علت چاقی ران و ساق پا + راهکارهای درمانی

21
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

چاقی در قسمت ران و ساق پا یکی از مشکلات افرادی است که به کلینیک ها مراجعه می کنند و سوالی که مکرر مطرح می کنند این است که چاقی ران و ساق پا راه حلی دارد یا خیر؟! در ادامه با راهکار های کاهش چاقی در قسمت پایین تنه آشنا خواهید شد.

توزیع بافت چربی در بدن

توزیع بافت چربی در بدن تحت تاثیر عوامل ارثی و هورمونی است. ذخیره چربی در بدن خانم ها بیشتر در نواحی لگن و ران ها دیده می شود که اصطلاحا به این مدل و فرم در بین خانم ها به اسم گلابی شکل معروف است. در مردها نیز عمدتا ذخیره چربی در ناحیه شکم و بالا تنه دیده می شود که به چربی فرم سیبی شکل معروف می باشد.

چاقی ران و ساق پا

ممکن است در آقایان و خانم ها تجمع چربی به صورت نامتوازنی در ناحیه ساق پا و ران ها ذخیره شود. چربی های انباشته شده در این ناحیه به مفاصل زانو و قوزک پا فشار وارد کرده و برای فرد مشکل ایجاد می‌کنند.

اصلاح رژیم غذایی

یکی از اصلی‌ترین نکات برای کاهش چربی بدن پیروی از یک برنامه غذایی اصولی است. البته فراموش نکنید که رژیم غذایی هرفرد باید متناسب با سن و سوخت و ساز بدنش برنامه‌ریزی شود. پس اگر قصد دارید رژیم غذایی خود را تغییر دهید حتما از متخصص تغذیه کمک بگیرید.

راهکار هایی برای لاغری ران و ساق پا

رعایت نکات زیر به کاهش چربی ران و ساق پا کمک می‌کند:

مصرف میوه و سبزیجات

اولین توصیه ای که می کنم این است که در برنامه غذایی روزانه خود حتما حداقل سه واحد میوه و ۴ تا ۵ واحد سبزیجات مصرف کنید.

کاهش مصرف نمک

مصرف نمک را تا حد امکان کاهش دهید چون تجمع چربی به ویژه در پایین تنه قالبا با انباشت مقدار زیادی آب میان بافتی همراه است و دریافت نمک این حالت را تشدید می کند.

نوشیدن آب کافی

مصرف مایعات و آب کافی سبب افزایش دفع سدیم از طریق ادرار می شود.

افزایش مصرف پتاسیم

مصرف پتاسیم جذب سدیم را کاهش می دهد و دفعش را افزایش می دهد و در نتیجه می تواند باعث کاهش آب میان بافتی در قسمت ران و ساق پا شود. گوجه فرنگی، موز، ماست و سبزی های که دارای برگهای سبز تیره هستند از منابع خوب پتاسیم به حساب می آیند.

کاهش مواد قندی و نشاسته‌ای

تا جای امکان مصرف مواد قندی خصوصا قند های ساده مثل قند و شکر و انواع کمپوت ها و آبمیوه های صنعتی، شیرینی ها و شکلات ها، شربت و بیسکویت ها را به حداقل کاهش دهید.

همچنین به این نکته توجه داشته باشید که دریافت مواد نشاسته ای مثل نان و برنج خود را کم نکنید و حتما از یک متخصص تغذیه برای تنظیم میزان دریافت مواد نشاسته ای کمک بگیرید.

ورزش کردن

اهمیت ورزش در کاهش وزن را نمی‌توان نادیده گرفت. اما اینکه ورزش چقدر می تواند باعث کاهش چربی موضعی ای شود خصوصا در ناحیه ران ها جای بحث زیادی در مورد چاقی در قسمت ران و ساق پا وجود دارد.

اما نقشی که ورزش ایفا می کند باعث تقویت عضله ها می شود. ترکیب بدن متشکل از توده چربی و توده عضلانی است. بدون شک اگر درصد یکی کم یا زیادتر شود درصد دیگری به همان اندازه زیادتر و یا کمتر می شود.

بنابراین با تکیه بر این اصل شما می توانید با استفاده از ورزش های موضعی مثل اسکات یا ورزش هایی که با کمک وزنه می باشند و می توانند چاقی در قسمت ران و ساق پا را به بافت ماهیچه ای تغییر فرم دهند.

کلام آخر دکتر ساینا

با ورزش و تغذیه مناسب به ران و ساق پای خود شکل زیباتری دهید و با افزایش ماهیچه های آن میزان چربی کمتر شده و بدن سالم تری را برای خود بسازید. متصصین تغذیه دکتر ساینا پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

شاید بپسندید
21 دیدگاه‌ها
  1. رضا

    سلام ببخشید من فقط ران و ساق پاهام چاق تر میشوند چی کار کنم؟

    1. مریم حسینی - کارشناس علمی دکتر ساینا

      سلام. شکل افزایش وزن بستگی به عوامل مختلفی مثل ژنتیک و سبک زندگی شما داره. توصیه می‌کنیم ورزش رو شروع کنید تا بتونید کنترل بهتری رو بدنتون داشته باشید.

  2. گلناز نظری

    سلام خسته نباشید
    پایین تنه من دو ماهه لاغر شده بالا چاق شده است مشکل از چیست؟ راه درمانی وجود دارد؟

    1. الهام جلدی ـ کارشناس علمی دکترساینا

      سلام وقت بخیر
      برای بررسی علت مشکلتون لازمه شرح‌حال دقیق‌تری به پزشک ارائه کنید و درصورت لزوم آزمایش هم بدید.

  3. مهسا

    سلام وفت بخیر
    من ساق پای خیلی چاق دارم ن ورزش ن رژیم لاغرش نمیکنه چکار باید کنم

    1. الهام جلدی ـ کارشناس علمی دکترساینا

      سلام وقت بخیر
      ممکنه ورزش‌های مناسبی رو انتخاب نکردید. ورزش‌هایی مثل شنا یا دوچرخه‌سواری می‌تونه به کاهش چربی اون ناحیه کمک کنه.

  4. امیر

    سلام روز بخیر
    ببخشید من ۱۷ سالم هست قدم ۱۹۳ و پسر هستم
    از بالا تنه لاغر هستم ولی ران های بزرگی دارم و خیلی آزارم میده ممنون میشم راهنماییم کنید و اینکه اگر بخوام به دکتر مراجعه کنم به چه دکتری مراجعه کنم؟

    1. الهام جلدی ـ کارشناس علمی دکترساینا

      سلام وقت بخیر
      می‌تونید ورزش‌هایی رو انجام بدید که به کاهش وزن پایین‌تنه کمک می‌کنند مثل شنا یا دوچرخه سواری. همچنین برای تنظیم رژیم غذایی‌تون می‌تونید از متخصص تغذیه کمک بگیرید.

  5. آرمان صالحی نیا

    سلام خسته نباشید من ۱۴ سالمه و قد من ۱۶۳ سانتی متر است و وزن من هم ۵۴ کیلوگرم هست و پسر هستم ولی نمی دونم چرا ران های پام چاق شده و یک سالی شده که اینجوری شده و ۲ ماه هم ورزش پایین تنه و شکم کردم ۲ کیلو کم کردم ولی ران های پام هیچ تغیری نکرد نمی دونم چرا ران پام لاغر نشد می خواستم بدونم علت چاقی رانم و لاغر نشدنش چیه مال دوران بلوغ هست ؟

    1. الهام جلدی ـ کارشناس علمی دکترساینا

      سلام وقت بخیر
      چون در سن رشد هستید ممکنه در دوره بلوغ تغییرات بدنی مختلفی رو تجربه کنید یا حساسیت شما نسبت به وضعیت بدنتون و تغییراتش بیشتر بشه. سعی کنید الان که در دوره بلوغ هستید بیشتر غذاهای مقوی و مفید مصرف کنید، به اندازه کافی بخوابید و ورزش کنید. چون در سن بلوغ هستید ورزش و کاهش وزن شدید توصیه نمی‌شه و بهتره تا پایان دوره بلوِغتون برای ارزیابی وضعیت بدنتون صبر کنید.

  6. sadat

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من به شدت از ناحیه ران و کمی هم شکم و پهلو دارم چاق میشم
    تنقلات تقریبا خیلی کم و میوه هم متناسب میخورم ، مصرف نشاسته هم نسبتا کنترل میکنم.
    اما به شدت و غیر قابل کنترل ران هام‌چاق میشن ، ایا راهی برای جلوگیری از چاق شدن و لاغر شدنشون هست ؟
    و اینکه ورزش تاثیری چقدر روی لاغری تاثیر داره ؟ و چه ورزشی اگر ممکنه

  7. مژده

    سلام منرازبچگی متوجه این موضوع شدم اینقدرمشهودبود ساق پاهام کلفت میشد البته لازمه بگم مامانم خواهرم خاله اینطوری هستند ارثیه حتی وزن ۴۸ کیلو بودم مچ پاهام اینجوریه که باید لاغرنبود همیشه عذاب کشیدم متنفرم ازپاهام راهکاری برای این ارثیه مزخرف هست

    1. تیم محتوای دکترساینا

      سلام. بدن هر فردی ویژگی‌های خاص خودش رو داره. سعی کنید بدنتون رو همونطور که هست بپذیرید و ازش رضایت داشته باشید. این کار به اعتماد به نفس شما هم کمک میکنه.

  8. مهسا جون

    سلام من کلن پایین تنم کلفت است هم استخوان و هم گوشت ولی بالا تنم لاغر و استخوان های ظعیف و باسن بزرگ خیلی از این مسئله نا راحتم‌ اگه میشه کمکم کنید ممنون.

    1. تیم محتوای دکترساینا

      سلام. دوست گرامی، با رژیم غذایی سالم و ورزش می‌تونید به‌مرور به ظاهر دلخواهتون برسید.

    2. نعمت الله

      سلام خدمت شما عزیزان بنده مرد هستم از ناحیه کمر به پائین چاق یعنی خلاصه شلوار باید سفارش بدم بدوزن البته از ناحیه شکم هم چربی زیادی انباشته شده سنگین ترین ورزش ها رو هم انجام دادم مدت ۱۸ سال کیک بوکسینگ کار کردم و فقط یک ماه ورزش نکنم بیشتر از دفعه قبل چاق میشم با یکم استرس فردا یک کیلو میره رو وزنم خسته شدم لطف نموده راهنمایی نمائید ممنون

      1. تیم محتوای دکترساینا

        سلام. توصیه می‌کنیم یک چکاپ کامل بدید، ممکنه چاقی شما ریشه در مشکلات هورمونی یا عوامل دیگه‌ای داشته باشه. در این صورت، تا اصل مشکل رو حل نکنید مشکل چاقی شما هم برطرف نمیشه. پس از اطمینان از سلامت کامل، توصیه می‌کنیم زیر نظر متخصص تغذیه، رژیم و ورزش رو شروع کنید.

        1. سپهر

          سلام…ببخشید شما همه مسائل را گفتید.ولی یک نکته مهم را نگفتید.نمیدونم از نظر علمی این چیزی که میخام بگم به اثبات رسیده یا خیر..اینکه خانمهایی که رابطه جنسی مقعدی دارن و از همه مهمتر وارد شدن مایع منی آقایان به معقد به طور حتم باعث چاق شدن ران ساق پا و باسن به طور غیر طبیعی خواهد شد..پس این نکته را هم در نظر بگیرید که یکی از کارهایی که باعث بشه ران پا و همین مشکل بزرگ شدن بافت های پایین تنه برطرف بشه منع خانمها از انجام نمته مورد نظر هستش.باز تکرار میکنم اصلا اطلاعی ندارم که از لحاظ علمی اصلا چنین چیزی صحت داره یا خیر..بیشتر به لحاظ تجریه و مشاهدات این مطلب را گفتم‌…موفق و‌موید باشید..درج این نظر به صلاح دید ادمین سایت میباشد.تشکر

          1. الهام جلدی ـ کارشناس علمی دکترساینا

            سلام وقت بخیر
            خیلی ممنون از به اشتراک گذاری نظرتون ولی درحال حاضر شواهد قابل اطمینانی درباره ارتباط رابطه آنال با چاقی وجود نداره.

  9. نگار احمدی

    سلام ببخشید چرا من با اینکه ورزش انجام میدم ب صورت مداوم اما وزنم تغییر نمیکنه و بعد من مشکل اصلیم اینه از باسن و ران چاق میشم خسته شدم از این وضعیت واقعا

    1. تیم محتوای دکترساینا

      سلام دوست عزیز، ممکنه مسائلی مثل مشکلات هورمونی باعث این مسئله بشه. می‌تونید چکاپ کامل بدید یا با یه پزشک مشورت کنید. درصورت تمایل می‌تونید از خدمات آزمایش در محل دکترساینا استفاده کنید.

نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید