تتراکائین (Tetracaine (Ophthalmic

0
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

به عنوان بی حس کننده کوتاه اثر سطحی چشم برای انجام اقدامات تشخیصی نظیر نوتومتری، خارج کردن جسم خارجی، زدن بخیه، گونیوسکوپی، ارزیابی خراش قرنیه، آزمون شیرمر، الکتروتینوگرافی، گشاد کردن مجرای اشکی و شستشوی آن، در زمان اتخاب لنز تماسی مناسب و اعمال جراحی مینور چشم نظیر خارج کردن عدسی در کاتاراکت، برداشتن ناخنک، خارج کردن بخیه ها و دبریدمان اپی تلیوم قرنیه.

اشکال دارویی تتراکائین (Tetracaine (Ophthalmic

Sterile eye Drops : 0.5%
Inj : 1%

مصرف در دوران حاملگی تتراکائین (Tetracaine (Ophthalmic

C – مطالعات کافی درباره مصرف داروی این گروه در حیوانات نشان داده است که این دارو اثرات جانبی دارد ولی مطالعات کافی برای انسان در دسترس نیست. با اینحال منافع استفاده از دارو در زنان حامله ممکن است در مقابل خطرات احتمالی آن بیشتر باشد. یا اینکه هیچ گونه مطالعه ای در حیوانات و یا مطالعات کافی در انسان وجود ندارد

مکانیزم اثر تتراکائین (Tetracaine (Ophthalmic

مکانیسم اثر: تتراکائین باعث کاهش نفوذپذیر غشای سلول های عصبی نسبت به یون سدیم و در نتیجه مهار دپولاریزاسیون غشای سلول عصبی می شود و از انتشار پتانسیل عمل و هدایت ایمپالس عصبی جلوگیری می کند.
میزان اتصال پروتئینی تتراکائی بالاست. این دارو بیشتر در پلاسما و به میزان کمی در کبد، به وسیله کولین استراز ها هیدرولیزه شده و به متابولیت حاوی PABA دی آمینواتانول تبدیل می شود.
حدود ۱۵ ثانیه پس از مصرف اثر دارو شروع می شود. طول مدت اثر آن به طور متوسط ۱۵ دقیقه است. این دارو به شکل متابولیت های خود از طریق ادرار دفع می شود.

تداخلات مهم تتراکائین (Tetracaine (Ophthalmic

موارد منع مصرف تتراکائین (Tetracaine (Ophthalmic

در صورت حساسیت به دارو یا مواد مشابه (PABA) و استفاده طولانی به ویژه برای خود درمانی منع مصرف دارد. در صورت وجود عفونت یا التهاب چشم، سابقه آلرژی چشمی و کمبود کولین استراز سرم مصرف این دارو ممنوع است.
بی خطر بودن و کارآیی آن برای کودکان محرز نشده است.
برای مبتلایان به آلرژی، بیماری قلبی یا هیپرتیروئیدی با احتیاط تجویز شود.

عوارض جانبی تتراکائین (Tetracaine (Ophthalmic

استفاده طولانی مدت از قطره های بی حس کننده با عوارض همچون ضایعات اپی تلیالی قرنیه، کندی یا جلوگیری از بهبود آسیب های قرنیه، کراتیت شدید و تیرگی دائمی قرنیه به همراه کاهش بینایی سوراخ شدن قرنیه و اسکار همراه بوده است.
مالیدن چشم بی حس شده می تواند باعث آسیت قرنیه شود.

مصرف تتراکائین (Tetracaine (Ophthalmic در دوران شیردهی

در مورد عوارض این دارو بر جنین انسان مطالعات کافی انجام نشده است و از اثر تراتوژنیک آن نیز بر روی حیوانات اطلاعی در دست نیست. هنوز مشخص نشده است که تتراکائین در شیر مادر ترشح می شود یا خیر. بنابراین مصرف این دارو در بارداری و شیردهی باید با احتیاط صورت گیرد.

اشکال دارویی تتراکائین (Tetracaine (Ophthalmic

قطره چشمی تتراکائین دی پی ۰.۵% ۵ میلی لیتر
قطره چشمی آنستوکائین ۰.۵%
TETRACAINE DP 0.5% 5ML OPH DROP
ANESTOCAINE 0.5% OPH DROP

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید