عوارض جبران ناپذیر چاقی و اضافه وزن

0
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

چاقی یکی از مشکلات رایج است که منجربه عوارض مختلفی می‌شود. عوارض چاقی و اضافه وزن گاهی بسیار جدی هستند و سلامت فرد را تهدید می‌کنند. بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله شایع‌ترین مضرات چاقی و اضافه وزن است؛ اما این تنها خطر چاقی نیست و اضافه وزن با مشکلات متعددی همراه است. در این مقاله به خطرات چاقی و اضافه ‌وزن می‌پردازیم.

علل بروز چاقی چیست؟

عدم تعادل بین دریافت کالری و مصرف آن یکی از علل اصلی چاقی است. مصرف کالری بیش‌ازحد و بی‌تحرکی باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود. درحالی‌که دریافت کالری بیش‌ازحد از علل اصلی چاقی است؛ اما تنها علت اضافه‌وزن و چاقی محسوب نمی‌شود. ژنتیک، افزایش سن، کم‌خوابی و تغییرات دوران بارداری از علل دیگر چاقی هستند. برای اطلاعات بیشتر مقاله‌ی علت چاقی را بخوانید.

سکته و بیماری‌های قلبی و مغزی از شایع‌ترین خطرات چاقی هستند.

خطرناک‌ترین عوارض چاقی چیست؟

چاقی و اضافه‌وزن اثرات بسیاری بر سلامتی فرد دارند و یکی از دلایل ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشارخون و مشکلات قلبی هستند. خ چاقی کیفیت زندگی را کاهش می‌دهد و همچنین باعث کوتاه شدن طول عمر می‎شود. در ادامه به شایع‎ترین خطرات چاقی اشاره می‌کنیم.

چاقی و سکته قلبی و مغزی

اضافه‌وزن باعث افزایش فشارخون و کلسترول می‎شود. هردوی این عوامل خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهند. خوشبختانه کاهش وزن به‌طور چشمگیری خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد.

چاقی و دیابت

اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ دچار چاقی و اضافه‌وزن هستند. کاهش وزن، رژیم غذایی متعادل، ورزش و خواب کافی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهند. در صورت ابتلا به دیابت نوع ۲ ورزش و کاهش وزن به کنترل قند خون کمک می‌کنند. همچنین فعالیت بدنی ممکن است میزان نیاز به دارو را در افراد دیابتی کاهش دهد.

عوارض چاقی و اضافه وزن

سنگ کیسه صفرا؛ دیگر عوارض چاقی

اضافه‌وزن و چاقی ممکن است احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش دهند. چاقی باعث تجمع کلسترول بیشتر در صفرا می‌شود و خطر تشکیل سنگ صفرا را افزایش می‌دهد. افراد مبتلا به چاقی همچنین ممکن است دچار اختلال در عملکرد کیسه صفرا شوند.

برخی مطالعات نشان می‌دهند که چاقی شکمی و افزایش دور کمر نسبت به چاقی در نواحی ران و باسن بیشتر باعث سنگ کیسه صفرا می‌شوند. همچنین یکی از دلایل ایجاد سنگ کیسه صفرا کاهش وزن سریع و غیراصولی است[۱]؛ بنابراین بهتر است برای کاهش وزن به متخصص تغذیه مراجعه کنید تا از عوارض احتمالی در امان باشید.

چاقی و استئوآرتریت

اضافه‌وزن و چاقی یک عامل خطر آشکار برای ابتلا به آرتروز یا استئوآرتریت است. برخی مطالعات نشان می‌دهند که بین چاقی و استئوآرتریت زانو ارتباط وجود دارد. زنان مبتلا به چاقی مفرط ۴ برابر بیشتر از زنان با وزن نرمال به استئوآرتریت زانو دچار می‌شوند.[۲]

استئوآرتریت یک بیماری است که معمولاً مفاصل لگن، کمر و زانو را درگیر می‌کند. اضافه‌وزن باعث وارد آمدن فشار بیشتری به مفاصل می‌شود و غضروف مفاصل را از بین می‌برد. کاهش وزن، فشار واردشده بر مفاصل را کاهش می‌دهد و علائم استئوآرتریت را بهبود می‌بخشد.

چاقی و آپنه خواب

آپنه در خواب یک وضعیت تنفسی است که با چاقی و اضافه‌وزن ارتباط دارد. این عارضه باعث خروپف شدید و قطع تنفس در خواب می‌شود. آپنه ممکن است باعث خواب‌آلودگی فرد در طول روز شود و احتمال سکته قلبی را افزایش می‌دهد. کاهش وزن اغلب باعث بهبود آپنه در خواب می‌شود.

آسیب به مفصل زانو و آرتروز زانو از عوارض شایع چاقی مفرط است.

چاقی و نقرس

نقرس بیماری است که مفاصل را درگیر می‌کند. زمانی‌که سطح اسید اوریک در خون بالا می‌رود باعث رسوب آن به‌صورت کریستال در مفاصل می‌شود. نقرس بیشتر در افراد دارای اضافه‌وزن شایع است و هرچقدر وزن بالاتر رود احتمال نقرس نیز افزایش پیدا می‌کند. کاهش وزن به بهبود و پیشگیری از نقرس کمک می‌کند.

چاقی و ناباروری

آیا ناباروری از عوارض چاقی است؟

بین چاقی و ناباروری ارتباط وجود دارد. چاقی مفرط شانس بارداری موفق را در هر سیکل قاعدگی کاهش می‌دهد. چاقی همچنین منجربه مقاومت به انسولین می‌شود که با تخمک‌گذاری در ارتباط است و می‌تواند باعث اختلال در تخمک‌گذاری شود.

سطح بالای انسولین همچنین باعث افزایش ترشح هورمون‌های مردانه می‌شود. سطوح بالای هورمون‌های مردانه باعث اختلال در تخمک‌گذاری می‌شود و شانس ناباروری را افزایش می‌دهد.

کلام آخر دکترساینا

بسیاری از عوارض چاقی خطرناک‌اند و سلامت فرد را تهدید می‌کنند. از طرفی کاهش وزن غیراصولی نیز با عوارض جدی همراه است و حتی خطر برخی از مشکلات چاقی را افزایش می‌دهد. ازاین‌روی توصیه می‌شود برای کاهش وزن از مشاور تغذیه کمک بگیرید. شما می‌توانید همین حالا در سامانه دکترساینا از بهترین متخصصان مشاوره آنلاین تغذیه دریافت کنید.

همراهان مجله سلامت دکترساینا، شما عزیزان می‌توانید سؤالات خود را در رابطه با موضوع این مقاله در بخش نظرات بنویسید. متخصصان ما در تلاش هستند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پرسش‌های شما پاسخ دهند.

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مجله سلامت دکترساینا


دکترساینا