توصیه های قبل و بعد از عمل لازک چشم

0
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

اکثر بیمارانی که منتظر عمل لازک چشم هستند ممکن است در روز عمل دچار اضطراب شده و نگران نتیجه عمل خود باشند. به همین دلیل سعی داریم در این مطلب شما را با توصیه های قبل و بعداز عمل لازک آشنا کنیم.

توصیه های قبل از عمل لازک چشم

  • حداقل دو روز قبل از عمل جراحی اتاق عمل، ساعت و روز عمل خود را با بیمارستان چک کنید.
  • چنانچه از کنتاکت لنز ( لنز تماسی) استفاده می کنید، برای لنز های نرم حداقل یک هفته و برای لنز های سخت حداقل دو هفته قبل از عمل استفاده ننمایید.
  • روز عمل استحمام کرده و لباس راحت بپوشید و از بکار بردن عطر و ادکلن قبل از عمل اجتناب نمایید، چراکه مواد عطر بر روی نتیجه عمل شما تاثیر می گذارد.
  • از سه روز قبل از عمل چشم خود را آرایش نکنید، شب قبل از عمل و روز عمل با استفاده از شامپو بچه و آب ولرم به مدت یک دقیقه مژه ها و پلک خود را ماساژ داده بشوئید.
  • داشتن همراه روز عمل لازک چشم الزامی می باشد، زیرا ممکن است دو الی سه ساعت در بیمارستان حضور داشته باشید و همچنین دقایقی بعد از عمل دچار تاری دید، سوزش، اشک ریزش و حساسیت به نور آفتاب شوید.
  • بعد از ورود به بیمارستان و تشکیل پرونده و انجام کلیه مراحل قبل از عمل وارد بخش اگزایمر شوید.
  • بعد از ورود به بخش کاور کفش، گان و کلاه یکبار مصرف و جهت خانم ها روسری در اختیارتان قرار می گیرد که با راهنمائی های پرسنل از آن ها استفاده می کنید. سپس قطره بی حسی در چشم شما چکانده شده و صورت شما ضد عفونی می شود، آنگاه روی تخت عمل قرار می گیرید.

هنگام عمل

بدانید پزشکی که به وی اعتماد کرده اید، از تجربه کافی برخوردار بوده و حداکثر تلاش خود را برای رسیدن به بهترین نتیجه به کار خواهد برد، بنابراین نگران نباشید تا بتوانید دستورات جراح را خصوصاحین عمل جراحی بخوبی احرا نمائید.

کل مراحل عمل لازک چشم شما ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به طول خواهد انجامید. حین عمل روی تخت عمل آرام و بدون حرکت باشید، هیچ گونه ماده آرام بخش و یا بیهوشی استفاده نخواهد شد.

پس از پوشاندن اطراف چشم با یک پوشش استریل، جراح وسیله ای را ما بین پلک های شما قرار می دهد. در این هنگام سعی نکنید به چشم خود فشار آورده و پلک ها را ببندید. بعد سعی کنید هر دو چشم را باز نگه داشته تا کمترین فشار بر روی پلک شما وارد شده و اشکالی در انجام عمل پیش نیاید.

سپس چراح با قرار دادن وسیله خاصی روی قرینه شما محدوده مشخصی را تعیین نموده و پس از شستشو با سرم سطح قرینه را بر می دارد و سپس لیزر را انجام میدهد. لحظه لیزر حساس ترین لحظه از نظر حرکت ندادن چشم شما و متمرکز شدن نگاه به نور سبز چشمک زدن می باشد که در نتیجه نیاز به همکاری شما دارد و زمانی حدود ۱۰ تا ۱۵ ثانیه می باشد.

در پایان عمل ممکن است بسته به نظر جراح، لنز تماسی بر روی چشم شما قرار داده شود که طی سه الی پنج روز معمولا برداشته شده و ادامه مصرف لنز بیش از این، باید با نظر جراح باشد.

توصیه های بعد از عمل لازک چشم

  • بلافاصله بعد از عمل جراحی چشم شما به نور حساس می باشد و دید شما معمولا تار است. احساس سوزش، اشک ریزش و احساس شن ریزه در چشم شما طبیعی است. این حالت معمولا پس از چند ساعت و با استفاده از داروها کاهش می یابد بهتر است پس از عمل جراحی تا برداشتن لنز تماسی در منزل بمانید و استراحت کنید چرا که هوای آلوده برای چشم شما ضرر دارد.
  • معمولا درد وناراحتی پس از عمل جراحی دو الی سه روز ادامه می یابد و بخصوص شب اول ممکن است درد شدیدی داشته باشید لازم است مسکن بیشتری استفاده کنید اما نگران نباشید برای تحمل این درد استراحت دراتاق نیمه تاریک کمک کننده خواهد بود.
  • داخل چشم شما لنز تماسی است که نباید حرکت کند، جهت حرکت نکردن لنز، از مالیدن چشم خودداری نمایید.
  • برای ریختن قطره های چشمی فقط پلک پایینی پایین کشیده و قطره را داخل چشم خود بچکانید.
  • حداقل فاصله بین ریختن قطره ها ۵ دقیقه می باشد و در زمان خواب لازم نیست از قطره استفاده شود.
  • بعد از عمل لازک چشم، شستن صورت تا زمان خارج کردن لنز ممنوعیت دارد. جهت خواندن نماز، تیمم روی سنگ تمیز شسته شده توصیه می شود.
  • حتی المقدور از تماشای تلوزیون و کار با کامپیوتر اجتناب نمایید.
  • پس از برداشتن لنز سوزش مختصر چشم و گاهی سردرد طبیعی است، چنانچه درد و یا تاری دید شدید و پیش رونده داشتید حتما با بیمارستان تماس بگیرید.
  • رانندگی پس از چند روز بلامانع است، اما توجه داشته باشید که ممکن است تا چندین ماه پس از عمل لازک چشم، هنگام شب نور چراغ ها را پخش ببینید که طبیعی می باشد. 
شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مجله سلامت دکترساینا


دکترساینا