مؤثرترین راهکارهای جلوگیری از ریزش مو

0
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

جلوگیری از ریزش مو دغدغه‌ی بسیاری از افراد است. باید بدانید ریزش مو به دلایلی مختلفی می‌تواند رخ دهد که برخی از این دلایل قابل پیشگیری هستند. شما با رعایت برخی نکات و اجتناب از مواردی که به ریشه‌ی موها آسیب می‌زنند، می‌توانید از ریزش مو جلوگیری کنید. البته به یاد داشته باشید که برخی از انواع ریزش مو ناشی از وراثت هستند. این موارد به‌طور کامل قابل پیشگیری نیستند؛ اما می‌توان روند ریزش مو را به تعویق انداخت. در این مقاله به راه‌های مختلف جلوگیری از ریزش مو می‌پردازیم.

راهکارهای جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو علل مختلفی دارد و همه‌ی انواع ریزش مو قابل‌پیشگیری نیستند. به‌عنوان‌مثال ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه که زمینه‌ی ژنتیکی دارد قابل پیشگیری نیست. بااین‌حال با انجام برخی مراقبت‌ها می‌توان از ریزش مو جلوگیری کرد یا سرعت ریزش مو را کاهش داد.

فقر پروتئین و برخی ویتامین‌ها منجربه ریزش مو می‌شود. با تغذیه مناسب می‌توان از این نوع ریزش مو جلوگیری کرد.

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ریزش مو

رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت موها و کاهش ریزش مو دارد. یک رژیم غذایی متعادل که حاوی مواد مغذی است به رشد و سلامت مو کمک می‌کند. مواد مغذی که برای جلوگیری از ریزش مو اهمیت دارند عبارت‌اند از :

  • پروتئین: موهای شما برای رشد کافی نیاز به پروتئین دارد. بدغذایی، رژیم‌های غیراصولی و رژیم گیاه‌خواری غیراصولی منجربه کاهش پروتئین در بدن می‌شود. برای پیشگیری از ریزش مو منابع پروتئینی مانند انواع گوشت، حبوبات، آجیل و لبنیات را در برنامه‌ی غذایی قرار دهید.
  • آهن: آهن همچنین یک ماده‌ی مغذی برای سلامت و رشد موها است. زنان باردار، دختران در دوران قاعدگی و کودکان در معرض کمبود آهن قرار دارند. سبزی‌های با برگ سبز تیره، لوبیا، نخودفرنگی، غلات و گوشت حاوی آهن هستند.
  • ویتامین B1: ویتامین ب ۱ یا تیامین در تبدیل غذا به انرژی نقش مهمی دارد. شیرسویا، هندوانه و کدوتنبل حاوی ویتامین B1 هستند.
  • ماست پروبیوتیک: مصرف ماست پروبیوتیک ممکن است سرعت رشد مو را افزایش دهد و از آسیب مو جلوگیری کند. مطالعات حیوانی نشان داده است که مصرف ماست در موش‌ها باعث افزایش فولیکول‌های زیر جلدی در آن‌ها شده است بنابراین ممکن در انسان نیز باعث تقویت و رشد مو شود.
  • جنسینگ: مطالعات نشان می‌دهد که مصرف جنسینگ باعث افزایش رشد مو در انسان می‌شود. برخی افراد در هنگام استفاده از جنسینگ ممکن است دچار سرگیجه، تهوع یا سردرد شوند. بنابراین این ماده باید بااحتیاط و زیر نظر پزشک مصرف شود
  • روغن ماهی: روغن ماهی سرشار از اسید چرب امگا ۳ است که می‌تواند باعث رشد و تقویت مو شود. مکمل روغن ماهی حاوی DHA (اسید دوکوزا هگزانوئیک) است که به رشد مو کمک بسیاری می‌کند. روغن ماهی از نازک شدن موها جلوگیری می‌کند.
حتما بخوانید : ۱۰ علت اصلی و شایع ریزش مو

جلوگیری از ریزش مو با مدیریت استرس

یکی از دلایل شایع ریزش مو استرس و فشار است. مدیریت استرس به کاهش و توقف ریزش مو کمک می‌کند. برای کنترل استرس ممکن است مجبور شوید چندین روش مختلف را امتحان کنید تا روش مؤثر برای خود را پیدا کنید.

ورزش یک روش عالی برای کاهش استرس است؛ سعی کنید روزانه یک پیاده‌روی سبک انجام دهید یا در یک کلاس ورزشی شرکت کنید. یکی دیگر از تکنیک‌های مؤثر در کاهش استرس، نوشتن روزانه در مورد احساسات و افکار خود است.

تکنیک‌های تنفس و مدیتیشن روش بسیار مؤثری برای تمرکز بر لحظه‌ی حال است. استفاده از حرکات یوگا و تای‌چی در کاهش استرس و پیشگیری از ریزش مو بسیار مفید است.

جلوگیری از ریزش مو با مراقبت از آن‌ها

ریزش موی کششی یکی از انواع ریزش مو است که به دنبال آسیب رساندن فیزیکی به موها ایجاد می‌شود. محکم و بالا بستن موها برای مدت طولانی باعث آسیب و ریزش مو می‌شود. برای جلوگیری از ریزش مو در هنگام بستن موها نکات زیر را رعایت کنید:

  • به مدت طولانی از یک روش بستن مو (دم‌اسبی) استفاده نکنید و به‌طور متناوب روش بستن موها را تغییر دهید.
  • سعی کنید برای بستن موها از کش‌های پارچه‌ای به‌جای کش موهای پلاستیکی استفاده کنید.
  • تاحدامکان از مواد شیمیایی برای حالت دادن یا رنگ کردن موهای خود استفاده نکنید.
  • در صورت استفاده از بافت مو یا اکستنشن، حتماً در فواصل معین به موهای خود استراحت دهید.
  • برای حالت دادن و صاف کردن مو از درجه‌ی پایین سشوار یا برس حرارتی استفاده کنید.
قرص جلوگیری از ریزش مو

نقش مکمل‌ها در جلوگیری از ریزش مو

کمبود برخی مواد مغذی مانند پروتئین، بیوتین، آهن، روی و امگا ۳ باعث ریزش مو می‌شود. کمبود مواد مغذی در بدن با بررسی رژیم غذایی فرد و انجام آزمایش‌های بالینی تشخیص داده می‌شود. در صورت کمبود مواد مغذی معمولاً در کنار اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی از مکمل‌های تغذیه‌ای نیز استفاده می‌شود. حتماً قبل از استفاده از انواع مکمل با پزشک خود مشورت کنید و در صورت داشتن کمبود از مکمل استفاده کنید.

ویتامین D

نتایج حاصل از یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که کمبود ویتامین D در بدن با ریزش مو در ارتباط است؛ بنابراین مصرف روزانه‌ی مکمل ویتامین D در حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد بین‌المللی، کمبود این ویتامین را در بدن جبران می‌کند.

بیوتین

بیوتین یا ویتامین B7 یکی دیگر از ریزمغذی‌های ضروری برای سلامت مو است. این ویتامین گروه ب در سنتز اسید های چرب در بدن نقش مهمی دارد و این فرایند برای چرخه‌ی رشد مو ضروری است. کمبود بیوتین باعث ریزش مو می‌شود. در صورت کمبود این ویتامین، بهتر است با مشورت متخصص از مکمل بیوتین استفاده کنید.

زینک

روی یا زینک نقش مهمی در رشد و ترمیم مو دارد. همچنین به عملکرد غدد چربی مو کمک می‌کند. ریزش مو یک علامت شایع کمبود روی است. رفع کمبود روی در کاهش و جلوگیری از ریزش مو مؤثر است. منابع غذایی سرشار از روی مانند صدف، گوشت گاو، اسفناج، جوانه گندم، تخمه‌کدو و عدس است.

برای جلوگیری از ریزش مو چه کنیم

روش‌های خانگی برای تقویت مو

  • کوتاه کردن مرتب موها: شکستگی انتهای مو باعث می‌شود موها ظاهری نازک و ناسالم پیدا کنند. کوتاه کردن مرتب موها مانع از ریزش موها شده و ممکن است باعث تسریع رشد موها شود.
  • ماسک موی خانگی: استفاده از ماسک‌های خانگی منجربه تقویت موها و جلوگیری از ریزش مو می‌شود. یکی از پرکاربردترین ماسک‌ها، ماسک تخم‌مرغ است. تخم‌مرغ سرشار از پروتئین است و برای سلامت مو ضروری است. استفاده از ماسک حاوی تخم‌مرغ بر روی موها ممکن است به ساخت کلاژن کمک کند و باعث افزایش ضخامت موها شود.

دکترساینا به‌زودی در مقاله‌ای مجزا به روش‌های خانگی تقویت مو می‌پردازد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

ریختن ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در طی روز طبیعی است؛ اما بیش از این مقدار نیاز به پیگیری دارد. درصورتی‌که متوجه ریزش مو، کاهش حجم مو و نازک شدن آن شدید باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. بهترین زمان برای مراجعه به متخصص پوست زمانی است که متوجه اولین علائم ریزش مو شده‌اید.

اگر خط رویش موها در حال عقب رفتن است یا هنگام برس کشیدن یا شامپو زدن دچار ریزش موی بیش‌ازحد شده‌اید حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

کلام آخر دکتر ساینا

با رعایت نکات گفته‌شده در این مقاله می‌توانید تا حد مطلوبی از ریزش مو جلوگیری کنید؛ اما به‌خاطر داشته باشید که برخی از انواع ریزش موی ناشی از وراثت، مشکلات هورمونی یا بیماری‌ها با این روش‌ها قابل پیشگیری نیستند. چنانچه دچار ریزش مو هستید توصیه می‌کنیم ضمن رعایت نکات ذکرشده، با پزشک متخصص مشورت کنید. شما می‌توانید در سامانه‌ی دکترساینا هر زمان که مایل‌اید مشاوره آنلاین پوست و مو دریافت کنید.

مشاوره با پزشک

برای صحبت با پزشک نیاز به مراجعه حضوری نیست! در سامانه‌ی دکتر ساینا می‌توانید در هر زمان و هر کجا از بیش از ۲۵۰۰ پزشک و روان‌شناس متخصص مشاوره فوری متنی، صوتی یا ویدیویی دریافت کنید.

سؤالات متداول

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مجله سلامت دکترساینا


دکترساینا