کدام تست اسکیزوفرنی به تشخیص صحیح کمک می‌کند؟

0
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

اسکيزوفرني(Schizophrenia) طیف وسیعی از علائم شناختی، رفتاری و عاطفی را شامل می‌شود. تست اسکیزوفرنی شامل تشخیص ترکیبی از علائم است که بر عملکرد اجتماعی یا شغلی فرد تأثیر منفی می‌گذارد. در ادامه این مطلب با انواع تست تشخیص اسکیزوفرنی آشنا خواهید شد. البته تشخیص قطعی این بیماری فقط توسط روانپزشک امکان‌پذیر است.

اسکیزوفرنی چه علامتی دارد؟

این بیماری به‌عنوان یک اختلال شدید و مزمن روانی، ۲۰ میلیون نفر را در جهان درگیر خود کرده است. اختلال در تفکر، ادراک، احساسات، آگاهی از خویش و رفتار خود، تجربه انواع توهمات از جمله آسیب‌هایی است که مبتلایان به این بیماری متحمل می‌شوند.

درصورتیکه میتوان گفت که فردی مبتلا به اسکیزوفرنیا است که برای بیش از یک ماه، حداقل دو مورد از علائم زیر را داشته باشد و برخی از اختلالات روانی نیز بیش از شش ماه در او دیده شود:

  • هذیان (اعتقادات دروغین که شخص از آن‌ها صرف نظر نمی‌کند، حتی هنگامی که اثبات شود که واقعیت ندارند)
  • توهم (شنیدن یا دیدن چیزهایی که وجود خارجی ندارند)
  • گفتار و رفتار نامنظم
  • حالت روان‌‌پریشی کاتاتونی (Catatonic) که نوعی روان‌‌ پریشی است که شخص مبتلا به آن دچار اختلالات حرکتی شده و گاهی تا مدت زمان طولانی بدون حرکت یا صحبت باقی می‌ماند. در مواردی ممکن است فرد حرکات هیجانی از خود نشان دهد.
  • رفتارهای عجیب یا بیش‌فعالی

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این بیماری پیشنهاد می‌کنیم به مقاله اسکیزوفرنی چیست را مطالعه کنید.

تست اختلال روانی
اولین گام برای تشخیص قطعی اسکیزوفرنی، مراجعه به روانپزشک است

اگر شک دارید که یکی از نزدیکان شما مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی است، پیشنهاد می‌کنیم مقاله اسکیزوفرنی چیست را بخوانید و یا برای اطمینان حتما باید به روانپزشک مراجعه کنید. درصورتیکه امکان مراجعه حضوری را ندارید می‌توانید همین حالا با روانپزشکان سامانه‌ پزشکی دکتر ساینا به صورت تلفنی یا آنلاین گفتگو داشته باشید و از راهنمایی آن‌ها بهره‌مند شوید.

تشخیص اسکیزوفرنی چگونه است؟

اولین گام برای تشخیص قطعی اسکیزوفرنی، مراجعه به روانپزشک است. خانواده‌ی بیمار باید مشاهدات خود را در رابطه با فرد بیمار به پزشک تشریح کنند و از او بخواهند تا به ایشان بگوید که چه اقداماتی باید برای بهبودی او انجام دهند، به خصوص اگر بیمار علاقه‌ای به همکاری ندارد.

معمولاً اولین کاری که روانپزشک انجام می‌دهد، ارزیابی روان‌ شناختی و معاینه‌ی کامل پزشکی است. وی معمولاً در مورد سوابق خانوادگی ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی، نحوه‌ی رفتار اخیر فرد و سوابق بیماری‌های روانی او یا سابقه‌ی بستری شدن او در بیمارستان سؤال می‌کند تا مطمئن شود که علائم بیمار به دلیل اختلال دو قطبی یا دیگر بیماری‌های روانی و اختلالات شخصیتی نیست.

همچنیناگر سابقه‌ی اختلال اوتیسم یا دیگر اختلالات روانی جدی در بیمار وجود داشته باشد، همراه با سایر آزمایش ها، تست اسکیزوفرنی نیز انجام می‌گیرد. البته این تست فقط در صورتی انجام می‌گیرد که علائم بیماری فرد به صورت مشخص برای حداقل یک ماه وجود داشته باشد. در ادامه با انواع تست اسکیزوفرنی آشنا خواهید شد.

تست روانشناسی اسکیزوفرنی
روانپزشکان برای سنجش میزان ادراک شخص از تست‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

از کدام تست ها برای تشخیص اسکیزوفرنی استفاده می‌شود؟

آزمایشات فیزیکی

قبل از این که از بیمار تست روانشناسی اسکیزوفرنی گرفته شود، ممکن است روانپزشک از او بخواهد که آزمایش ادرار یا خون دهد تا اطمینان حاصل کند که این علائم به دلیل مصرف الکل یا مواد مخدر ایجاد نشده‌اند.

از دیگر آزمایش‌هایی که قبل از تست اختلال اسکیزوفرنی انجام می‌شوند، تصویربرداری ام‌آر‌آی و یا سی‌تی‌اسکن است که به دلیل ایجاد اطمینان از عدم وجود بیماری‌هایی مانند تومور مغزی انجام می‌شود.

تست های روانی

اگر دلایل فیزیکی برای بروز علائم رد شوند، روانپزشک تست‌های روانی را آغاز می‌کند.

روانپزشکان برای سنجش میزان ادراک شخص از تست‌های شناختی (Cognitive Tests)، تست‌های شخصیتی و تست رورشاخ (Rorschach Test) استفاده می‌کنند. در تست رورشاخ، از فرد مورد معاینه درباره‌ی برداشت او از لکه‌های عجیب و غریب اشکال جوهری سؤال می‌کنند و بر اساس پاسخ او، نوع شخصیت، عملکرد احساسی و اختلالات ذهنی‌‌اش را تشخیص می‌دهند.

تست اسکیزوفرنی آنلاین تا چه حد قابل اعتماد است؟

عموماً تست های روانشناسی آنلاین به فرد کمک می‌کند تا متوجه شود آیا نشانه‌های اولیه بیماری را دارد یا خیر؟ تست اسکیزوفرنی آنلاین معمولا کمتر از ۲ دقیقه طول می‌کشد و نتایج آن همان لحظه  مشخص می‌شود. این تست شامل سؤالاتی است درمورد اینکه در حال حاضر چه احساسی دارید و یا در ماه گذشته چه احساسی داشته‌اید.

تست اسکیزوفرنی انلاین
تست ‌های روانشناسی آنلاین نمی‌توانند جایگزین تشخصی از سوی پزشک باشند.

کلام آخر دکترساینا

به خاطر بسپارید که هرچقدر فرآیند تشخیص و درمان بیماری‌های روانی زودتر شروع شود، نتایج بهتری حاصل می‌شود و احتمال کنترل بیماری افزایش می‌یابد. به همین دلیل اگر خود یا اطرافیانتان در معرض این بیماری قرار دارید، حتما به روانپزشک مراجعه کنید تا بتوانید با تشخیص به موقع از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید. برای آشنایی بیشتر با نحوه تشخیص اسکیزوفرنی یا انتخاب بهترین روش درمان این بیماری می‌توانید همین حالا از بهترین روانپزشکان مشاوره دریافت کنید.

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مجله سلامت دکترساینا


دکترساینا