بهترین قرص های تاخیری کدام‌اند؟

26
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

قرص تاخیری و قرص زود انزالی به مجموعه داروهایی گفته می‌شود که برای درمان زود انزالی کاربرد دارند. ما در این مقاله از مجله سلامت دکتر ساینا بهترین قرص های تاخیری و زود انزالی مردان را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید قرص تاخیری مناسب خود را انتخاب کنید. توجه داشته باشید گاهی زودانزالی در اثر بیماری‌های زمینه‌ای یا مشکلات روحی ایجاد می‌شود؛ دراین‌حالت باید ابتدا بیماری و مشکل خود را رفع کنید.

قرص تاخیری و قرص زود انزالی چیست؟

استفاده از قرص تاخیری و قرص زود انزالی یکی از روش‌های مؤثر در درمان زودانزالی است. زود انزالی یکی از مشکلات شایع در بین مردان است؛ به‌طوری‌که در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مردان این مشکل را در طول زندگی خود تجربه می‌کنند[۱]. در سال‌های اخیر قرص های تاخیری و داروهای زود انزالی برای درمان این مشکل مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ما در این مقاله بهترین قرص های تاخیری را به شما معرفی می‌کنیم.

زودانزالی می‌تواند به علت یک بیماری زمینه‌ای رخ دهد یا این‌که حاصل مشکلات روحی و روانی باشد. اگرچه قرص‌های تأخیری برای اکثر افراد مبتلا به زودانزالی قابل استفاده و مؤثرند؛ ولی بهتر است این مشکل به‌صورت ریشه‌ای و از راه درمان بیماری زمینه‌ای یا مشورت با روان‌شناس برطرف شود.

داروهای زودانزالی عوارض جانبی متعددی دارند. حتماً پیش از مصرف آن‌ها با پزشک مشورت کرده و از مصرف خودسرانه‌ی دارو جداً پرهیز کنید.

آیا استفاده از قرص تأخیری نیاز به تجویز پزشک دارد؟

اغلب قرص های تاخیری داروهای ضدافسردگی هستند؛ و این داروها باید حتماً زیر نظر پزشک مصرف شوند. مصرف خودسرانه‌ی داروهای ضدافسردگی می‌تواند آثار مخرب بسیاری داشته باشد.

یکی دیگر از روش‌های درمان زودانزالی استفاده از کرم‌های بی‌حسی موضعی است. این کرم‌ها به تجویز پزشک نیازی ندارند؛ ولی بهتر است قبل از مصرف هرگونه دارویی با پزشک متخصص مشورت کنید.

بهترین قرص‌ های تاخير‌ی مردان کدامند؟

همان‌طور که گفتیم، اغلب قرص های تاخیری داروهای ضدافسردگی از دسته‌ی SSRIها هستند. داروهایی از جمله پاروکستین، سرترالین و فلوکستین از این دسته‌اند. همچنین مواد بی‌حسی موضعی و مهارکننده‌های فسفودی‌استراز نوع ۵ نیز از داروهایی هستند که برای درمان زودانزالی به‌کار می‌روند. در ادامه بیشتر به این داروها می‌پردازیم.

مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (SSRI)

بعضی از داروهای ضدافسردگی که از دسته‌ی SSRI ها (مهارکننده‌ی بازجذب سروتونین) هستند، می‌توانند در درمان زودانزالی مورد استفاده قرار بگیرند و به عنوان داروی تأخیری مصرف شوند. این داروها شامل فلوکستین، پاروکستین، داپوکستین، سرترالین، کلومی‌پرامین و مهارکننده‌های فسفودی‌استراز نوع ۵ (PDE5) مانند سیلدنافیل (ویاگرا) و تادالافیل هستند.

سازمان غذا و دارو SSRI ها را برای درمان افسردگی و برخی مشکلات دیگر تأیید کرده است؛ اما این داروها به‌طور خاص برای استفاده در درمان انزال زودرس تأیید نشده‌اند. بااین‌حال، امروزه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین رایج‌ترین انواع قرص زود انزالی مردان هستند و در بسیاری از کشورها مورد استفاد قرار می‌گیرند.

در ادامه این داروها را بیشتر معرفی می‌کنیم:

داروی زود انزالی

فلوکستین

محققان در آزمایشی که بر میزان اثربخشی فلوکستین به عنوان قرص تاخیری انجام دادند متوجه شدند زمان انزال در افرادی که از قرص فلوکستین استفاده کرده‌اند به طرز قابل توجهی بیشتر از افرادی بود که از دارونما استفاده کرده بودند.[۲]

فلوکستین به صورت قرص‌های ۱۰، ۲۰ و ۶۰ میلی‌گرمی در بازار موجود است؛ ولی حتماً باید پزشک دوز مصرفی مناسب و شیوه‌ی مصرف آن را مشخص کند.

پاروکستین

مطالعات نشان داده‌اند پاروکستین نیز در درمان زودانزالی تأثیرگذار است. البته سازمان غذا و داروی آمریکا این قرص را به‌عنوان قرص تأخیری تأیید نکرده است؛ امّا بسیاری از پزشکان این قرص را برای بیماران خود تجویز می‌کنند.[۳]

قرص‌های پاروکستین به صورت ۱۰، ۲۰، ۳۰ و ۴۰ میلی‌گرم در بازار موجود هستند.

داپوکستین

داپوکستین یک SSRI کوتاه‌اثر و یکی از اولین داروهایی است که به عنوان قرص تاخیری مورد استفاده قرار گرفت. اثربخشی قرص داپوکستین حداقل یک ساعت پس از مصرف آن آغاز می‌شود.

مصرف این قرص اغلب بین یک تا سه ساعت پیش از رابطه‌ی جنسی تجویز می‌شود.

سرترالین

مطالعات انجام شده بر این دارو نشان داده است که مصرف قرص سرترالین زمان انزال را بین یک تا ۷.۶ دقیقه به تأخیر می‌اندازد.[۴]

اثربخشی سرترالین حدوداً چند هفته پس از شروع مصرف آن آغاز می‌شود. در اغلب مصرف‌کنندگان بهترین نتایج پس از چهار هفته شروع می‌شوند.

مهارکننده های فسفودی استراز ۵ (PDE۵)

مطالعات نشان داده‌اند که مهارکننده‌های فسفودی‌استراز ۵ عملکرد مطلوبی به عنوان قرص تاخیری داشته‌اند. این مطالعات بیشتر بر داروهای سیلدنافیل و تادافیل انجام شده‌اند. برای تأیید اثربخشی قرص واردنافیل به مطالعات بیشتری نیاز است.[۵]

کلومی پرامین

کلومی پرامین یک داروی ضدافسردگی سه حلقه‌ای است و طبق مطالعات می‌تواند در تأخیر زمان انزال مؤثر باشد. البته این قرص در مردانی که به اختلال نعوظ دچارند اثرگذار نیست.

قرص های تاخیری گیاهی

قرص ‌تأخیری گیاهی

بسیاری از مردان برای مقابله با زود انزالی داروهای طبیعی را ترجیح می‌دهند و بازار نیز مملو از داروهای گوناگونی است که گفته می‌شود از مواد طبیعی ساخته شده‌اند اما مانند قرص ‌های تاخیری صنعتی عمل می‌کنند. متأسفانه بسیاری از این داروها فاقد سندیت علمی هستند و مقالات علمی معتبر اثربخشی آن‌ها را تأیید نمی‌کند، یا پژوهش‌ها در مورد اثربخشی آن‌ها محدود است.

ضمن اینکه قرص‌های گیاهی نیز می‌توانند عوارض خاص خود را داشته باشند. ازاین‌روی توصیه می‌شود مصرف چنین داروهایی نیز زیر نظر پزشک باشد.

رایج‌ترین قرص های گیاهی تأخیری عبارت‌اند از:

کیمیاگر

یکی از معروف‌ترین داروهای گیاهی موجود در بازار کپسول تأخیری کیمیاگر است. ماده‌ی مؤثره این دارو tamarindus indica است که نوعی تمبر هندی است. قرص کیمیاگر با کم کردن حساسیت آلت تناسلی باعث تأخیر انزال می‌شود. اثربخشی این ماده در پژوهشی مورد‍ بررسی قرار گرفته است؛ اما به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.[۶]

جنسینگ

یکی از مواد گیاهی که گفته می‌شود برای زودانزالی مفید است، جنسینگ است. این ماده با تأثیر بر هورمون‌هایی که در ‌فرآیند نعوظ تأثیر می‌گذارند، از زود انزالی جلوگیری می‌کند؛ امّا تأیید اثرگذاری آن نیاز به آزمایش‌های تکمیلی دارد.[۷]

بر خلاف باور عمومی، گیاهان دارویی نیز می‌توانند عوارض جانبی جدی ایجاد کنند. پیش از استفاده از این داروها با پزشک مشورت کرده و در مصرف آن‌ها حد اعتدال را رعایت کنید.

اسانس لیبیمکس باریج

این دارو که حاوی اسانس گل سرخ است، در بهبود اختلالات جنسی تأثیر دارد[۸]. این قرص می‌تواند با داروهای ضدافسردگی تداخل دارویی داشته باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود تحت نظر پزشک مصرف شود.

پژوهش‌هایی درباره‌ی برخی از گیاهان دیگر نیز مانند علف هرز بز شاخدار[۹] و ریشه‌ی ماکا[۱۰] انجام شده و به‌نظر می‌رسد این گیاهان نیز اثر مثبتی بر عملکرد جنسی داشته باشند.

کلام آخر دکتر ساینا

در این مقاله به بهترین قرص های تاخیری پرداختیم؛‌ اما انتخاب قرص تاخیری برای هر فرد بستگی به شرایط وی و دلیل زودانزالی دارد. همچنین به یاد داشته باشید که تمامی داروهای زود انزالی، حتی داروهای گیاهی عوارض جانبی متعددی را ایجاد می‌کنند. دکتر ساینا به شما توصیه می‌کند پیش از مصرف هر نوع دارویی، با کمک پزشک علت مشکل خود را شناسایی کنید و با صلاحدید پزشک اقدام به درمان دارویی نمایید.  

مشاوره با پزشک

برای صحبت با پزشک نیاز به مراجعه حضوری نیست! در سامانه‌ی دکتر ساینا می‌توانید در هر زمان و هر کجا از بیش از ۲۵۰۰ پزشک و روان‌شناس متخصص مشاوره فوری متنی، صوتی یا ویدیویی دریافت کنید.

شاید بپسندید
26 دیدگاه‌ها
  1. احمد

    سلام برای رفع زودانزالی چه کار باید کرد

    1. تیم محتوای دکترساینا

      سلام. راه‌های مختلفی وجود داره که با توجه به علت زودانزالی میشه ازشون استفاده کرد. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله رو مطالعه کنید: درمان قطعی زودانزالی

  2. نوید

    سلام من مشکلی زود انزالی دارم هنوز ازهیچ قری استفاده نکردم سن۲۶ ناگفته نماند که هفت سال بنگ زدم ویک سال هم شيشه دوسال میشه پاک استم وفیلن دچار این مشکل شدم

    1. تیم محتوای دکترساینا

      سلام. می‌تونید از تکنیک‌های مختلف مثل توقف در سکس برای چند لحظه یا اسپری‌های تاخیری و … استفاده کنید. اگر مشکلتون شدید هست و با این موارد رفع نمیشه با یک ارولوژیست مشورت کنید. پزشک بعد از انجام بررسی‌های لازم، با توجه به علت مشکل بهتون راه حل پیشنهاد می‌کنه.

    2. علی

      سلام زود انزالی بازود ارضایی چه فرقی داره؟
      و درمان زود ارضایی چیه؟

      1. مریم حسینی - کارشناس علمی دکتر ساینا

        هر دو یکی هستند. درمان بسته به علت زودانزالی متفاوته. می‌تونید از اسپری‌های تاخیری استفاده کنید؛ اما اگر نتیجه مناسبی نمی‌گیرید توصیه می‌کنیم با یک متخصص ارولوژی مشورت کنید تا با توجه به علت مشکلتون،‌ درمان مناسب رو براتون تجویز کنند.

  3. سلیمان

    سلام من مشکل زود انزالی ونعوظ دارم رفتم دکتربرایم قرص تادالافیل ۵وامپول تستوسترون تجویز کرد وقتی قرص تادالافیل را میخورم سرم شدیداً درد میکند وقتی نزدیکی می کنم یک دقیقه نمی کشه

    1. تیم محتوای دکترساینا

      سلام. حتماً پزشک معالجتون رو در جریان عوارض قرص بذارید و ازشون بخواید که داروی جایگزین براتون تجویز کنند.

      1. علی

        سلام زود انزالی بازود ارضایی چه فرقی داره؟
        و درمان زود ارضایی چیه؟

  4. سعید

    سلام من زود ارضا می شم. میشه راه حلی بدید

    1. تیم محتوای دکترساینا

      سلام. می‌تونید از بی‌حس‌کننده‌های موضعی کمک بگیرید.

  5. علیرضا

    سلام قرص تاداگرا برای زود انزالی هم موثره یا فقط برای نعوظ؟

    1. تیم محتوای دکترساینا

      سلام. این کاربرد اصلی این قرص برای درمان اختلال نعوظ است. برای زودانزالی با مشورت پزشک از داروهای دیگه استفاده کنید.

  6. مرتضی

    سلام مشکل زود انزالی رو چگونه حل کنیم پیش دکتر رفتم اوایل خوب بود قرصی که برام نوشت ولی الان اصلا هیچ اثری ندارع

    1. تیم محتوای دکترساینا

      سلام. درمان زودانزالی بستگی به علت مشکل شما، وضعیت بدنی شما و نوع دارویی که مصرف می‌کردید داره. حتماً با پزشک معالجتون صحبت کنید تا با توجه به سوابق شما، دز یا نوع دارو رو تغییر بده.

  7. Morteza

    سلام مشکل زود انزالی رو چگونه حل کنیم پیش دکتر رفتم اوایل خوب بود قرصی که برام نوشت ولی الان اصلا هیچ اثری ندارع

  8. مجید

    سلام دکتر عزیز خواهشاً ‌‌‌من موقع نیاز جنسی با همسرم آلت تناسلیم بلند میشه بعد که می خواهم رابطه برقرار کنم سریع ارضاع میشه خواهش میکنم یه قرصی بهم معرفی کنید عوارض نداشته باشد

    1. تیم محتوای دکترساینا

      سلام. دوست عزیز، برای تجویز قرص بهتره با یک متخصص ارولوژی مشورت کنید تا قرص متناسب با شما براتون تجویز بشه. می‌تونید از متخصصان دکترساینا هم مشاوره آنلاین بگیرید.

    2. عزیز

      سلام آقای دکتر من مدتی میل جنسی ندارم راهنمایم کنید که چکار کنم ممنونم

  9. سبحان

    سلام من واریکوسل سمت راست دارم مشکل نفوذ و زود انزالی پیدا کردم

  10. سعید

    باسلام بنده قبال موادمخدر شیره مصرف میکردم الان تقریباً ۳ماه پاک هستم اما متاسفانه با مشکل زود انزالی مواجه هستم ضمنأ اواخر که مصرف میکردم هم مشکل نعوذ داشتم هم زود انزالی،لطفا راهنمایی کنید چه چیزی مصرف کنم

    1. تیم محتوای دکترساینا

      دوست گرامی، برای این مورد حتماً باید با پزشک صحبت کنید تا با توجه به سابقه مصرفتون و وضعیت فعلی شما، مناسبترین درمان رو تجویز کنه. می‌تونید از متخصصین ارولوژی دکترساینا مشاوره بگیرید.

    2. رضا کاشانی مجدآبادی

      سلام ببخشید من مادرم ۶۲سالش هست والان ۵روز جواب آزمایش رو گرفته قندش۳۰۰ بالاست ودکترش روزی۲تاقرص متوفرمین۵۰۰میخوره وفشارخون هم داره که قبلاقرص لوزارتان۲۵ آبی بیضی صبح وشب ۱عدد می‌خورد الان دکترش برای فشارش زیاد میره بالاخره والسارتان تجویز کرده والان ۲سه روزه که هم قرص متفورمین ۵۰۰و والسارتان میخورن بی جون شده وشرشر عرق میکنه ورمق وجون نداره مثل قبل حالاچیکارباید بکنیم؟؟؟ دکتر متخصص غدد ببرمش خوبه؟؟؟

      1. تیم محتوای دکترساینا

        سلام. بله حتماً با متخصص غدد مشورت کنید.

    3. حمید

      سلام وقت بخیر ، من موقع نزدیکی تا دخول انجام میشه ارضا میشم مشکل یا بیماری خاصی هم ندارم ۴۸ سالمه ،میخواستم بدونم میتونم از قرص تاخیری استفاده کنم ،و از کدومش استفاده کنم بهتره

      1. الهام جلدی- کارشناس علمی دکتر ساینا

        سلام وقت بخیر
        برای بررسی علت زودانزالی لازمه که با پزشک مشورت کنید تا ابتدا علت زمینه‌ای پیدا بشه. پزشک براساس شرایط و علائم شما رو در انتخاب داروی مناسب راهنمایی میکنه. میتونید با روانپزشک یا اورولوژیست (جراح کلیه و مجاری ادرار) دکتر ساینا مشورت کنید

نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مجله سلامت دکترساینا


دکترساینا