جراحی زیبایی بینی‌ (رینوپلاستی) و نکات مربوط به آن

0
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

جراحی زیبایی بینی‌ یا رینوپلاستی چیست؟ چه افرادی کاندید عمل زیبایی بینی هستند؟ نتیجه بعد از چه مدت مشخص می‌شود؟

آشنایی با مفهوم رینوپسلاستی (Rhinoplasty)

لغت Rhino به معنی بینی و plasty به معنی شکل دادن و اصلاح کردن است. بنابراین رینوپلاستی به معنی اصلاح بد شکلی و ناهنجاری بینی می‌باشد.  پس کسانی که بدشکلی و ناهنجاری بینی از جمله: بزرگی بینی، انحراف ظاهر بینی، عدم تقارن بینی، عدم تناسب بینی، مشکلات انسدادی بینی، ناهنجاری‌های مادرزادی بینی یا بد شکلی بینی ناشی از جراحی قبلی یا حادثه و هر علت دیگری دارند ، می‌توانند تحت عمل جراحی رینوپلاستی، یا جراحی زیبائی بینی قرار گیرند.
البته جراحی زیبایی بینی‌ به مفهوم کوچک کردن صرف بینی به هر قیمتی نیست، بلکه از نظر علمی بینی باید با اجزای دیگر صورت متناسب شود به همین منظور در متناسب سازی بینی بعضی قسمت‌ها کوچک و بعضی قسمت‌ها تغییر و حتی ممکن است تقویت شوند.(Balancing Rhinoplasty)

عملکرد بینی

بینی رکن اساسی و حیاتی را در تنفس دارد  به این ترتیب که با مرطوب کردن هوای استنشاقی و تنظیم درجه حرارت آن و همچنین با گرفتن گرد و غبار توسط موها  از عفونت ریه ها جلو گیری می کند. تنظیم فشار هوا در سینوس ها ، حلق و شیپور استاش مربوط به بینی است لذا بینی نقش اساسی در صحیح ادا شدن بعضی از حروف را دارد . بینی به عنوان ضربه گیر نیز عمل می کند  و با توجه به جایگاه آن در صورت ، اولین عضوی است که در صدمات صورت دچار آسیب می شود.

ارزیابی نتیجه نهایی عمل

بهترین ارزیابی از نتیجه نهایی عمل، بعد از حداقل گذشت یکسال از عمل جراحی در بینی های معمولی و سه سال در بینی های گوشتی می‌باشد. در این مدت باید از قضاوت و ارزیابی عجولانه خوداری فرمائید. خیلی از بیماران بعد از جراحی زیبایی مرتب در حال گرفتن نظرات دیگران در مورد بینی و چهره خودشان هستند و واضح است که نظرات ابراز شده عموماً غیر کارشناسی و براساس ذهنیات و زمینه‌های شخصیتی افراد نظر دهنده بوده  و در اکثر موارد باعث رنجش خاطر بیماران می‌گردند. به همین دلیل این جور نظرخواهی ها توصیه نمی شود. بهترین داور خود شما هستید که وضعیت قبلی بینی تان را می‌دانید، پس باید صبور باشید.

در بسیاری از موارد همین عجول بودن بیماران، جراحان کم تجربه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در حالی که بینی بیمارشان ورم دارد دست به جراحی‌های رتوش و ترمیم  می‌زنند که به ضرر خود و بیمارشان می‌باشد و گاهی جبران عوارض آنها بسیار دشوار می شود .

کاندیدای مناسب جراحی زیبایی بینی‌

ثبات روحی و روانی فرد در اعمال جراحی زیبایی بینی اعم از اولیه و ثانویه از شرایط اساسی و تعیین کننده است وقتی مراجعه کننده ای  شخصاً مشکلات را به درستی تشخیص می‌دهد و می‌داند چه می‌خواهد، تکلیف جراح تا حد زیادی مشخص است. ولی وقتی فردی  نمی‌داند چه مشکلی وجود دارد و از جراحی بینی چه می‌خواهد کار برای جراح سخت می شود. به همین دلیل همانطور که فرد حق دارد جراح خود را با آگاهی انتخاب کند، جراح پلاستیک و بینی هم حق دارد با توجه به ارزیابی اولیه ، کاندیدای مناسب عمل زیبایی بینی را انتخاب نماید.

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید