدن افراد متفاوت است؛ برای تشخیص مکمل‌های غذایی مورد نیاز بدن‌تان از پزشک متخصص کمک بگیرید.

مصرف اسید چرب امگا سه

چربی‌های امگا ۳ خاصیت ضدالتهابی دارند و برای حفظ سلامت بدن حیاتی هستند. هرچند مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است؛ اما طبق تحقیقات مصرف مکمل‌های امگا ۳ ارتباط مستقیمی با کاهش خطر سقط جنین، سقط‌های مکرر و مرده‌زایی دارد.

رژیم غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان

به‌گفته وب‌سایت NIH اثر آنتی‌اکسیدان‌ها در کاهش خطر بروز سرطان شناخته شده است. به نظر می‌رسد آنتی‌اکسیدان‌ها در سلامت جنین هم مؤثر باشند و از بروز تغییرات ژنتیکی مضر جلوگیری کنند.

تخم‌مرغ

مصرف تخم‌مرغ حداقل دوبار در هفته برای زنان باردار توصیه می‌شود و احتمال سقط جنین را کاهش می‌دهد. تخم‌مرغ حاوی ترکیبات مغذی متعددی است که برای سلامت مادر و جنین مفیدند. ازآن‌جایی‌که تخم‌مرغ حاوی کلسترول است اگر به فشارخون یا چربی خون دچار هستید در مورد مقدار تخم‌مرغ مصرفی خود با پزشک مشورت کنید.

مطمئن شوید تخم‌مرغ‌ها به خوبی پخته شده‌اند؛ چراکه تخم مرغ خام خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد. در ادامه بیشتر به غذاهایی که می‌توانند موجب سقط جنین شوند می‌پردازیم.

اغلب موارد سقط جنین به‌خاطر مشکلات ژنتیکی‌‌ای اتفاق می‌افتند که رویان یا جنین به‌طور تصادفی دچار آن می‌شود؛ اما با رعایت رژیم غذایی مغذی، می‌توان خطر برخی موارد سقط یا مرده‌زایی را کاهش داد.

برای پیشگیری از سقط جنین چی بخوریم؟

پرهیزات غذایی برای جلوگیری از سقط جنین چیست؟

برخی از مواد غذایی خطر سقط جنین را افزایش می‌دهند:

میوه‌هایی که خطر سقط را افزایش می‌دهند

مصرف میوه‌ها طی بارداری برای تامین ویتامین‌های بدن شما ضروری‌اند؛ اما در مصرف برخی میوه‌ها بهتر است احتیاط کنید:

  • آناناس: برخی مواد درون آناناس می‌توانند باعث تغییراتی در محیط دهانه رحم شوند؛ ازاین‌رو، آناناس به‌خصوص در سه‌ماهه اول بارداری باید با احتیاط مصرف شود.
  • پاپایا: پاپایا به‌خصوص به‌صورت خام حاوی لاتکس است؛ لاتکس می‌تواند باعث تحریک انقباضات رحم شده و منجربه خون‌ریزی و حتی سقط جنین شود.
  • موز: موز غنی از پتاسیم است؛ میزان زیاد پتاسیم ممکن است اثرات منفی روی جنین داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود در حین بارداری، در مصرف موز زیاده‌روی نکنید.
  • انگور: در کنار فواید فراوان انگور، نگرانی‌هایی بابت اثر مصرف زیاد انگور بر افزایش دمای بدن وجود دارد. افزایش دمای بدن می‌تواند باعث سقط شود. البته به‌نظر می‌رسد مصرف متعادل انگور نه‌تنها مضر، بلکه برای سلامت مادر و جنین مفید است.
  • خرما: خرما نیز درست مانند انگور ممکن است باعث افزایش دمای بدن شود؛ اما مصرف میزان متعادلی از خرما، مفید است و می‌تواند در تامین انرژی به بدن شما کمک کند.

از خوردن ماهی‌هایی با مقادیر بالای جیوه پرهیز کنید

جیوه بیش‌تر در آب‌های آلوده مشاهده می‌شود و عنصری بسیار سمی است. حتی کمترین مقادیر این ماده هم خطرناک است و می‌تواند خطرات متعددی را به همراه داشته باشد. جیوه در مقادیر بالا می‌تواند برای سیستم عصبی، سیستم ایمنی و کلیه‌ها سمی باشد. علاوه بر این، ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی در رشد کودکان شود. اين ماده در آب‌های آلوده یافت می‌شود و بسیاری از ماهی‌ها، خصوصاً ماهی‌های دریایی می‌توانند مقادیر زیادی از جیوه‌ی موجود در آب را جذب کنند. بنابراین به شما توصیه می‌شود که برای جلوگیری از سقط جنین، میزان مصرف ماهی‌هایی را که ميزان بالايی جیوه دارند به‌شدت محدود کنید.

ماهی‌هایی با میزان بالای از جیوه عبارت‌اند از:

  • ماهی تیلاپیا
  • سالمون
  • کوسه‌ماهی
  • شاه‌ماهی
  • ماهی تن (به ویژه ماهی آلباکور)
  • ساردین
  • میگو

بااین‌حال، باید به این نکته توجه کرد که مقدار جیوه در انواع مختلف ماهی يكسان نیست. مصرف ماهی‌های کم‌جیوه در دوران بارداری نه‌تنها بلامانع است، بلکه خوردن آن‌ها برای يك تا دو بار در هفته لازم است. چراکه ماهی‌های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که برای رشد جنین بسیار مفیدند.

گوشت، ماهی، تخم‌مرغ خام یا نیم‌پز و لبنیات غیرپاستوریزه خطر آلودگی به میکروب‌های بیماری‌زا و در نتیجه خطر سقط را افزایش می‌دهند.

خوردن ماهی خام يا نیم‌پز را فراموش کنید

غذاهای دریایی خام، به‌ویژه صدف می‌توانند به انواع ویروس‌ها، باکتری‌ها یا انگل‌ها آلوده باشند و باعث ایجاد عفونت شوند. برخی از این عفونت‌ها فقط مادر را تحت تأثیر قرار می‌دهند و باعث کم‌خونی و ضعف می‌شوند. عفونت‌های دیگر ممکن است با عواقب جدی و یا حتی کشنده برای جنین همراه باشند.

زنان باردار به‌ویژه در معرض عفونت‌های باکتری لیستریا هستند. لیستریا می‌تواند از طریق جفت به جنین منتقل شود؛ حتی اگر مادر هیچ علامتی از بیماری نشان ندهد. عفونت ناشی از این باكتری می‌تواند منجر به زایمان زودرس، سقط جنین، فوت و سایر مشکلات جدی در سلامت جنین شود. بنابراین به زنان باردار توصیه می‌شود که برای جلوگیری از سقط جنین از خوردن ماهی‌های خام و صدف‌ خودداری کنند.

از خوردن گوشت نیم‌پز، خام و فرآوری‌شده پرهیز کنید

خوردن گوشت نیم‌پز یا خام، خطر ابتلا به عفونت‌های باکتریایی و انگلی، از جمله توکسوپلاسما، اشرشیا کلای، لیستریا و سالمونلا را افزایش می‌دهد. اين باکتری‌ها ممکن است سلامت جنین را تهدید کنند و احیاناً منجر به زایمان زودرس یا بیماری‌های عصبی شدید، از جمله ناتوانی ذهنی، کوری و صرع ‌در نوزاد شوند. بیشتر باکتری‌ها در سطح قطعات گوشتی یافت می‌شوند؛  اما برخی باکتری‌ها هم ممکن است در داخل فیبرهای عضلانی بمانند. برای از بین بردن این باکتری‌ها، گوشت را با حرارت بالا و به‌طور کامل بپزید.

سوسیس نیز از مواد غذایی خطرناک در بارداری است. این نوع گوشت‌ها ممکن است در طی مراحل فرآوری یا بسته‌بندی به باکتری‌های مختلفی آلوده شوند. بنابراین زنان باردار نباید فرآورده‌های گوشتی فرآوری‌شده مصرف كنند؛ مگر آن‌‌كه آن‌ها را با حرارت بالا و به‌طور كامل بپزند.

خوراکی‌هایی که خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد

تخم مرغ خام نخورید

تخم‌مرغ‌ خام قابليت آلودگی با باکتری سالمونلا را دارد. علائم عفونت سالمونلا معمولاً فقط در مادر مشاهده شده و شامل تب، حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی معده و اسهال می‌شود. با این وجود در موارد نادر، این عفونت ممکن است باعث ایجاد گرفتگی در رحم، زایمان زودرس، سخت‌زايی و یا حتی سقط جنین شود.

