درمان سرد مزاجی زنان و مردان با گیاهان دارویی

2
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

از گذشته تا به امروز داروهای گیاهی برای درمان اختلالات جنسی در میان عموم مردم، محبوب بوده است. اما آیا درمان سرد مزاجی با گیاهان دارویی امکانپذیر است؟ در این مقاله از مجله سلامت دکتر ساینا به برخی از روش‌های علمی و تایید شده درمان گیاهی سردمزاجی می‌پردازیم و بایدها و نبایدهای درمان خانگی را با شما مطرح میکنیم.

درمان سرد مزاجی با گیاهان دارویی تاچه‌حد مؤثر است؟

قبل از هرچیز باید که هیچ قاعده مشخصی در مورد تاثیر داروهای گیاهی در افزایش میل جنسی شما وجود ندارد؛ و تحقیقات کمی درباره چگونگی تاثیرگذاری داروهای گیاهی در این زمینه انجام شده است. از طرف دیگر، احتمال تداخل دارویی بین این نوع از داروهای گیاهی و سایر داروهای شیمیایی وجود دارد. همچنین سازمان غذا و دارو نیز، برخی از این داروها را تایید نکرده است.

درمان های گیاهی سردمزاجی درصورت استفاه ی بیش از حد، عوارضی به همراه دارند. بنابراین در مصرف آن ها تعادل را رعایت کنید. همچنین پیش از مصرف اطمینان حاصل کنید که به آنها حساسیت ندارید.

روشهای درمان گیاهی سرد مزاجی

درمان سردمزاجی شما تحت نظر پزشک انجام شود و برای آغاز مصرف درمان های گیاهی نیز ابتدا با یک پزشک مشورت کنید. با این وجود برخی از افراد به روش های سنتی علاقه دارند. در ادامه با برخی از روش های درمان گیاه سردمزاجی آشنا خواهید شد.

خارخاسک

گیاه خارخاسک ممکن است در بهبود عملکرد جنسی تأثیر داشته باشد. مکانیسم احتمالی آن شامل افزایش سطح تستوسترون آزاد و قابل‌دسترس در سرم است.

همچنین در مطالعه‌ای روی زنان مشخص شد که مصرف خارخاسک به مدت ۴ هفته باعث افزایش سطح هورمون‌های زنانه شده است.[۱]

این گیاه همچنین باعث افزایش سطح تستوسترون در مردان می‌شود. یک مطالعه مروری نشان داد که خارخاسک بر روی متابولیسم هورمون‌های مردانه اثر می‌گذارد و به پروتودیوسین-ساپونین که در اختلال نعوظ نقش دارند کمک می‌کند و باعث بهبود عملکرد جنسی می‌شود.[۲]

زنجبیل

ریشه گیاه زنجبیل ممکن است اثرات هورمون‌های جنسی را القا کند. زنجبیل در برطرف نمودن اختلال نعوظ و افزایش میل جنسی کمک می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهند که اثرات گیاهان تقویت‌کننده‌ی قوای جنسی اغلب از طریق افزایش هورمون تستسترون و بالا بردن میل جنسی است.

مکانیسم دیگر شامل کاهش تحریک آنزیم آلفاآدرنژیک است که منجر به حفظ نعوظ آلت تناسلی می‌شود. همچنین زنجبیل در افزایش تعداد اسپرم و حرکت آن‌ها نقش دارد. اگرچه مطالعات بالینی بیشتری موردنیاز است؛ اما به نظر می‌رسد این گیاه در افزایش سلامت عمومی و جنسی مفید واقع می‌شود.[۳]

آشواگاندا 

آشواگاندا یک گیاه است که جریان خون را به اندام جنسی افزایش می‌دهد. نام آن از زبان سانسکریت آمده و از ترکیب آشوا به معنای اسب و گاندا به معنای بو تشکیل شده است. به نظر می‌رسد که رایحه این گیاه مانند بوی اسب است.

یکی از مزایای این گیاه تحریک میل جنسی و افزایش خون‌رسانی به اندام جنسی و درنتیجه رضایت جنسی است. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد نشان داد که ریشه این گیاه می‌تواند به‌عنوان درمان مکمل برای رفع اختلال نعوظ و افزایش میل جنسی مؤثر واقع شود.[۵]

جوز هندی

جوز هندی یک ادویه محبوب در آشپزی است که از آن به‌عنوان ویاگرای زنان نیز یاد می‌شود. این ادویه محبوب در هند به‌عنوان تقویت‌کننده‌ی میل جنسی و در آفریقا به‌عنوان ویاگرای زنان شناخته شده است. طبق نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد، جوز هندی به‌عنوان ماده‌ی تقویت‌کننده‌ی قوای جنسی روی حیوانات مورد آزمایش قرار گرفت و نشان داد این ادویه در افزایش و تحریک رفتارهای جنسی نقش دارد.[۶]

گیاهان دارویی نیز مانند هر ماده‌ی دیگری در صورت استفاده‌ی بی‌رویه می‌توانند عوارضی را با خود به همراه داشته باشند. در مصرف گیاهان دارویی تعادل را رعایت کنید.

ترنج

ترنج از بسیاری جهات به لیمو شباهت دارد و در مناطق جنوبی ایتالیا رشد می‌کند.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ روی مردان مبتلا به دیابت انجام شد نشان داد مصرف ترنج در بهبود اختلال نعوظ مؤثر است.[۷]

این میوه باعث کنترل قند خون، فشارخون و کلسترول می‌شود و همچنین به علت دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی قوی در بهبود عملکرد آندوتلیال عروق و سلامت قلب نقش دارد.

سیب

سیب ممکن است اثرات مثبتی روی میل جنسی در خانم‌ها داشته باشد. به‌عنوان‌مثال مطالعه‌ای بیان کرده خانم‌هایی که روزانه یک عدد سیب مصرف می‌کنند از کیفیت رابطه جنسی بهتری برخوردارند.[۸]

البته این مطالعه فقط ارتباط بین مصرف سیب و سلامت جنسی را نشان داده است و مشخص نیست که آیا مصرف سیب مستقیماً بر عملکرد جنسی تأثیر بگذارد. همچنین مطالعات در حجم زیاد در مورد اثرات سیب و افزایش میل جنسی وجود ندارد.

درمان گیاهی سرد مزاجی با شبدر قرمز

شبدر قرمز گیاهی است که با افزایش میل جنسی در برخی افراد مرتبط است. این گیاه یک ایزوفلاون است. ایزوفلاون‌ها حاوی استروژن گیاهی بوده و به همین دلیل در تسکین علائم یائسگی و افزایش میل جنسی مؤثر است.

یک مطالعه که در ژورنال زنان منتشر شده است نشان داده زنان یائسه‌ای که ۸۰ میلی‌گرم شبدر قرمز به مدت ۹۰ روز مصرف کردند، نه‌تنها میل جنسی آن‌ها افزایش یافت بلکه باعث بهبود انرژی، خواب و خلق‌وخو نیز شده است.[۹]

البته تحقیقات در مورد شبدر قرمز همچنان تازه است و اثربخشی آن در مورد کمک به میل جنسی در خانم‌ها نتایج متفاوتی داشته است؛[۱۰] اما همچنان در بهبود سلامت استخوان و عملکرد قلب مؤثر شناخته شده است.[۱۱]

زعفران

زعفران یک ادویه رایج در آشپزی هندی است که به‌عنوان گیاه عشق مؤثر شناخته شده است. اگر از کاهش میل جنسی رنج می‌برید، سری به کابینت آشپزخانه بزنید و با خواص زعفران در این مورد شگفت‌زده شوید. درحالی‌که جینسینگ به‌عنوان اولین گیاه عشق و تقویت‌کننده‌ی میل جنسی شناخته می‌شود، زعفران جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

محققان ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دریافتند که عصاره‌ی زعفران به نام کروسین در تقویت میل جنسی و افزایش دفعات نعوظ در مردان مؤثر است.[۱۲]

اگرچه از زعفران نمی‌توان برای درمان اختلال نعوظ استفاده کرد؛ اما زعفران در افزایش زمان رابطه‌ی جنسی تأثیر دارد. مانند جینسینگ، زعفران از طریق افزایش سطح واسطه‌های عصبی و کاهش استرس باعث بهبود سطح انرژی و خلق‌وخو می‌شود.

درمان سرد مزاجی با گیاه دارویی رازک     

رازک یک مکمل گیاهی است که معمولاً برای بهبود بی‌خوابی و علائم یائسگی به کار می‌رود. این ماده دارای ترکیبات فیتواستروژنی قوی است.

گیاه رازک غیر سمی است و به نظر می‌رسد با تعدیل مکانیسم استروژن نقش محافظتی در برابر سرطان پستان داشته باشد.

درحالی‌که مطالعات حیوانی اثرات تقویت‌کنندگی گیاه رازک را در افزایش میل جنسی نشان می‌دهند، مطالعات بالینی کمی بر روی استفاده از رازک برای درمان اختلالات جنسی در انسان صورت گرفته است.

بر اساس مطالعه‌ای که روی زنان یائسه صورت گرفته است استفاده از ژل موضعی حاوی عصاره رازک، اسید هیالورونیک، لیپوزوم و ویتامین E در کاهش خشکی واژن و واژینیت آتروفیک مفید واقع شده است.

محققان دیگری اثرات مرطوب‌کنندگی این ژل و ماندگاری آن را تائید کردند. برخی از محققین معتقدند که گیاه رازک در درمان سردمزاجی خانم‌ها مؤثر است؛ اما تحقیقات بالینی بیشتری موردنیاز است.[۱۳]

نقش تغذیه و رژیم در کیفیت عملکرد جنسی

در یک مطالعه که بر روی ۳۱ مرد انجام گرفت نشان داده شد که پیروی از یک رژیم با کیفیت غذایی بالا و کامل در بهبود عملکرد جنسی مؤثر بوده است.

کاهش وزن در بیش از نیمی از مبتلایان به اختلال نعوظ باعث بهبود میل جنسی به میزان ۵ تا ۱۰ درصد می‌شود. کاهش وزن که به دنبال محدود کردن کالری دریافتی ایجاد می‌شود، در افزایش سطح تستسترون مؤثر است.

چربی احشایی و مقاومت به انسولین باعث تولید مواد التهابی شده و تستسترون را تجزیه می‌کند (به استرادیول در بافت چربی تبدیل می‌کند.) کاهش وزن منجر به آزاد شدن گنادوتروپین از هیپوفیز شده و تولید هورمون‌های مردانه را در بیضه‌ها افزایش می‌دهد و درنتیجه عملکرد جنسی بهبود می‌یابد.[۴]

کلام آخر دکتر ساینا

میل جنسی یک بخش طبیعی زندگی هر انسانی است و روش‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی برای تقویت میل جنسی وجود دارد. اول از هر چیز مهم است بدانید که میل جنسی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و هرگز نباید رابطه‌ی خود را با دیگران مقایسه کنید.

اگر سردمزاجی به دلیل مسائل عاطفی یا مشکل در روابط زناشویی باشد، مصرف داروهای شیمیایی و گیاهی کمکی به شما نخواهد کرد. بنابراین قبل از اقدام به درمان سرد مزاجی با گیاهان دارویی ابتدا رابطه‌ی خود را از ابعاد مختلف بررسی کرده و مشکلات عاطفی خود را مطرح کنید تا کیفیت رابطه‌ی جنسی خود را بهبود دهید.

شاید بپسندید
2 دیدگاه‌ها
  1. علی رضا

    برای درمان سرد مزاجی در رابطه برای زنان از چه دارویی میشود استفاده کرد

    1. تیم محتوای دکترساینا

      سلام. در همین مقاله یک‌سری راهکارها رو برای حل مشکل سردمزاجی معرفی کردیم؛ اما به‌طورکلی ابتدا باید علت این مشکل پیدا بشه و سپس درمان با توجه به علت انجام بشه.

نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مجله سلامت دکترساینا


دکترساینا