۵ درمان خانگی برای عفونت ادراری

2
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

درمان سریع عفونت‌ ادراری تنها با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدقارچ میسر است، اما خیلی از افراد به دنبال روش‌های طبیعی و خانگی برای برطرف کردن این عفونت هستند. اما به نظر شما آیا درمان خانگی عفوت ادراری امکان‌پذیر است؟ برای یافتن پاسخ این سوال کافیست کمی زمان بگذارید و این مطلب علمی را مطالعه کنید.

ما در این مطلب از مجله سلامت دکتر ساینا، به‌طور کامل به بررسی تمام روش‌های درمان عفونت ادراری ازجمله درمان دارویی و درمان خانگی عفونت ادراری پرداخته‌ایم تا بتوانید در وهله‌ی اول، قدم‌هایی برای کاهش احتمال ابتلا به عفونت ادراری بردارید و  سپس با بهترین راه‌های درمان عفونت ادراری آشنا شوید.

درمان عفونت ادراری را جدی بگیرید

عفونت‌های ادراری (UTI) هر ساله میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان مبتلا می‌کنند. باکتری‎‌های روده شایع‌ترین علت عفونت ادراری هستند، اما قارچ‌ها و ویروس‌ها نیز می‌توانند باعث این عفونت شوند. 

برای آشنایی کامل با علت و علائم عفونت ادراری کلیک کنید.

آیا درمان گیاهی و خانگی عفونت ادراری امکان‌پذیر است؟

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد درمان سریع عفونت ادراری فقط با مصرف آنتی بیوتیک‌ها امکان‌پذیر است، اما اگر عفونت ادراری حاد نباشد چندین روش طبیعی و خانگی وجود دارد که به درمان آن کمک می‌کنند.

البته یادتان باشد که مصرف داروهای گیاهی و خانگی هرگز جایگزینی برای مصرف آنتی بیوتیک ها و داروهای ضدقارچ نخواهند بود. پس بهتر است پیش از اینکه خود درمانی کنید، حتما با یک متخصص کلیه و مجاری ادرار مشورت کنید تا بهترین راه درمان عفونت ادراری را به شما پیشنهاد دهد.

برای عفونت ادراری چه بخوریم؟

اگر به دنبال راهی برای پیشگیری و درمان عفونت ادراری بدون دارو هستید ادامه مطلب را بخوانید، چراکه در این بخش، با 5 درمان طبیعی و خانگی که باعث بهبود و جلوگیری از عود مجدد عفونتهای ادراری ساده می‌شوند، آشنا خواهید شد:

افزایش مصرف مایعات

وضعیت کم‌آبی بدن با خطر ابتلا به عفونت ادراری بسیار مرتبط است، زیرا ادرار کردن منظم می‌تواند به بیرون کردن باکتری‌ها از مجاری ادراری کمک کند تا علاوه بر درمان، از ورود مجدد عفونت به مثانه و مجاری ادراری جلوگیری شود.

در طول درمان خانگی عفونت ادراری برای این‌که دچار کم‌آبی نشوید، باید نیاز بدن‌تان به مایعات را در طول روز برطرف کنید.

درمان خانگی عفونت ادراری - برای عفونت ادراری چه بخوریم

افزایش مصرف ویتامین C

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که افزایش میزان ویتامین C در بدن می‌تواند از عفونت‌های ادراری جلوگیری کند، اما برخی دیگر از تحقیقات صورت‌گرفته این موضوع را تایید نمی‌کنند؛ بنابراین بهتر است ویتامین C مورد نیاز خود را از منابع طبیعی تامین کنید تا اینکه بخواهید خودسرانه مکمل ویتامین ث مصرف کنید. (منبع: ncbi)

میوه و سبزیجات فراوانی مانند فلفل قرمز، پرتقال، زغال اخته و کیوی حاوی مقادیر فراوان ویتامین C هستند.

البته فراموش نکنید درصورتیکه بدون تجویز پزشک از مکمل‌های ویتامین C استفاده ‌کنید، ممکن است مستعد سنگ کلیه شوید که خود می‌تواند خطر عفونت ادراری را افزایش دهد.

درمان خانگی عفوت ادراری با پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های مفیدی هستند و می‌توان آن‌ها را از طریق مواد غذایی یا مکمل‌ها مصرف کرد.

این باکتری‌های مفید می‌توانند باعث تعادل باکتری‌های روده شوند. علاوه براین، پروبیوتیک ها به بهبود دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

  • در یک تحقیق مشخص شده که پروبیوتیک بر عفونت مجاری ادراری بی‌تاثیر نیست و می‌تواند به عنوان روشی برای پیشگیری و حتی درمان عفونت ادراری استفاده کرد. اما اثبات این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.
  • در یک مطالعه‌ی دیگر نیز ثابت شده است که استفاده از پروبیوتیک لاکتوباسیلوس در جلوگیری از عود مجدد عفونت ادراری در زنان بزرگسال موثر است. البته در خصوص دوز مصرفی این نوع پروبیوتیک به مطالعات بیشتری نیاز است. بنابراین مشورت با پزشک خود را فراموش نکنید.

عادت‌های سالم را وارد زندگی‌تان کنید

با چند تمرین خوب بهداشتی و سالم می‌توانید از ورود هر گونه باکتری و ابتلا به عفونت ادراری جلوگیری کنید.

۱- ادرار را بیش از حد طولانی نگه ندارید. این کار می‌تواند به ایجاد باکتری و سپس عفونت منجر شود.

۲- بعد از رابطه‌ی جنسی، مثانه‌ی خود را خالی کنید. این کار شیوع باکتری را به شدت کاهش می‌دهد.

۳- بعد از استفاده از توالت، حتماً آلت تناسلی خود را خشک کنید. لباس زیر مرطوب محل ورود و زندگی باکتری‌ها و قارچ‌ها است.

۴- به خاطر داشته باشید که در هنگام خشک کردن اندام تناسلی خود، حتماً آن را از جلو به عقب پاک کنید. اگر این کار را برعکس انجام دهید، باعث شیوع باکتری در مجاری ادراری می‌شوید.

نام آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری

نقش تغذیه در درمان خانگی عفونت ادراری

خوردن تخم‌مرغ، ماهی، گوشت و به خصوص گوشت سفید، غلات کامل (مانند برنج و جوی دوسر)، شیرهای گیاهی (مانند شیر بادام)، روغن زیتون و همچنین مصرف زیاد آب در درمان خانگی عفونت ادراری مؤثر هستند.

از خوردن این خوراکی‌ها اجتناب کنید

زمانی که در حال درمان عفونت ادراری هستید -چه داروهای آنتی‌‌ بیوتیک و چه درمان‌های خانگی عفونت ادراری – باید به خاطر داشته باشید که مصرف بعضی از مواد غذایی می‌تواند این وضعیت را بدتر کند و حتی باعث شود که روند درمانی کندتر پیش رود. این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند:

مواد غذایی قندی

در طول درمان عفونت ادراری از خوردن مواد غذایی شیرین مانند نوشابه، کیک، شیرینی، آب‌نبات و غیره اجتناب کنید، چراکه این خوراکی‌ها با تغذیه‌ی باکتری‌ها باعث کند شدن روند درمانی می‌شوند. همچنین این مواد به دلیل این‌که آب بدن را به خود جذب می‌کنند، بدن را دچار کم‌آبی کرده و باعث بروز عفونت ادراری می‌شوند.

درمان عفونت ادراری در طب سنتی

مواد غذایی کافئین‌دار

مواد غذایی حاوی کافئین، به عنوان یک ماده محرک شناخته می‌شوند، با افزایش سرعت جریان خون به سمت مناطق عفونتی، روند بیماری را مختل می‌کنند.

مصرف نوشابه، چای، قهوه، آبمیوه‌های صنعتی و الکل در دوران درمان باعث تحریک مثانه شده و روند درمان عفونت ادراری را کند می‌کند.

مواد خوراکی ترش و التهاب‌زا

درست است که مصرف آبمیوه‌های طبیعی در درمان عفونت ادراری و جلوگیری از ابتلا به آن بسیار مؤثر است، اما میوه‌هایی از قبیل آناناس و بعضی از مرکبات مانند گریپ فروت و لیموترش با تحریک مجرای ادرار باعث التهاب مثانه می‌شوند که نه تنها درمان را کندتر می‌کند، بلکه باعث عوارض ناخوشایند دیگری نیز خواهد شد.

درمان عفونت ادراری با طب سنتی

مواد خوراکی تند و فرآوری‌شده

غذاهای فرآوری‌شده و مواد خوراکی تند با تحریک مثانه و افزایش pH اسیدی بدن، محیط مناسب و ایده‌آلی را برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کنند. برای درمان عفونت ادراری و جلوگیری از آن، مصرف این خوراکی‌ها را کاهش داده و یا قطع کنید.

به طورکلی، زمانی که درمان عفونت ادراری را آغاز می‌کنید، باید حداکثر ۵ روز مواد غذایی قندی و التهاب‌زا را از برنامه‌ی غذایی خود حذف کنید، اما می‌توانید غذاهای قلیایی را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید تا با حفظ تعادل pH، در دفع باکتری‌ به شما کمک کنند.

کلام آخر دکتر ساینا

یادتان باشد که عدم درمان عفونت ادراری در بسیاری از افراد از جمله کودکان، زنان باردار، بیماران دیابتی و یا افراد با ناهنجاری‌های مادرزادی دستگاه ادراری، می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری برجای بگذارد. پس بهتر است با مشاهده کوجکترین مشکلات ادراری حتما به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید تا بتوانید از پیش‌روی بیماری جلوگیری کنید.

شاید بپسندید
2 دیدگاه‌ها
  1. فرشته

    سلام قرص آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری و پروستات چیست؟

    1. تیم محتوای دکترساینا

      سلام. حتماً از پزشک متخصص ارولوژی کمک بگیرید و طبق نظر متخصص دارو مصرف کنید.

نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مجله سلامت دکترساینا


دکترساینا