مواد غذایی که معمولاً حاوی تخم‌مرغ خام هستند شامل موارد زیرند:

  • سس مایونز خانگی
  • سس سالاد
  • بستنی خانگی

بیش‌تر محصولات تجاری که حاوی تخم‌مرغ خام هستند، با تخم‌مرغ پاستوریزه توليد می‌شوند و مصرف آن‌ها در دوران بارداری بی‌خطر است. بااین‌حال، حتماً همیشه برچسب فرآورده‌ها را بخوانید تا از بی‌خطر بودن آن‌ها مطمئن شوید.

در مصرف دل و جگر زیاده روی نکنید

دل، جگر، قلوه و سایر گوشت‌های حیوانی منبع خوبی از مواد مغذی متنوع هستند. این مواد شامل آهن، ویتامین  B12، ویتامین A و مس است که همه برای مادر و فرزند بسيار مفيدند. بااین‌حال، خوردن بیش‌ازحد این ترکیبات غذایی توصيه نمي‌شود؛ زيرا مقدار بیش‌ازحد ویتامین A و همچنین مس در بدن ممکن است باعث نقایص هنگام تولد و مسمومیت کبدی شود. بنابراین‌، زنان باردار نباید بیش از یک بار در هفته گوشت حیوانی بخورند.

گوشت‌های نیم‌پز یا فرآوری‌شده ممکن است آلوده به باکتری‌هایی باشند که برای مادر و جنین ایجاد مشکل می‌کنند.

الکل، سیگار، مواد مخدر و همچنین بسیاری از داروها برای جنین سمی هستند و می‌توانند باعث سقط، مرده‌زایی یا مشکلات و اختلالات جدی در جنین شوند.

از خوردن جوانه‌ی خام گیاهان بپرهیزید

جوانه‌های گیاهان یکی از بهترین منابع ویتامین و عنصرهای مفید هستند؛ بااین‌وجود مصرف آن‌ها به زنان باردار توصیه نمی‌شود، چراکه ممکن است به باکتری سالمونلا آلوده باشند. همان‌طور که گفتیم سالمونلا می‌تواند در مادران باردار ایجاد بیماری کند و بر سلامت جنین نیز اثر منفی بگذارد.

پختن جوانه‌ی گیاهان، باکتری‌های بیماری‌زا را از بین می‌برد؛ بنابراین مصرف جوانه‌ی پخته‌شده برای مادران باردار بلامانع است.

از خوردن محصولات لبنی غیرپاستوریزه اجتناب کنید

شیر خام و غیرپاستوریزه و محصولات لبنی محلی که به‌خوبی پاستوریزه نشده باشند می‌توانند حاوی بسیاری از باکتری‌های خطرناک از جمله لیستریا و سالمونلا باشند. پیش‌تر گفتیم که عفونت ناشی از این باکتری‌ها می‌تواند در بروز سقط جنین مؤثر باشد. هنگام خرید محصولات لبنی احتیاط کنید و شیر را قبل از مصرف به خوبی بجوشانید.

آب‌میوه‌های غیربهداشتی نیز ممکن است به چنین باکتری‌هایی آلوده باشند و بهتر است از مصرف آن‌ها پرهیز کنید.

در مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین زیاده‌روی نکنید

به‌طور کلی مصرف کافئین در دوران بارداری توصیه نمی‌شود؛ ولی مصرف یک لیوان قهوه یا چای در روز آن‌چنان خطرناک نیست.

لازم‌به‌ذکر است که نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی مقادیر زیاد کافئین هستند و مصرف آن‌ها اصلاً به زنان باردار توصیه نمی‌شود.

بسیار مهم است که در دوران بارداری مدام با پزشک متخصص زنان در تماس باشید و هرگونه تغییری را اطلاع دهید.

از مصرف خودسرانه داروها پرهیز کنید

داروها از طریق جریان خون شما می‌توانند خود را به جنین برسانند. بسیاری از داروها برای جنین سمی هستند و می‌توانند باعث اختلالات جدی در جنین یا حتی سقط جنین شوند. برخی از داروهای ممنوعه در دوران بارداری عبارت‌اند از:

  • بروفن‌ها (شامل بسیاری از مسکن‌های بدون نیاز به نسخه)
  • کدئین
  • کلرامفنیکل
  • سیپروفلوکساسین
  • وارفارین
  • کلونازپام / لورازپام

در دروان بارداری پیش از مصرف هر دارویی، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف داروهای ممنوع در بارداری

اقداماتی که برای پیشگیری از سقط جنین می‌توان انجام داد؟

علاوه بر پرهیزات غذایی، برخی اقدامات دیگر نیز می‌توانند در کاهش احتمال بروز سقط جنین مؤثر باشند:

راه‌هایی برای پیشگیری از سقط جنین در بارداری

تاثیر الکل، سیگار و مواد مخدر در سقط جنین

الکل، سیگار و مواد مخدر دارای سموم مختلفی هستند. این سموم طی دوران بارداری می‌توانند از طریق جریان خون مادر به جنین برسند و اثرات مخربی بر رشد جنین بگذارند. همچنین این مواد می‌توانند باعث سقط، مرده‌زایی یا تولد نوزاد با نقص‌های مختلف شوند.

سموم در بدن انسان توسط کبد تجزیه می‌شوند؛ اما کبد جزو آخرین اندام‌های بدن جنین است که شکل می‌گیرد. بنابراین جنین نمی‌تواند سمومی را که از طریق خون مادر به او می‌رسد تجزیه کند. مواجهه جنین با این سموم می‌تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات و اختلالات شود. این اختلالات می‌تواند شامل مشکلات یادگیری، مشکلات مفاصل، استخوان‌ها، عضلات، مشکل در مهارت‌های ارتباطی باشد. همچنین مصرف الکل، سیگار و مخدرها خط سقط، مرده‌زایی یا تولد نوزاد با وزن کم را افزایش می‌دهد.

تاثیر آلودگی‌های محیطی در سقط جنین

پژوهش‌های مختلف نشان داده‌اند که مواجهه افراد باردار به آلودگی‌های ‌محیطی می‌تواند باعث مشکلات متعددی شود؛ ازجمله:

  • زایمان زودرس
  • وزن کم نوزاد هنگام تولد
  • مرده‌زایی
  • ناهنجاری‌های مادرزادی

آلودگی‌ها می‌توانند از جفت عبور کنند و سلامت جفت و همچنین رشد جنین را به خطر بیندازند. این آلودگی‌ها از طرق مختلفی می‌توانند به فرد باردار برسند:

  • زندگی در هوای آلوده
  • مواجهه با دود سیگار
  • مواجهه با سموم و آلاینده‌ها در محیط کار
  • کار کردن در محیط صنعتی
  • برخی مواد شیمیایی خانگی مثل آزبست، برخی شوینده‌ها و رنگ
  • آلرژن‌ها مثل کپک
آلودگی‌های محیطی که خطر سقط را بالا می‌برد.

چه زمانی از پزشک کمک بگیریم؟

تغذیه نقش مهمی در پیشگیری از سقط جنین دارد. از بی‌خطر بودن تمام موادی که در رژیم غذایی خود گنجانده‌اید اطمینان حاصل کنید و در صورت وجود هرگونه شک، حتماً از پزشک خود سوال کنید. دقت کنید که بسیاری از داروها که قبلاً بدون نیاز به نسخه مصرف می‌کردید، در دوران بارداری می‌توانند برای جنین شما سمی و کشنده باشند. پس بدون مشورت با پزشک هیچ دارویی مصرف نکنید.

علائم سقط را بشناسید و در صورت مواجهه با این علائم، با پزشکتان تماس بگیرید یا خود را به مراکز درمانی برسانید.

مشاوره با پزشک

برای صحبت با پزشک نیاز به مراجعه حضوری نیست! در سامانه‌ی دکتر ساینا می‌توانید در هر زمان و هر کجا از بیش از ۲۵۰۰ پزشک و روان‌شناس متخصص مشاوره فوری متنی، صوتی یا ویدیویی دریافت کنید.

کلام آخر دکترساینا

تغذیه در حفظ سلامت شما در دوران بارداری و کاهش خطر سقط جنین نقش مهمی دارند. در دوران بارداری یک رژیم غذایی متعادل و مقوی داشته باشید؛ به‌طوری‌که تمام مواد و ویتامین‌های لازم به بدن شما برسد. همچنین با اجتناب از مصرف مواد غیرپاستوریزه، غیربهداشتی و خام، خطر مواجهه با میکروب‌های خطرناک را کاهش دهید. دقت داشته باشید که بارداری دوره‌ای خاص با حساسیت‌های مخصوص به خود است. ممکن است بسیاری از خوراکی‌ها یا داروها که قبلاً برای شما بی‌ضرر بوده‌اند، در این دوران آسیب‌زا باشند. از پزشک خود درباره بایدها و نبایدهای خوراکی‌های دوران بارداری سوال کنید و دستورات پزشکتان را رعایت کنید.

شاید بپسندید
12 دیدگاه‌ها
  1. لیلی

    بعد از گذشتن حدود چهار هفته از ای یو ای و مثبت شدن حاملگی ، دردها و احساس سنگینی شدید زیر شکم و واژن قطع نشده . آیا خطرناک هست؟؟ با وجود استفاده شیاف و قرص بازم قطع نمیشن چکار کنم ؟

    1. الهام جلدی ـ کارشناس علمی دکترساینا

      سلام وقت بخیر
      لازمه با پزشک خودتون مشورت کنید

  2. مائده

    سلام وقت بخیر
    الان ۲۱ هفته و چهار روز هستم دیروز از صبح موقع بیدار شدن پهلو سمت راستم به شدت درد گرفت و تا بعد از ظهر هم ادامه داشت بعد از اون زیر دلم درد گرفت تا دو ساعت هم ادامه داشت و بعد کمتر شد. آیا خطرناک ؟

    1. الهام جلدی ـ کارشناس علمی دکترساینا

      سلام وقت بخیر
      دردهای دوره حاملگی اغلب شبیه درد شکم در دوره قاعدگی با فواصل بیشتر و شدت کمتره. اگر تجربه دردتون شبیه این نبوده یا بیشتر از معمول بوده توصیه می‌کنیم به اورژانس مراجعه کنید.

  3. فاطمه

    سلام سابقه سقط دارم و الان باردارم نزدیکی با همسر برای جنین ضرر داره

    1. تیم محتوای دکترساینا

      سلام. تابه‌حال ثابت نشده که داشتن رابطه در حین بارداری باعث سقط جنین باشه یا اثر منفی روی جین بذاره. اگر الان بارداری طبیعی دارید و پرخطر نیستید می‌تونید رابطه داشته باشید. می‌تونید از پوزیشن‌های مناسب رابطه در طول بارداری استفاده کنید.

    2. سارا

      سلام ببخشین من امروز با تست متوجه شدم باردارم و فردا هم کربلا با پای پیاده میریم ایا فقط یک روز پیاده روی با احتیاط خطر دارد؟

      1. الهام جلدی ـ کارشناس علمی دکترساینا

        سلام وقت بخیر
        با پزشکی که تحت‌نظرشون هستید مشورت کنید. پیاده‌روی طولانی توی بارداری خیلی توصیه نمی‌شه.

  4. شکوه

    سلام من هفته سوم بارداریمه شنیدم خوردن آناناس موجب سقط جنین میشه من هم خوردم ولی قبل خوردن نمیدونستم این مطلب رو چطور میتونم مطمئن شم مشکلی برام پیش نمیاد؟آیا این درسته که خوردن آناناس یا کمپوتش موجب سقط جنین میشه؟

    1. تیم محتوای دکترساینا

      سلام. مصرف میزان متعادلش معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کنه اما تو مقادیر بالا می‌تونه مشکل‌ساز بشه.

  5. مریم حبیبی

    سلام وقت بخیر بنده به تازگی باردار شدم هنوز قلب حنین کامل تشکیل نشده در سونو‌ واژینال بنده بروز یک‌ کیست در تخمدان راست و مایع ازاد خفیف داخل رحم مشاهده شد …ایا دلیل این همه درد شکمی ینده این ها می باشد؟؟؟

    1. تیم محتوای دکترساینا

      دوست عزیز، با این اطلاعات نمیشه اظهار نظر کرد و باید به‌طور دقیق تمام جنبه‌ها بررسی بشه. با توجه به اینکه باردار هم هستید توصیه می‌کنیم حتما با متخصص زنان مشورت کنید.

نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید