علت، علائم و خطرات زگیل تناسلی در زنان

0
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

زگیل تناسلی یک عفونت ویروسی مقاربتی است که به‌صورت ضایعه‌های پوستی در نواحی تناسلی دیده می‌شود و می‌تواند زنان و مردان را درگیر کند. زگیل تناسلی واگیردار است و از طرق مختلفی می‌تواند بین افراد مختلف منتقل شود. در این مقاله از مجله سلامت دکتر ساینا به بررسی علت، علائم، خطرات و تشخیص زگیل تناسلی زنان می‌پردازیم.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی ضایعه‌های نرمی‌اند که در ناحیة تناسلی نمایان می‌شوند و احساس درد، ناراحتی یا خارش ایجاد می‌کنند. برخی از سویه‌های (انواع) خاص ویروس پاپیلومای انسانی (ویروس HPV) منجر به ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند. این بیماری جزء بیماری ‌های مقاربتی است و عمدتاً از طریق تماس جنسی (حتی تماس غیردخولی) منتقل می‌شود.

زگيل تناسلي در زنان

 زگیل تناسلی اغلب توسط سویه‌های شماره‌ی ۶ و ۱۱ این ویروس ایجاد می‌شوند؛ این سویه‌ها معمولاً کم‌خطرند و با سویه‌های ایجادکنند‌ه‌ی سرطان رحم تفاوت دارند. البته توجه داشته باشید که همه‌ی افراد آلوده به این سویه‌ها، زگیل تناسلی را بروز نمی‌دهند و امکان دارد فردِ آلوده به ویروس، هیچ‌گونه علائمی نشان ندهد. ازطرفی، احتمال آلودگی هم‌زمان به بیش از یک سویه از این ویروس وجود دارد.

عمده‌ترین راه انتقال این ویروس از طریق تماس جنسی است. برای آشنایی بیشتر می‌توانید به مقاله‌ی راه های انتقال ویروس اچ پی وی از مجله سلامت دکتر ساینا مراجعه کنید.

حتما بخوانید : آشنایی با راه‌‌های انتقال و پیشگیری از اچ پی وی

علائم زگیل تناسلی

زگیل‌های تناسلی اغلب به صورت زوائدی هم‌رنگ پوست یا خاکستری‌رنگ مشاهده می‌شوند که ممکن است صاف یا برجسته باشند. زگیل‌ها درون، اطراف یا روی آلت تناسلی ظاهر می‌شوند و ممکن است به صورت تکی یا تجمعی از زگیل‌ها باشند که ظاهری شبیه گل کلم پیدا کرده‌اند.

اندازه زگیل تناسلی ممکن است کمتر از یک میلی‌متر باشد یا در صورت ادغام تجمعی چند زگیل به چندین سانتی‌متر برسد. زگیل‌های تناسلی می‌توانند سطحی صاف یا زبر، مسطح یا برجسته و برآمدگی‌هایی شبیه به گل‌کلم داشته باشند. در تصویر زیر نمایی از عکس زگیل تناسلی را مشاهده می‌کنید.

تشخیص زگیل تناسلی

برای تشخیص آلودگی به ویروس، نمی‌توان به علائم بالینی و بروز زگیل تناسلی بسنده کرد؛ زیرا در بعضی موارد زگیل‌های تناسلی چندسال پس از تماس فرد با ویروس ظاهر می‌شوند؛ حتی ممکن است زگیل تناسلی هرگز بروز نکند یا ممکن است بسیار ریز یا در نواحی غیرقابل رویت باشد.

زگیل‌های تناسلی اغلب علائم بالینی ندارد؛ اما گاهی منجر به علائم زیر می‌شوند:

  • خارش
  • سوزش
  • درد یا حساس شدن پوست
  • خونریزی

سویه‌های ایجادکنندة زگیل تناسلی معمولاً بی‌خطرند و با انواع سرطان‌زای این ویروس تفاوت دارند؛ اما در بسیاری از مواقع فرد به‌طور هم‌زمان به بیش از یک سویه از ویروس پاپیلومای انسانی آلوده می‌شود.

علائم زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی در زنان بیشتر در نواحی ذیل یا اطراف آن‌ها مشاهده می‌شود:

  • واژن
  • دهانه‌ی رحم
  • مقعد
  • ناحیه تناسلی یا قسمت بالایی ران
  • لب‌ها، دهان یا گلو

بسیار مهم است که خانم‌ها درصورت مشاهده علائم زگیل تناسلی به دکتر زنان مراجعه کنند.

زگیل تناسلی در بارداری

برای بیشتر مادران باردار ابتلا به زگیل تناسلی در حین حاملگی خطرناک نیست؛ همچنین احتمال انتقال زگیل تناسلی به نوزاد در مراحل زایمان ناچیز است. همچنین هیچ موردی از افزایش احتمال سقط یا بروز مشکل در زایمان در سویه‌هایی از HPV که به زگیل تناسلی منجر می‌شوند گزارش نشده است. اما به‌صورت کلی بهتر است اگر به زگیل تناسلی مبتلا هستید و در رابطه با خطرات آن برای نوزادتان و نوع ویروسی که به آن مبتلا هستید سوالی دارید از پزشک زنان کمک بگیرید.

خطرات زگیل تناسلی

سویه‌های ویروسی عامل زگیل تناسلی به‌خودی‌خود خطر و مشکلی به‌همراه ندارد. بااین‌حال ممکن است در زمان انتقال ویروس، شما به بیش از یک نوع ویروس آلوده شده باشید؛ ازآن‌جایی‌که سویه‌های سرطان‌زای ویروس HPV علائم بالینی مشخصی بروز نمی‌دهند بهتر است حتی درصورت ابتلا به زگیل تناسلی از طریق انجام آزمایش‌های تشخیصی از نوع ویروس آلوده‌کننده مطمئن شوید.

تشخیص زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی معمولاً از طریق علائم بالینی و ظاهری تشخیص داده می‌شود؛ ولی در بعضی موارد به نمونه‌برداری نیاز است. در برخی موارد نیز زگیل تناسلی زنان هیچ علامتی بروز نمی‌دهد؛ ولی حتی در این شرایط نیز پزشک از طریق بعضی آزمایش‌ها می‌تواند زگیل تناسلی و نوع آن را تشخیص دهد.

آزمایش محلول سرکه

در این آزمایش پزشک نواحی تناسلی شما را به سرکه که از استیک اسید تشکیل شده است آغشته می‌کند. نواحی دچار زگیل پس از برخورد با سرکه به رنگ سفید درآمده و به‌راحتی قابل تشخیص هستند.

تشخیص زگیل تناسلی

آزمایش پاپ اسمیر

انجام آزمایش‌های دوره‌ای لگنی و پاپ اسمیر برای زنان بسیار ضروری است. به کمک این آزمایش‌ها زنان می‌توانند خیلی زود متوجه تغییرات ناشی از زگیل تناسلی در واژن و لگن خود شوند و همچنین علائم اولیه‌ی سرطان دهانه رحم را تشخیص بدهند.

در آزمایش پاپ اسمیر پزشک با استفاده از وسیله‌ای به نام اسپکولوم، واژن را باز می‌کند تا مجرای بین واژن و رحم (دهانه‌ی رحم) را ببیند. سپس با وسیله‌ای که شبیه به یک گوش‌پاک‌کن بلند است از دهانه رحم نمونه‌برداری می‌کند. در مرحله بعد پزشک سلول‌های برداشته‌شده را به آزمایشگاه ارسال می‌کند تا موارد غیرعادی بررسی شوند. این آزمایش بیشتر برای انواع سرطان‌زای ویروس پاپیلومای انسانی کاربرد دارد.

آزمایش DNA

این آزمایش نیز معمولاً در زنان بالای ۳۰ سال و برای شناسایی انواع سرطان‌زای ویروس پاپیلومای انسانی کاربرد دارد.

حتما بخوانید : لیست کامل بیماری‌های مقاربتی

عود زگیل تناسلی

زگیل تناسلی معمولاً حتی اگر فرد درمان مناسب را دریافت کرده باشد، سه ماه بعد دوباره عود می‌کند. وقتی فردی به این ویروس آلوده شود، ویروس برای همیشه در بدنش باقی می‌ماند.

فواصل بین عود زگیل تناسلی به موارد زیر بستگی دارد:

  • آیا فرد واکسن HPV را دریافت کرده است؟
  • قدرت سیستم ایمنی بدن افراد
  • سویه‌ای از ویروس که فرد به آن مبتلا شده است.
  • میزان ویروس موجود در خون فرد

حتما بخوانید : ۳ روش مهم برای پیشگیری از زگیل تناسلی

آیا زگیل‌های تناسلی قابل درمان هستند؟

عامل زگیل تناسلی نوعی ویروس است که پس از ورود به بدن به سلول‌های فرد وارد شده و با مادة ژنتیکی سلول ادغام می‌شود؛ به همین دلیل نمی‌توان آن را از بین برد؛ اما در اکثر مواقع ویروس خاموش است و فرد هیچ‌گونه اثری از زگیل را روی پوست خود مشاهده نمی‌کند.

شرایطی مانند ترس شدید، بیماری یا تب می‌توانند ویروس را بیدار کنند و باعث بروز زگیل تناسلی شوند. در این شرایط فرد با مصرف داروی مناسب می‌تواند زگیل تناسلی روی پوست را از بین ببرد؛ ولی ویروس درون سلول‌ها همچنان تا آخر عمر فرد باقی خواهند ماند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله درمان زگیل تناسلی را مطالعه کنید.

کلام آخر دکترساینا

زگیل تناسلی به‌خودی‌خود خطرناک نیست؛ اما در بسیاری از مواقع فرد به‌طور هم‌زمان بیش از یک سویه از ویروس پاپیلومای انسانی آلوده می‌شود و برخی از این سویه‌ها می‌توانند سرطان‌زا باشند. دکترساینا به شما خانم‌های عزیز توصیه می‌کند در صورت مشاهده‌ی زگیل تناسلی حتماً از پزشک متخصص زنان یا اورولوژیست کمک بگیرید.

سؤالات متدوال

مشاوره با پزشک

برای صحبت با پزشک نیاز به مراجعه حضوری نیست! در سامانه‌ی دکتر ساینا می‌توانید در هر زمان و هر کجا از بیش از ۲۵۰۰ پزشک و روان‌شناس متخصص مشاوره فوری متنی، صوتی یا ویدیویی دریافت کنید.

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مجله سلامت دکترساینا


دکترساینا